Er SAS eneste flyselskap i Star Alliance som ikke har prioritert boarding?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av flying_all, 10. okt 2015.

  1. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Priboarding ble håndhevet på SK1876 fra CPH til SVG i går kveld.
     
  2. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Aksepterte skandinavene det da...? ;)
     
  3. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Nøkkelen er bra oppmerking og annonsering i tillegg til håndheving av priority boarding. Og SAS har ikke lov til å ignorere / avvikle ordningen pga bestemmelser i Star Alliance om at star gold+ skal ha priority boarding.

    I USA har de boarding grupper som blir håndhevet av personalet og respektert av reisende i tillegg til at de er godt oppmerket ved gater. Vi tok de siste to ukene flere flighter med United i group 1 og det var aldri noe bråk eller noen som ble avvist fordi de var i feil gruppe

    Men i samme land/by ble det baluba da vi fikk priority disembark fra cruiseskipet vi var på, rett og slett fordi det var en ordning for suitegjester som ikke er godt nok kjent eller oppmerket ombord. Folk stilte seg med vilje i veien for oss slik at han som eskorterte oss ut måtte true med security for at vi skulle få gå forbi.
    Helt motsatt av da vi skulle gå ombord da det var godt oppmerket priority lane for suite gjester.

    Så SAS må klare å få dette konseptet inn i hodet på folk FØR de skal gå ombord, og ikke som en utydelig automatisk annonsering som ingen hører på alikevel.
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    En middelløsning i Norge kunne kanskje vært gruppe 1 og gruppe 2.
    Det ville nok blitt langt bedre mottatt enn priority og ikke ansett som "eliten" først og allmuen etterpå..
     
  5. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Trondheim - Oslo i dag med SK365:
    Alle automatene blir åpnet og boarding annonsert på skjerm. Folk begynner å strømme til mens annonseringen av at boarding er begynt og velkommen bla bla bla... og da mens jeg er halvveis ned i gangen hører jeg "vi ber kunder med billett i Plus eller gull og diamant gå først...". Helt håpløs håndtering.

    Oslo - Ålesund i dag SK1326:
    Forsinket med 15 min. Ingen pri boarding eller noe forsøk i det hele tatt.
     
  6. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    SK455 i morges: Priority boarding praktiseres, så langt som at det annonseres og at gatepersonale står og veiver med den blå plakaten. Men hva hjelper vel det når atskillige statusløse bare gir blanke og kaster seg mot gaten allikevel, mens andre statusløse som har parkert strategisk nær gaten, men velger å vente, blokkerer tilkomsten?

    Problemet ved OSL, og andre skandinaviske flyplasser, er mangel på system som kan skape en viss form for køorden. Så lenge dette ikke er på plass, så sier jeg som jeg vanligvis gjør: Kutt ut pri boarding! Det fungerer ikke, har knappest nok noen hensikt og skaper mer frustrasjon for alle parter enn det gjør noen nytte.
     
  7. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    316
    Likes mottatt:
    573
    Bonuspoeng:
    93
    OSL-BGO SK257 i går: Folk flest stod pent og pyntelig og ventet. All den tid jeg var først ombord aner jeg ikke hvorvidt det ble håndhevet eller ei, men det virket ikke som om det var noe særlig å håndheve i grunnen.

    BGO-OSL SK236 i dag. Det ble for så vidt forsøkt gjennomført, men når 11 av 24 rader er Plus og "alle" som pendler til Oslo med 06:10-flyet har gull eller bedre blir det liksom ikke store poenget å gjøre noe fra eller til, mølje blir det uansett.
     
    RoadKing liker dette
  8. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Overraskende nok var det ingen kø ved gaten. Alle satt og ventet helt til den enslige mannen i gaten aktiverte de automatiske portene og sa at nå kan alle gå på.
     
    TOS liker dette
  9. jonasali

    jonasali Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Forskning har uansett vist at den raskeste boardingen er den hvor man ikke har system i det hele tatt. Bare trykk folk inn å komme seg avgårde.

    Jeg kjenner at jeg sliter med å engasjere meg. Det blir bare keitete uansett, er det liksom om å gjøre å skynde seg inn for å sitte tre på rekke å vente på å spise wasa i luften.

    La meg heller sitte i loungen til siste mulige minutt også hent plus og status på. Ulempen er at det er manko på hylleplass. Men det lever jeg fint med.
     
  10. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Hvilken forskning er dette? Så langt jeg har forstått det så er det du skriver her muligens riktig, forutsatt at man ikke har noe preassigned seating. Mythbusters, som vel ikke akkurat går inn i kategorien forskning, fant forøvrig at (med preassigned seats) så er det kjappeste om alle med vindusseter boarder først, deretter midtsete og så gangsete.

    Nå er vel imidlertid ikke priority boarding et grep man tar for å gjøre det raskest mulig, men for å gi en fordel for de som enten reiser i Plus/business eller som har status i bonusprogrammene.
     
    Travellingalf and Stuttfeiten like this.
  11. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Og i serien gullkorn fra allmuemunn, sakses dette fra SAS' fjasbokside:

    Hvorfor har ignorante folk som dette stemmerett?
     
    miura, FastLane, Are and 3 others like this.
  12. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Herregud... Leste gjennom alle 22 kommentarene med sine underkommentarer igjen. H*n er jo helt på "Prærien" (sted i Hammerfest :p ). Erke SAS' feil det samferdselsdepartementet/Widerøe melker ut av vedkommende på pso-flights. Surmaga...
     
    Last edited: 11. mars 2016
  13. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe, der ble hele tråden sletta gitt!
     
  14. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Perfekt priority boarding på CPH - OSL i går kveld.

    Gatepersonalet kontrollerte boardingkort manuelt, og benyttet ikke de automatiske slusene før etter at priority boarding var ferdig.
     
  15. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Ble også håndtert strikt pri boarding på SK1472 fra gate C10 en eller annen gang før påske; det var sågar en fyr med UA-gull som ble kryssforhørt da gateagenten ikke umiddelbart så kjente statuskjennetegn. De statusløse luktet lunten raskt, og flere av dem ble stående og surmule mens pri boarding foregikk (type 'jaja, vi dødelige får vel ikke lov til å gå ombord ennå' osv - the usual stuff; jeg forstår til dags dato ikke hvorfor å ha EBG eller EBD skal oppfattes som så fordømt eksklusivt, for de fleste reiser seg jo halvt ihjel for å oppnå denne statusen).
     
  16. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Fløy EWR-OSL i påsken, og da ble priority sjekket manuelt og håndhevet. Hvilket medførte blant annet at en av de som ikke hadde priority (han selv og unger) stilte seg demonstrativt midt i veien for alle oss med priority... Blir så stolt av nordmenn på tur noen ganger. :rolleyes:
     
    FastLane and Larata like this.
  17. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Forutsatt at priority boarding praktiseres US-style, hvordan ville følgende situasjon blitt håndtert? (som et potensielt scenario):

    To personer - for eksempel et par - reiser sammen på samme flight og har valgt sete ved siden av hverandre, men de har separate PNR og den ene er EBG og den andre er EBB (som gjør at de kan benytte lounge og fast track).

    Vil begge kunne bruke priority boarding, eller er det kun EBG som vil kunne gjøre det, som følge av status og separate PNR? Eller gjelder i teorien samme regler for priority boarding som for lounge og fast track, altså at statusinnehaver kan ta med seg en 'gjest'?
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,582
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror svaret er at de må være på samme PNR.
     
  19. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Er av den oppfatningen at danskene er gode på dette. De siste gangene jeg har reist gjennom CPH, har pri boarding blitt håndhevet strengt. I går ble flere sendt bort av personalet mens pri boarding pågikk.
     
    cothom, Larata and RoadKing like this.

Del denne siden