Førstegangs bonusjeger trenger kjappe tips

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Daniell, 21. nov 2019.

  1. Daniell

    Daniell Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,

    Vil begynne så smått med samling av eurobonus poeng.
    Har lest litt via trådene her inne men føler meg litt ''lost''. Det var mye å velge i.

    Hva vil folk anbefale som en fin ''start pakke''?

    Tenker bare å starte med et kredittkort.

    Har idag trumf med fast overføring til EB, og skal følge det opp videre, men bruker ikke ofte norgesgruppen så blir ikke så mye poeng inn derfra. Tenker at mitt største inntjeningsplass blir kredittkortet som gir EB. Prøve å få alle kjøp inn derfra samt legge ut å handle litt for jobben på kortet.

    Hva vil mitt beste kort være og hva andre ting kan jeg huske på?

    Mvh
    Daniel
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Start med å bestille et gratis kort som Shellkortet. Også leser du mer om hvilke fordeler du ønsker og hvor mye penger du vil legge i jakten.
     
    awt liker dette
  3. AB69

    AB69 Medlem

    Innlegg:
    129
    Likes mottatt:
    218
    Bonuspoeng:
    43
    Flyr du mye? Hva er målet ditt? Førsteklasse til Bali eller en mer behagelig tur i SAS Pluss innen Europa i feriene?
     
  4. Daniell

    Daniell Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,

    Nei, flyr ikke mye. Målet er førsteklasse tur til Australia/Bali etc.
     
  5. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Du lærer ikke dette her over natta. Det krever dedikasjon å vilje til å sette seg inn i det.
    Du må nesten bare søke her inne å lese deg opp på CT og de ulike kortene for deretter å gjøre deg opp en mening selv hva du trenger til ditt bruk.

    Her inne deles det meste av tilbud etc men for å få med seg slikt forutsetter det at man er aktiv og sjekker innom her titt å ofte :)

    For å kunne fly til Bali feks vil det koste deg 165 000 poeng i Business og 225 000 poeng i First.
    Skal du ned til Australia er det 215 000 poeng i Business og 285 000 poeng i First. Så kommer dette med CT billett for å få 2 for 1 eller halvpris. I tillegg må du ha poengene. Hvor mye poeng tror du at du vil dra inn i løpet av året? Etter det så er spørsmålet når ønsker du å dra? Er du fleksibel eller kan du planlegge langt frem i tid? Det er ikke ubegrenset med bonusbilletter.
     
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring er at det er enklere å samle poeng enn å booke en optimal reise i ønsket klasse og reiserute.
     
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Siden du planlegger å få de fleste poengene fra kredittkort, så med feks Shell Mastercard eller SAS Mastercard så gir en million i kortbruk 150 000 EB poeng.

    Anbefaler å benytte Norgesgruppen for innkjøp av mat, og da særlig Kiwi. Viatrumf kan også være en bra kilde til poeng.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Har du blitt inspirert av artikler i media om "gratis turer i luksus"?
    Vel, media har for vane å selge overskrifter. Som flere her inne har svart deg, det er ikke "gratis". Eller for å si om Amerikanerne:
    "There is no such thing as a free lunch"

    Du blør en del penger for å komme opp i nok poeng til å bestille deg en tur i First, selv om du er dyktig og henter ut gode dealer der det går. Du vil ikke fly sier du, og der ryker den beste poenginntjeningen.

    Så, når du etter mye om og men (husk poeng går ut på dato ila 5 år) har poengene, da starter jakten på billetten(e), det er som den berømte nålen i høystakken. Du må planlegge langt frem, evt ha mulighet til å reise nesten på dagen.

    Lykke til :)
     
  9. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,244
    Likes mottatt:
    22,482
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen til IF, @Daniell

    Eg flyr heller ikkje mykje. Mi suverent største kjelde til poeng er ViaTrumf. Bruk helga til å sjå kva butikkar du finn der og kva du kan kjøpe der. No er julegåvesesongen i gang og du kan potensielt hente ein del poeng der framover.

    Ta og til deg @RoadKing sine ord. Bonuspoeng er ikkje gratis. Dei har ein alternativkostnad ettersom trumfkroner kan bli til vanlige kroner og kredittkort som gir EB-poeng kan bytast ut med kredittkort som gir kickback i form av pengar. Ein langtur i business kostar fort godt over 12-15 tusen kroner pr pers om du inkluderer alternativkostnaden.
     
    Axxsv, drsyk and Eddie47 like this.
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Nå må vi ikke ta ifra gutten motivasjon for å bli en blivende IF`r,:) dog må si meg enig, om du ikke flyr, men er poeng samler tar det sin tid, kreditt kort gimmicker, blir slått ned på daglig(bra nok det), men det vil ta god tid, det ligger et par tusen poster på dette herlige forumet, så sett av helgen og les i vei :)
     
    RoadKing liker dette
  11. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Her er mine hurtigtips, basert på at du vil samle poeng med eurobonus:
    1) skaff deg fysisk trumf-kort, drit i kobling med bankkort. Dra trumf-kortet først, deretter betal med kredittkort. bruk https://www.viatrumf.no/ for å tjene ekstra trumf på hotellbookinger og andre ting.
    2) skaff deg fysisk eurobonus-kort. Dra det i kortterminalen før du betaler med kredittkort på diverse restauranter og butikker du finner her: https://eurobonus.shopping/member/no/shops/categories/
    3) skaff deg et bank norwegian visa for gebyrfrie kontantuttak i utlandet.

    Når det gjelder hvilke(t) kredittkort du skal bruke, så kommer det an på ambisjoner og hvor mye penger du vil investere, og hvor mange poeng du forventer å kunne tjene i løpet av et år.
    - Shell mastercard er en nobrainer, koster ingenting.
    - American Express kan du deg companion ticket, som gir deg 2 for 1 enten i europa eller i hele verden, avhengig av hvilket kort. Knyttet opp mot minimum 150.000 bruk i løpet av et år
    - SAS Eurobonus Mastercard låser opp fordelene book SAS-bonusreise i plus eller business, betal poeng tilsvarende go, knyttet opp til hvor mange eurobonuspoeng du tjener i løpet av et år (uavhengig av opptjeningsmetode). Å finne reiser i SAS Plus er relativt lett å finne, Business er noe vanskeligere men det lar seg gjøre å finne. Å bruke plus inad i europa er en vits, så sats på USA eller Asia.

    Videre er det greia med status: Statusnivå (sølv, gull, diamant) hos Eurobonus har kun noe å si hvis du faktisk flyr en del. Hvis du ikke flyr så er det totalt bortkastet å ha. Kortene nedenfor gir deg statuspoeng (de teller kun mot status, kan ikke brukes til å reise for). Sølv krever 20.000 poeng, gull 45.000 poeng, diamant 90.000 poeng:
    - Amex Elite gir deg 20.000 statuspoeng per år, bare for å betale årsavgiften
    - SAS Eurobonus Mastercard gir deg 1.000 statuspoeng per måned du bruker kortet
    - Kundeprogrammet DNB Saga og DNB Private Banking lar deg oppgradere mastercardet til eurobonus-opptjening. I tillegg får du 10.000 statuspoeng for 100.000 omsetning. (og 10.000 hvis du når 200.000 i omsetning).

    Et annet godt tips er å følge med her på kampanjer. Tidligere i år så fikk man 20.000 eurobonuspoeng for å teste Widerøe sitt kredittkort i et halvt år. Tror samtlige her inne hoppet på det tilbudet :-D

    Og som @RoadKing sa ovenfor: ingenting er gratis. Man bruker noe penger for å tjene mer poeng og kunne fly for en sum som er mye mindre enn den hadde kostet ellers. Og skatter og avgifter kommer i tillegg, som fort havner på en tusenlapp per person. Men alt i alt er ikke investeringen som skal til altfor stor. Det er derfor man sier at hvilke kredittkort man bruker avhenger av ambisjoner. Hvis alt du vil er å ha en gratis flytur til Barcelona så er det dumt å betale årsavgiften til Amex Elite, for da kunne du heller ha brukt pengene på å kjøpe flybilletten. Tilsvarende er det også dumt å satse på økonomireise, for det er så billig at man like godt kan kjøpe billettene på salg fremfor å styre med bonusreiser. Å satse på å fly langdistanse i plus eller biz er derimot hvor det begynner å bli mer lønnsomt.
     
    Axxsv, Volt, drsyk and 3 others like this.
  12. Ddan

    Ddan Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Dette var spendende. Er der noen her som har regnet ut alternativkostnader på dette her på en systematisk måte?
     
  13. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,244
    Likes mottatt:
    22,482
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, men det er ikkje so veldig vanskelig for ekstrapoeng. Det er berre å legge saman alle (Via)Trumfkronene og å byte ut poengoppteninga på kredittkort med 1 % kickback på omsett volum, so har du det. Det er det du poensielt kunne fått i kroner og ører i staden for poeng.
     
  14. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    135000 med Shell MC. ;)
     
    jgroneng liker dette
  15. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har et regneark der jeg legger inn all inntjening av EBP samt kostnadene som påløper i bonusjakten (inkludert alternativkostnadene).

    I mitt tilfelle er det kredittkortbruk som gir høyest inntjening, deretter følger ViaTrumf og så Trumf. I tillegg kommer poeng fra diverse kampanjer (nye kredittkort, strømavtaler, avisabonnementer osv). Dette siste elementet gir for min del høy inntjening iår, men blir antagelig lavere neste år siden det ikke er alle kampanjer man kan kjøre en repeat på hvert år. (Med mindre det kommer mange nye lukrative kampanjer.)

    Førsteprioritet i min bonusjakt er reiser til Asia i biz. Inkludert bruk av CT ligger den totale kostnaden per billett på ca kr. 4.000 (+skatter&avgifter) for min del.

    Kort: Amex Elite, SAS MC Premium, DNB MC med EBP-opptjening.
     
    Axxsv, tobbens and drsyk like this.
  16. Torris

    Torris Aktivt Medlem

    Innlegg:
    320
    Likes mottatt:
    2,503
    Bonuspoeng:
    93
    Min største "inntektskilde" av EB-poeng er helt klart kombinasjonen Trumf/ViaTrumf.
    Planlegging av mathandel og bruk av trippeltrumftorsdager gir en vesentlig boost. Selvsagt med bruk av dobbeldipping ;)
    I tillegg så er jeg heldig og får bestille hotell/fly på jobbreiser selv, så får hentet ut en god del poeng der via ViaTrumf.
    Kombinert med Amex og Mastercard med EBP-opptjening så blir det en del i løpet av året.
     
    drsyk liker dette
  17. AB69

    AB69 Medlem

    Innlegg:
    129
    Likes mottatt:
    218
    Bonuspoeng:
    43
    Du betaler vel for kredittkortene også?
     
    ChrisTW liker dette
  18. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, og disse kostnadene er også med i regnestykket. (Har ikke alle kortene 12 måneder per år. Sier f.eks. opp Elite/nedgraderer til Premium når CT er opptjent.)
     
    AB69 liker dette
  19. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Og inntil 6750 ebp i måneden og 33750 ebp i året med shell MC. :)
     
    drsyk, awt and jgroneng like this.
  20. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    o_O

    Gratis mat i loungen!
     
    dahlmath, Kristian and Sunnfjordingen like this.

Del denne siden