Delta har annonsert store endringer til sitt Skymiles-program. Opptjening av poeng går fra antall flydde miles (sånn cirka) til hva du har betalt for billetten din (sånn cirka) Les mer her: http://bonusfeber.no/delta-skymiles-gar-fra-miles-til-dollar/ Hva tenker du om dette? Er dette begynnelsen på slutten for mileage runs "as we know it"? Kjør debatt!
Trodde UA var først ute med krav til antall doller brukt for å få Elite status og ikke etter Delta? Det som blir spennede er jo hva kravene for å oppnå status blir. Vil de være uendret fra i dag, eller vil de feks bli høyere sånn at feks Dimond må bruke 15000-20000 dollar for å bli værende som Dimond? Mulig dette vil være fremtiden, men tro ikke noen av de europeiske selskapene følger helt Delta sitt eksempel, men vi vil nok se flere som gjør som UA har gjort i løpet av de neste 5-10 årene.
På en måte synes jeg det er greit, da får man en "rettferdig" og enkel rabatt. Men så vil "bonusfeberen" i meg stritte i mot... Hverken Delta eller UA er først ute med dette. Braathens hadde dette i nyere bronsealder. Når Braathens startet med Wings i sin tid fikk man et poeng pr. krone billetten kostet. Norwegian har jo også dette regimet, men enda enklere ifht. uttak, noe jeg synes er veldig oversiktlig og enkelt. Ref. Norwegian Reward-guiden: http://bonusfeber.no/norwegian-reward-guide/
Litt enig med siste taler ... For meg, som stort sett samler miles med kredittkort, høres dette ikke ut som noen spesielt god løsning, men vi fpr se hva som skjer .. Delbetaling med miles for reiser og oppgradering har Delta forøvrig hatt lenge.
Anders kom meg i forkjøpet med Norwegian-referansen. SAS rører borti dette konseptet når det gjelder Pandion, selv om det kun gjelder statusen og ikke poengopptjening. Fenomenet er altså ikke nytt, men det blir spennende å se om flere selskaper følger etter. Det vil også bli spennende å se om dette påvirker opptjening av miles gjennom kredittkortbruk samt muligheten for å kjøpe miles.
Same, but different? DYs opplegg er jo at 1 poeng = 1 krone. Dette får vi jo ikke svar på med det første siden de nye awardchartene ikke er publisert, men er det rimelig å anta at 5 Skymiles for et Base medlem vil bety 1USD i billettpris? Maybe, maybe not?
Det finnes jo forskjellige graderinger av dette da. Både Lufthansen og Klmsen har jo systemer hvor mange poeng du får avhenger av hvor mye du har betalt for billetten. Det finnes vel 3-4 ulike bonussatser for biz, avhengig av billettklassen og derigjen hvor mye som er betalt. Men som vi sier det på Sørlandet : Vi kan'ke si at vi liår det no særli...... I fremtiden vil det jo bare bli Hr Ødeladsen og Hr Svindelsen som kommer til å ha gullkort hos flyselskapene. Jo lavere kort man har, desto bedre er man til å kjøpe billige billetter. Kan bli det nye statussymbolet det kanskje? Less is more?? Er det rart jeg drikker?
Det som også blir spørsmålet er hvordan Delta da deler ut poeng til reisende som er medlemmer av f.eks. Flying Blue, da gjerne i kombinasjon med at Delta opererer en eller flere strekninger på en rute som inneholder flere SkyTeam-selskaper?