Har vært ivrig leser av bonusfeber en stund og leser med stor lyst mye av det som diskuteres. Men tenkte at det var på tide å spørre gjengen her inne om noe jeg ikke har sett for mange tråder her inne om. Hva mener folket er det beste flyselskapet å fly med i economy på long haul? Mer spesifikt er grunnen til at jeg spør at jeg og en kompis skal en tur til Tokyo cirka 7.-15. Juli, da vi begge har fri fra jobb og bedre halvdeler denne uka, men er noe fleksible på dato. Jeg reiser en del, men nesten utelukkende innenriks, eller short haul med jobb. Grunnet noe labert reisenivå tidligere har ingen av oss reist så langt før. Jeg har EBG og Oneworld Sapphire via Airberlin, noe som kan være verdt å merke seg hvis du ønsker å tipse oss med et selskap. Ingen av oss tjener såpass at vi gidder å bruke så mye penger på business, og jeg har just brukt de fleste bonuspoengene mine på en annen ferietur. Så enkelt spurt; hvem gir mest for penga i economy til Tokyo fra OSL? Vi liker noen timer på en fin lounge hvis mine statuser tilsier så. Greit å få noe igjen for mye reising innenlands... God kveld videre!
Singapore har jeg hørt mye bra om. Ellers har jeg hatt gode opplevelser i Lufthansa øko på langdistanse.
Singapore airlines er meeeget bra. Setene i ny konfig er ikke helmax men ei heller dårlig. Men på service der ruler de så det holder De er ofte noe dyrere enn andre. Hva med SAS og ny config? Flyr de med dem til TYO?
Det gjør de nok (til slutt), men før alle flyene er oppgradert så har man ingen garantier. Det kan godt være at flyet til og fra Tokyo står oppført med ny config på de datoene nå, men det kan nok forandre seg mange ganger innen juli.
Singapore er selvsagt meget gode.. Qatar/Emirates har også gode produkter, men det blir jo fort en tur innom den arabiske halvøyen begge veier..
Kan anbefale TK med ruten OSL-IST-TYO. Greie connections i IST i følge ITA Matrix. Ganske gode priser, greie seter og ofte svært god mat (selv i cargoclass). TK er ganske generøse med oppgraderinger også, meldes mye om det på Flyertalk - og har selv en god hitrate med EBG hos TK. Med TK får du også besøke deres nye *A-lounge i IST, som er svært bra! Qatar kan også anbefales, fløy de sist januar med Dreamliner OSL-DOH-SVG. Greie seter, god service, høvelig grei mat og fri flyt av en respektabel bar til å være eco.
Emirates er jeg strålende fornøyd med i alle fall. Overlevde midtsete DXB-SYD-AKL i 13 + 3 timer (samt vindusete i 6 timer ZRH-DXB) uten nevneverdige trauma og det påstås at jeg er 197 på strømpelesten. Gikk heller ikke tom for filmer å se på.
Jeg har reist med ANA via FRA eller MUC i eco og vært utrolig godt fornøyd. FRA opereres med B777 med en 2-4-3 konfig som er spennende, det er også veldig god beinplas ombord (34inc). MUC opereres ofte med en B787 med 2-4-2 konfig med samme beinplassen. ANA sine fly har forøvrig utrolig stor premiumkabin (F, C, Eco+) som dekker rundt 3/4 av flyet, noe som har ført til at det for meg var lett å få en oppgradering, noe jeg tror det spesielt er i ferietider. Anbefales på det sterkeste selv om det gjerne koster 1000kr mer.
Jeg ville satset på ANA som nevnt over. Muc med 787 burde være en god løsning, helt ok senator lounge der rett utenfor gaten der jeg har sett ANA stå. Redline, har du spurt om oppgradering eller tilbudt betaling for dette?
Helt enig, glem via Asia/Midtøsten, er er det et kort stopp i Europa og direkte til NRT/HND som gjelder, ville og vurdert SAS selv om de ikke er noe særlig bra i eco, men du får nok den raskeste reisetiden, evt Finnair Monkey er monkey uansett er min mening her gjelder det bare å komme seg raskest mulig frem
Reiste nettopp Finnair/Japan airlines via Helsinki til Tokyo i eco og var storfornøyd med det. JAL opererer med Dreamliner på denne ruten og flytiden HEL - NRT er på 9 -10 timer.
Sist var det midt i sommerferien, ved boarding i FRA pep maskinen og spyttet ut nytt BP med C sete, da hadde jeg verken forespurt eller blitt tilbudt noe på forhånd. På veien hjem ble jeg tilbudt å kjøpe oppgradering ved innsjekk HND, avslo høflig men damen bak skranken sa etter å ha startet innsjekken; "Sorry sir, I need to upgrade you anyway". Var EBG på tidspunktet. Når 777-300'en til ANA har 212 seter ombord og 100 av dem er F, C eller Y+ så er jeg ikke overrasket over at de overbooker Y i ferietider.
Jøss, der var mye F, C, Y+.. Men hvordan kjente de evt til din EBG? Får man muligheten til å oppgi dette ved booking, eller er det å vise kortet i check-in? Reiser stort sett sas med jobb, så er vant til at dette går automatisk
Du legger inn bonuskortet ditt ved innsjekk/ved bestilling, slik får du også poeng for reisen. Ang. oppgradering mistenker jeg at *G faktisk har lavere prioritet enn selskapets egne *S, men det vet jeg selvfølgelig ikke noe om.
Er relativ fersk i dette gamet. Vurderer å bestille en tur til Australia. Har vurdert Singapore Eller Emirates. Noen innvendinger om hvilket selskap det lønner seg å booke. Andre forslag tas imot med en stor takk. (reisen vil foregå i Eco)
Uten å ha prøvd SQ så var jeg meget fornøyd med Emirates i Eco ditt, om du kan prøv å få ruter med A380 (er vel de fleste ned dit men tror noen er B777). Emirates slipper du også unna med kun mellomlanding i Dubai om utgangspunkt er Oslo
Litt utenfor hva du spør om, men jeg må si meg svært fornøyd med Icelandair sine fly. Vi fløy fra Reikjavik til Oslo og benplassen var kanon, setene gode, bra underholdning og god meny. Kan ikke se for meg at det er noe dårligere på longhaul. Da jeg tror det er samme type fly. (De hadde ordentlig biz ombord)