Havana, Cuba

Tråd i 'Reisemål' startet av Henrik, 23. des 2015.

  1. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Som en hyggelig førjulsgave ble jeg overrasket med en tur til Cuba - langt forbi alle forventninger. Nå som det begynner å gå opp for meg at jeg faktisk skal til Cuba begynner jeg også å lure litt på hva man kan finne på der. Har lest meg litt opp selv, men er alltid veldig åpen for gode tips fra noen som har vært der før.

    Vi flyr inn til Havana og der blir det base, så det er evt. dagsturer som er aktuelt utenfor Havana. Ellers er det lagt opp til fire dager der, så ikke verdens lengste opphold - men forhåpentligvis plenty nok til å få en god smak av hva Cuba har å by på.

    Hva er verdt å gjøre i Havana, og hva bør man styre unna?
    Hva slags forhandlingsrom har man vanligvis på markeder, i taxier o.l.?
    I hvilke områder kan jeg finne gode barer uten masse turister, men heller med expats og lokale?
     
  2. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Det er 4-5 år siden jeg var der. De opererer med disse turist pesosene. Det gjør ikke akkurat alt så billig for turister.
    Mye snusk, dårlige restauranter. Vi spiste mest på de store hotellene hvor de ikke slipper inn lokale. Mye tigging, og mas og masse turist feller.
    Men så klart mye gammel sjarm og historisk sus. Fantastisk flotte jenter, som ønsker seg et bedre liv i et annet land ;) Det kryr av 20 år gamle Jennifer Lopez'er over alt. Men latinsk lidenskapelig apetitt på livet, nytelse og velvære :)

    God tur! :D
     
    eventyrer, milehigh, wilhelm and 3 others like this.
  3. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    milehigh and Henrik like this.
  4. Oollee

    Oollee Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    13
    Var der for få måneder siden på individuell reise. Havana generelt og Cuba spesielt er - enn så lenge - en veldig spesiell opplevelse. Reisebøkene er greie med hensyn til å liste opp ting å se, men catcher ellers bare i begrenset utstrekning opplevelsen. Noen tips:

    Markeder: Det finnes flere av dem, vel markert i vanlige reisebøker. Problemet er hva de inneholder. For jeg fant i hvert fall ikke noen markeder i vanlig forstand med mat og drikke, forskjellige varer osv. Min erfaring var at marked i stor grad var det samme som bodsalg av brukte bøker, kommunistpins og -uniformsluer og slike ting. Sånn sett en skuffelse, men naturligvis en opplevelse likevel.

    Revolusjonsmuseet: Selvsagt smak og behag, men etter mitt syn topp-severdigheten i Havana. Kul samling, men stor fordel å kunne litt spansk, for en god del er ikke forklart på engelsk. Går fort i hvert fall en halv dag her.

    Mat/drikke: Jeg og vi holdt oss til de store hotellene. Kjedelig, men trygt med hensyn til matsikkerhet. Opplevelse av maten der: Rent og greit, men trist og dyrt. Kan sikkert få langt bedre opplevelser utenfor hotellene om man leter, men her har jeg ingen egen erfaring.

    Overnatting: Bodde kun på store hoteller. Også her kjedelig og overpriset, men 100 % trygt. Hotel Nacional er et vitnesbyrd om fordoms storhet. På godt og ondt. Resepsjonsområdet gir assosisjsoner til en stor gameldags jernbanestasjon.

    Service: Alle hoteller (i hvert fall de store) er statlige. Det samme gjelder for vekslinsgkontorer og banker. Ord som rigid, byråkratisk, sendrektig osv. er dekkende karakteristikker. Men man blir ikke lurt. Det går sent - 45 min for en ordinær pommes frites er ikke ekstraordinært, men det jukses ikke.

    Kort og kontanter: På nett og i reiselitteraturen gis det inntrykk av at kortbruken er økende. Det kan sikkert være riktig; men i så fall sier det mest om hvordan ting var tidligere. På Cuba, også i Havana, er kontanter fortsatt et must. Det er flere minibanker, men de er ofte i ustand. Jeg tror jeg kom over fire eller fem minibanker - alle i ustand (fant faktisk ikke en eneste som virket, men kan naturligvis være jeg som var uheldig). Derfor: Ta med plenty med kontanter (Cuba er gjennomgående ganske trygt, så motforestillingene mot å bære på noe mer kontanter enn vanlig ved besøk til u-land er mindre enn ellers), gjerne det dobelte av det man tror det blir bruk for. Da i form av enten Euro eller Canadiske dollar. Veksling fra valuta til konvertible pesos kan gjøres enkelt enten på flyplass eller hotellresepsjon. Uttak på Mastercard eller Visa er mulig i offentlige vekslingskontorer (ett ligger i underetasjen på Hotel Nacional, men det er dyrt og som regel lange køer - mange som går i fellen å ta med for lite kontanter). Men på den annen side: Ikke veksle inn for mye i cubanske turistpesos om gangen. Man kan veksle tilbake til Euro eller Canadiske dollar på flyplassen (skranke rett på siden av innsjekkingsområdet), men kursen er veldig dårlig. Det beste er å ha mye cash i Euro eller Canadiske dollar, og så veksle inn litt og litt av dette i kubanske turistpesos.

    Flyplass ved retur: Terminal 3 er blant de beste i Latin-Amerika hva renslighet, manglende trengsel, og fred og ro angår. Det grunnleggende problem er at terminalen har bare et fåtall internasjonale flybevegelser per dag. Etter passkontroll på utreise kommer man til et gate-område med en liten tax-free med suvenirbutikk, og en liten kafe. Tror kanskje det var en bitte liten klesbutikk også. For å handle på kafeen trengs kubanske pesos. Hvis du har vekslet inn alle kubanske penger i retur rett etter insjekk kan man her ha et problem, spesielt om flyet er forsinket, for kafeen tar ikke eller tok i hvert fall ikke verken kort eller utenlandsk valuta. Derfor vil jeg råde til å beholde litt cubanske pesos etter tilbakeveksling, selv om konsekvensen kan bli at pengene må kastes om flyet er i rute. Kjipt å mangle penger til litt vann eller mat på andre siden av passkontrollen, fordi de eventuelt ikke tar euro direkte.

    Taxi: To typer: De gamle amerikanske (standardpris er ca 15 - eller var det 25 - pesos innen bykjernen), eller "vanlige" små gule. De sistnevnte har veldig varierende standard. Noen henger såvidt sammen. Andre er helt OK. Prisen for de gule mener jeg var ca halvparten av de gammeldagse. Sikkerhetsbelter er i praksis ukjent andre steder enn i forsetet på noen få av de gule bilene. Å forhandle prisen på de gammeldagse ned fra standardprisen ved turer ut fra hotellet fikk jeg aldri til. Men prisen lar seg forhandle ned om de praies fra sentrum og til hotellet. Jeg fikk en av dem ned til i praksis samme pris som de gule "vanlige" drosjene.

    Pruting generelt: Mulig utenfor de store hotellene... men ikke så praktisk likevel. Problemet er at det er lite å prute på. Vareutvalget er altså veldig begrenset. Stikk hodet inn i en tilfeldig kolonialbutikk - supermarket - og store deler av hyllene er tomme. Man reiser ikke til Havana for å shoppe. Enkelt og greit. Sigarer og rum hadde etter det jeg fikk med meg stort sett faste eller i hvert fall fastere priser.

    Leiebil uten sjåfør: Ikke å anbefale, hvis i det hele mulig. Stadige politikontroller utenfor bykjernen er egnet til å gi mye bryderi. Bøtene er visstnok for bagateller og regne, men de har visst en type prikk-system, der lappen ryker etter så og så mange prikker, og det er det de lokale sjåførene frykter. Leiebil med sjåfør er etter det jeg hørte uproblematisk men ikke spesielt billig.

    Generelt: Jeg vil karakterisere Cuba som en type U-land, men med noe i retning I-land-kvaliteter på enkelte områder. Det gjelder fremfor alt sikkerhet - Cuba og Havana er gjennomgående trygt og helt annerledes enn det som ellers er vanlig i Latin-Amerika, for ikke å snakke om U-land i Afrika. Og som turist får man tilgang til alt man trenger for å ha greie dager så lenge ikke noe spesilet behov dukker opp. Men ta med litt ekstra hjemmefra av ting som hodetabletter, plaster, pyrisept, klær - i det hele alt man kan tenkes å ha bruk for. Og som sagt: Kontanter i Euro eller Canadiske dollar.

    Et tips til slutt: Hotel Nacional arrangerer - jeg tror det foregår hver dag kl 13 men skal ikke si det sikkert - en guidet tur i hotellet og hotellets omgivelser, inkludert hotellets permanente utstilling om Cuba-krisen. For hotellets gjester er den gratis. Andre har vel egentlig ikke lov å være med, men etter hva jeg forstår er det mulig å spørre og det kan visstnok la seg ordne det også, kanskje mot en eller annen kostnad. Det er en veldig interessant tur. Guiden jeg hadde kunne for det første engelsk bedre enn de fleste og var også i hvert fall en smule frimodig. Hun (en pensjonert universitetsprofessor) gav et bilde av cubakrisen sett fra hennes perspektiv og redegjørelsen var faktisk noe mer nyansert enn hva man kanskje skulle trodd kunne komme fra en offentlig autorisert guide. Denne seansen er ikke omtalt i noen guide-bøker jeg hadde lest og i hvert fall om man bor på Hotel Nacional representerer dette en skjult - og billig - severdighet som man absolutt bør prøve å få med seg.

    Konklusjon: Om jeg vil anbefale folk å reise til Havana? Ja. Om jeg selv vil reise tilbake til Havana? Nei. Fint å ha vært der. Men ikke et sted man reiser tilbake til.
     
    Wiolenze, markus, kjeid and 18 others like this.
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Helt strålende, tusen takk for tipsene! Hatten av til Oollee og et kjempelærerikt innlegg!
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,582
    Bonuspoeng:
    293
    Enig. Veldig informativt!
     
  7. Trond

    Trond Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    13
    Mange år siden jeg var på Cuba nå, men det viktigste der er vel å føle på stemningen, observere folket (og gjerne prate med noen, selv om det er en viss fare for at det bare er pengene dine som er interessante) - og ikke minst nyte en lokal sigar og en ekte mojito! Hadde det ikke vært for dårlig mat, så hadde jeg nok returnert til Cuba for lenge siden - men siden det er såpass viktig for meg, har det blitt med dette ene besøket. Dessverre.
     
  8. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har erfaring med å fly via USA til Cuba som norsk? Selv med visum skaffet i Norge, må man fortsatt følge amerikanske regler (og kjøpe "amerikansk visum" på flyplassen) og være innenfor en av kategoriene som tillater reise?

    Andre steder skriver folk både ja og nei.
     
  9. Johnnie_Walker

    Johnnie_Walker Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg reiste i oktober og kjøpte visum ved innsjekk.. tolket denne som at man er nødt til det.
     
    Last edited: 07. jan 2018
  10. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar! Og da ordnet du ikke visum i Norge i forkant? Du skaffet kun visum på flyplassen i USA?
     
  11. Johnnie_Walker

    Johnnie_Walker Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    18
    Ja det stemmer. Tenkte først å søke her hjemme for å være på den sikre siden, men JetBlue bekreftet at det var mulig å kjøpe av dem.
     
  12. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    679
    Likes mottatt:
    2,350
    Bonuspoeng:
    93
    Vurderer en tur til Cuba i januar, men ved søk på hotels.com for å sondere terrenget på overnattingssteder virker det som Hotels.com ikke dekker Cuba.
    Er det noen som har hotellbookingsider som fungerer på Cuba?
     
  13. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Svarer med noe helt annet: Vær obs på at reiser til Cuba nå innebærer at du ikke kan reise mer til USA på ESTA etterpå, da kreves det vanlig visum. Dette etter at USA satte Cuba på terrorlista under Covid. Greit å vite, om du ikke var klar over det...
     
  14. livinspeed

    livinspeed Aktivt Medlem

    Innlegg:
    359
    Likes mottatt:
    770
    Bonuspoeng:
    93
    Vil gjerne gi et tilsvar til ovenstående taler, selv mange år senere (merk at bilder er 8 år gamle og tatt med telefon):

    * Når det gjelder steder å bo:
    Ikke reis til Cuba og kun bo på kjedehotell. Ta gjerne noen late stranddager på Varadero eller Cayo Coco, men da går du glipp av absolutt alt. Ta en tur utenfor og bo på Casa Particular, det gir deg utrolig mye igjen. Ja, alt er statlig styrt og det virker merkelig, men Cubanerne gir og gir av det lille de har - ta gjerne med type såpe eller annet herfra og gi i gave til eierne av husene, det settes stor pris på. Maten er langt fra 10/10, men de serverer det de har tilgang til og tilbereder det på best mulig måte. Bilde fra frokostutsikt i Cienfuegos og middag i Viñales, begge på casa particular, den i Cienfuegos rett bak Melia Jagua:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Er du i Havana, ta beina fatt eller gå på en hop-on-hop-off-buss, gjerne begge deler. Malécon er magisk både på dag og kveldstid, vel verdt å spasere både vest og øst.

    Lei en sliten koreaner med bensintankt fylt av gull og kjør! Det er null stress, man blir ikke stoppet av politiet og gitt bot - vi ble i alle fall ikke det de 3500+ km vi kjørte på kryss og tvers. Blir du blinket på er det fordi du er dum og bruker lyktene når det er dagslys, så de minner deg vennlig på å skru de av enten med lyshorn eller håndbevegelse. Ble stoppet to ganger, en av en politimann i utseende med blå uniform, men det var for å ta med en haiker som skulle selge oss inn til å bli med på sigar-omvisning. Nummer to plukket vi opp i striregn langt uti ødemarken og var en helt normal haiker som ville hjem. Bilde fra veitarmen tilbake fra Cayo Coco mot fastlandet, ingen haikere her da det kun er arbeidere, rike Cubanere eller turister som får passere passkontroll ut:
    [​IMG]

    Turistleilebilene har egne farger på skiltene som gjør det lettere for "offisielle" å stoppe deg for å tjene litt penger. Cubanerne er allergiske mot veiskilt, så ta med kart - GPS er strengt forbudt. Om du skulle være i tvil på hvor du er når 4 felts motorvei bråstopper og ender i en 90 graders høyre grusvei - fortvil ei, bare stopp nærmeste lokale og si navnet på byen du sikter på og de viser mer enn gjerne vei selv på tegnspråk om spansken din er like elendig som min.
    [​IMG]

    Bilde fra en "fjellvei" ved Trinidad, bilen likte ikke å klatre, så dette var så langt vi kom før den regelrett ikke ville lenger opp i de bratte bakkene:
    [​IMG]

    Som nevnt innledningsvis, ta gjerne noen late dager på Varadero/Cayo Coco - bare opplev det ekte Cuba først!
    [​IMG]

    Dessverre har nesten alle bildene forsvunnet i HDD-kræsj, så det lille utvalget over var det jeg hadde. Skulle gjerne reist tilbake, men ovennevnte ESTA-trøbbel setter kjepper i hjulene for det.
     
  15. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Er nok ikke bare ESTA. En god venn i Norge er gift med en dame fra Cuba og de bor her. De har kjøpt/bygd et stort fint hus på Cuba. De har nå avskrevet huset og antar ingen av dem noensinne skal tilbake til Cuba. Dette fordi forholdene har blitt veldig mye verre på kort tid uten utsikt til bedring. Ift infrastruktur og varer. Så tipset om å unngå "kjedehoteller"/tilsvarende gjelder nok ikke lenger. Om disse hotellene finnes er nok de de eneste stedene man kan overleve om man ikke er adventurer/sosialantropolog.
     
    livinspeed liker dette

Del denne siden