Tack för att du kontaktade oss med ditt ärende. Vi beklagar den långa behandlingstiden och tackar för ditt tålamod.
Norwegian avgång DY1891 (LCA-OSL) 09.03.2019 blev dessvärre försenad med 4 timmar och 10 minuter. Denna oregelmässighet blev förorsakad av en extraordinär omständighet som inte kunde undvikas även om alla rimliga åtgärder genomfördes.
Detaljerad information om orsaken till avvikelsen har tillhandahållits på engelska i händelse du skulle vilja använda dokumentet som bekräftelse på händelsen.
______________________________
Flight disruption information
Norwegian flight: DY1891 (LCA-OSL) 09.03.2019
Disruption type: Delayed
Delay time: 4 hours and 10 minutes
Reason for disruption: This flight was delayed due to an earlier disruption within our network that had a direct effect on this flight. The original disruption was caused by an inspection of the aircraft following a possible technical fault. During inspection, no technical defect was found. The aircraft was then released for operation without the need to replace any components.
______________________________
Dessvärre kan vi inte tillgodose önskan om kompensation då avgången blev försenad som följd av förhållande som utgör en extraordinär omständighet.
I vissa fall har passagerare rätt till kompensation när avvikelsen beror på ett tekniskt fel. Detta är i enlighet med domstolsbeslut C-257/14 van der Lans, där ett teknisk fel som medför ett byte av en komponent kan anses vara inom flygbolagets kontroll och därmed ge rätt till kompensation.
I det här fallet fann vi dock inget tekniskt fel och inga komponenter byttes ut. Domstolsbeslutet C-257/14 van der Lans är därför inte tillämpligt och vi kan tyvärr inte tillmötesgå din begäran om kompensation.
Vi ber om ursäkt för de olägenheter detta har orsakat, men hoppas att vi trots detta kommer att få glädjen av att önska välkommen ombord vid ett senare tillfälle.
Med vänlig hälsning,
The Customer Relations Team
______________________________________________________
Om du inte är enig med vår värdering i saken, har du möjlighet att få saken behandlad i Transportklagonämnden. Ärendet ska sändas till Transportklagonämnden inom 1 år efter att du har mottagit detta svaret. Vi är förnärvarande inte registrerade i alternativa tvistlösningar.
Vi är även skyldiga att informera om att en plattform online för tvistlösning (ODR) har upprättats av Europeiska kommisionen som ger tillgång till alternativ tvistlösning, hhtp://
ec.europa.eu/consumers/odr/). Vi är förnärvarande inte inkluderade i ODR-plattformen och eventuella klagomål eller fodringar som lämnas i plattformen kommer inte oss tillhanda.
Kind regards,
Mihna
Customer Relations
Vis alt...