Bonusfeberen herjer... Hvor bør turen gå sommeren 2019?

Tråd i 'Reisemål' startet av Gullars, 10. aug 2018.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Bonusfeberen har (i stor grad takket være dere) tatt overhånd. I mai besøkte vi Japan og fikk oppleve LH F og OZ F (CT). Til nyttår har vi booket tur til Costa Rica med LX C og OS C (CT), og til påsken går turen til Boston med SK C (FP). Jul/nyttår 19/20 ønsker vi å få til Australia og New Zealand med SQ F og TG F, men vi har fortsatt til gode å legge planer for sommeren 2019! Julen planlegges booket med min brors CT, Australia-turen med min CT, men nå ser det sannelig ut for at også samboeren får seg en CT i løpet av høsten :)

    Hva er fine reisemål for et par uker i juli når man har en CT å slå ihjel og hele verden for sine føtter? Er det et fint tidspunkt å besøke Afrika for safari for eksempel? Eller kanskje Sør-Amerika? Pleier det å være greit å skaffe LH F-billetter til Argentina/Brasil på den tiden? Andre idéer?
     
    Kristian, dkvt and watchaddicted like this.
  2. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Safari ute blant ville dyr (finnes parker med halvtamme dyr, ikke så kult) kan virkelig anbefales, en helt egen opplevelse!
    Vi kjørte en miniutgave hvor vi overnattet på et resort inne i nasjonalparken. Haddde safari på kvelden da vi kom og morgenen etter.
    Skal sies at tettheten av insekter på kvelden var drøy. Landet en gresshoppe på størrelse med en DC9 på brystkassen og du kan trygt si at jeg friket ut der jeg satt:p
    Safarien vår var i Sør-Afrika, ikke så langt unna grensen til Mozambik:

    Hluhluwe–iMfolozi Park
    Sør-Afrika
    +27 33 845 1999
    https://goo.gl/maps/4K9Urm2bRR42

    LH flyr til JNB og derfra kan man evt. kjøre. Om det er tilgjengelighet på F for EB har jeg ikke sjekket. Turen vår var før vi hadde blitt ødelagt for livet..

    Et besøk i Sør-Afrika er ikke komplett uten et besøk i Cape Town og der er det nok ganske kaldt i juli så ville nok vurdert en tur mer på høst/vår slik at tempen ikke er for lav:)
     
    Gullars liker dette
  3. dkvt

    dkvt EBD

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    373
    Bonuspoeng:
    63
    Du har definitivt fått den velkjente bonusfeberen! :p
     
    Gullars liker dette
  4. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Sør-Afrika er definitivt et sted vi har lyst til å besøke! Samboeren har visst til og med litt slekt der nede etter tidligere generasjoners misjonsvirksomhet. Når vil du si det beste tidspunktet for å reise ned er? Nå ryker jo julen og påsken, og med jobbene våre er det litt utfordrende å finne rom for de helt store utfluktene utenom fellesferiene. Eller, vi klarte jo mai i år da... Burde kanskje ta en titt på kalenderen igjen ;)
     
  5. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Og så må dere prøve dykking i bur sammen med hvithai utenfor Cape Town. Må være en av de kuleste tingene jeg har gjort:D:)
     
    EndreD, Lnbre and Gullars like this.
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    :eek:
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Hva med stillehavet?
    Vi besøkte Mikronesia representert ved Pohnoei.
    Dette var en rimelig anderledes opplevelse. Kun 3000 europeere i året kommer dit. Så du møter neppe nordmenn ;)

    Alaska kan jo også være interessant.

    Begge er forøvrig utkantsdestinasjoner og krever at dere er sånn høvelig glade i natur :)

    Jeg liker godt slike unormale destinasjoner.
     
    EndreD, watchaddicted and Gullars like this.
  8. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Artig med slekt rundtom i verden, så har man en grunn til å reise:cool:

    Vi har venner som bor i Durban og de anbefaler vår/høst. Da er det verken kaldt eller for varmt. Safari i Sør-Afrika i juli tror jeg blir ekstremt varmt, men skal være for skråsikker på det..
    Kenya vil kanskje være et bedre alternativ på den tiden av året. Da kan dere kombinere med strandferie ute ved kysten hvor man finner flotte strender:)
     
    Gullars liker dette
  9. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Når jeg leste om alle disse reiseplanene nå, fikk jeg akutte rykninger i bookingfingeren!

    Av reisemål som ikke allerede er nevnt, så kan jeg nevne Masai Mara i Kenya. Det var en alle tiders safaritur (husker desverre ikke tilbyder). Vi tok oss først til toppen av Kilimanjaro, deretter til Masai Mara før vi kronet det hele med lungt strandliv på Zanzibar (et sted som en viss musikkaktør har vanskelig for å plassere geografisk, men et sirkulært håndsmykke er visstnok å finne der ifølge lovnaden (#avsporing)). Denne turen fant sted i siste del av juni og starten av juli. CT-vennlighet vet jeg veldig lite om, dessverre...

    Argentina har jeg veldig gode minner fra, dog var vi der i februar/mars, som jo er lokal sensommer. Juli kan vel være nokså vinterlig, spesielt i sørlige strøk (Eldlandet osv.). Ryktene skal ha det til at LH F ikke er helt uoppnåelig til Buenos Aires, men her sitter andre på spisskompetanse og ekspertise som langt overgår min.

    I alle høve: Kom gjerne med reisebrev! :)
     
    watchaddicted liker dette
  10. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Mikronesia hørtes kult ut. Hvilken rute legger man opp til da?
     
  11. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Flere spennende reisemål her!
    Personlig har jeg litt lyst til å vende nesa mot sør- eller mellom-Amerika da dette er relativt upløyd jord for undertegnede.

    Noen som har noen forslag til gode reisemål som selvsagt kan kombineres med en CT-billett man ønsker å skvise mest mulig ut av?

    Jeg ser vel egentlig for meg mest mulig sol, bad og palmer. Som en slags sammenligning kan jeg jo si at jeg liker Gili og thai-øyer genererelt (er ikke så avansert av meg) - så gjerne noe i den duren ... :)
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Vår rute var:
    OSL-TXL-IST-TPE-MLN-ROR / ROR-GUM-PNI / PNI-GUM-HKG-ARN-OSL

    Tenker meg at det blir vanskelig å få til en tilsvarende rute.
    Skal man til PNI så må man ta "United Island Hopper" fra Guam.
    Det er i seg selv en flott tur, lande på små øyer og atoller utover i stillehavet.

    Du kan fly til alle øyene utover, men pass på Marshalløyene, der er det usikkert hvorvidt vi kan komme inn uten visum. Du må også ha med oppdatert dokumentasjon på at du er HIV/AIDS-fri.

    Mikronesia er typisk eco-turisme-sted, det regner mye, vi var på flere turer i skog/jungel for å finne fossefall og slikt.

    Vi hadde open-jaw ROR/PNI ettersom det ikke var noen som helst mulighet til å komme oss til riktig destinasjon. Så fikk vi et par dager på Palau og så videre. Det som er kult er at Mikronesia faller innunder Asia og ikke Oceania på poenguttak.
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Costa Rica eller Panama er vel gode utgangspunkt.
    Eller begge to med open-jaw og en separat billett mellom de to. :)
     
    kalleballer liker dette
  14. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Tenker vi styrer unna Argentina hvis årstiden ikke er helt på vår side.

    Kult å høre om Kenya! Har veldig lyst til å dra tid, men tenker at vi da må ha tilstrekkelig form til å klare Kilimanjaro mens vi er der. Poengmessig er jo Kenya veldig attraktivt siden det havner i Nord-Afrika-sonen og kun koster 90k eb i biz. Men jeg mener å ha lest at det likevel kanskje ikke lønner seg å bruke poeng til denne sonen grunnet god tilgjengelighet på rimelige biz-billetter. Hva kan vi regne med å få biz-billetter for til Kenya på denne tiden av året om vi treffer på en grei kampanje?
     
    snus_mumrikken liker dette
  15. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Det ser dessverre ikke ut for at det siste stemmer lenger:
    D33C9364-41CC-4C24-9F49-7306D24C1704.jpeg

    Da tenker jeg denne er lite aktuell. Hva med Bali om sommeren? Mener jeg har sett at det finnes noen kortdistanser med F fra SIN eller BKK? Hadde jo vært veldig kult å få til en tur med fire F-segmenter. Det er i hvert fall god poengutnyttelse :)

    Etter Japan-turen har vi reflektert litt over hva vi trivdes best med, og det var faktisk det korte besøket i Magome/Tsumago. Det å finne et område med lite folk og flott natur/landskap er nok således viktigere for oss enn overdådig luksus, selv om vi gjerne takker ja til en kombinasjon ;)
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nei dæven, det er jo nedtur..
    Med mindre man da er i Australia.. Da er det jo "innenriks" å fly langt f... oppider :D
    Men Guam er der som Asia fortatt i alle fall.

    Singapore til Brunei eller Jakarta får du i F.
    Bangkok kan du f.eks. fly til Osaka eller Toyko i F - Merk, begge er ofte utsatt for flybytte...

    Så kan du koble disse sammen på egenhånd med kjøpt billett så er du på god vei til en fet tur :)
     
  17. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Får legge en svipp innom Mikronesia når vi skal til Aus/NZ da ;) Guam tror jeg ikke jeg har sett noen bookinger til/reisebrev fra. Er det videre fra SIN-BKK som gjelder da?
    Kunne fint reist tilbake til Japan, men tenker vi får prioritere noe annet først ;) Jakarta eller Brunei derimot høres jo spennende ut. Men er det enkelt å realisere målet om lite folk og fantastisk natur fra en av de destinasjonene? Indonesia er jo ikke akkurat kjent for lite folk...

    LH/SQ F FRA/CPH-SIN og SQ F SIN-CGK/BWN, det er vel kun dette som gjelder i henhold til de nye reglene da?
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Haha.. Fantastisk booking (I eco) fra SAS sin EB-booking...

    AKL-NRT-GUM-PNI/PNI-HNL-LAX-AKL
    25 000 poeng....................!!

    Forundrer meg ikke om denne blir stoppet dog :D
    50 timer i eco er også rimelig tøft selv om det er nesten gratis å fly :D

    Er et par muligheter til å komme seg til Guam, men ikke alle er like Tallinn-vennlige lenger...
    United flyr fra FUK.HKG,ROR,MNL,TYP, KIX og NGO.

    Jeg tenker en perfekt routing ville vært
    OSL-MUC-BKK-KIX-GUM i F.
    Asiana har tidligere flydd til Guam men ser ikke ut til å gjøre det nå.
     
    Gullars and jgroneng like this.
  19. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Kult! Da har jeg noe å leke meg med :)

    Kenya (Biz med CT eller kampanje)
    Guam (TG F Eur-BKK-KIX UA C KIX-GUM)
    Jakarta/Brunei (First-bonanza med SQ/LH F CPH/FRA-SIN SQ F SIN-CGK/BWN)

    Får uansett ikke booket noe før om noen måneder, men kjekt å drømme litt i mellomtiden :)
     
    1884derby liker dette
  20. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Fiffig - det ser jo meget behagelig ut begge deler! Hvordan burde man potensielt lagt opp ruta for å fly F over ? Er det bare LH som duger når man skal i den retningen?
     

Del denne siden