Hjelp! Baldrick har ingen "cunning plan"! (Happy-go-lucky i California)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Baldrick, 18. juli 2019.

  1. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Ok folkens, jeg trenger litt hjelp. Eller jeg vurderer ihvertfall å be om hjelp fra dere.. :oops:
    Saken er at jeg i skrivende stund er på vei til OSL/Jessheim, og har følgende booking med avreise OSL i morgen tidlig:

    Screenshot_20190718-165402.jpg
    Jeg har altså 5 dager og 2 timer til rådighet på vestkysten, men problemet er at jeg aaaaaner ikke hva jeg skal gjøre! :eek:

    Et annet problem er at noen uforutsette utgifter på både bil og tenner har satt visse begrensninger i feriebudsjettet.. Jeg må derfor vurdere nøye hva som finnes av overnattingsmuligheter. Synes $200+ pr natt (som nesten er minimum for hotell jeg har sjekket) blir litt i overkant.. Jeg prøvde å booke et par netter på airbnb, men rommet jeg ville ha, var visst ikke tilgjengelig allikevel. Har ikke søkt noe mer etter det. Siden jeg ikke har fått med meg noe reisefølge på denne turen, så har jeg til og med vurdert å teste couchsurfing!
    Da kan man jo både spare penger, OG forhåpentligvis treffe noen kule folk å bli kjent med! :) Dog, det er ikke uten risiko. Man vet jo aldri om man kommer overens.

    Noen som har innspill/tips til overnatting? Kanskje noen brenner inne med vouchers e.l. jeg kan overta for en fordelaktig pris..?
    Eller kanskje bytte mot overnattinger hos Nordic Choice..? Åpen for forslag! :)

    Ellers er jeg også usikker på om jeg skal holde meg til området ikke så langt unna LAX, for å klare meg med noen Uber/Lyft- turer, ELLER om jeg må ta ut en leiebil. Jeg må innrømme at jeg ikke er altfor komfortabel med å kjøre i trafikken der borte, da jeg føler jeg fort mister oversikten.. :oops: Men jeg synes samtidig tanken på en roadtrip er kul.. Kanskje se noe litt annet enn bare downtown LA. Har jo vært innom der en gang før..

    Jeg har noen timer på hotellet i kveld, og må ihvertfall få bestemt hvor jeg skal bo første (og kanskje andre) natten. Kan vel være greit å kunne svare på når man skal inn i landet.. ;)
     
    Last edited: 22. juli 2019
    drsyk, Bernd, braathens safe and 3 others like this.
  2. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Har aldri vært i LA, men... gå for couchsurfing! Kanskje får du venner for livet, kanskje får du en helt annen "interessant" opplevelse :cool: Spennende blir det uansett!
     
    Keikrem, MadsVaHa and Baldrick like this.
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Om du har noe status hos en billeverandør så lei deg noe som er billig men gir deg oppgradering. Hent ut bil og kjør vestover.

    den første timen er stresset, så roer ting seg ned.

    Og du har 5 dager foran deg med billige moteller og vakker ørken i forskjellige retninger.
     
    Baldrick and lMartin like this.
  4. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Hva med hostel? Kan anbefale Freehand. Har ikke bodd på det i LA, men har bodd på Freehand i Chicago og Miami og det er blant de beste hostelene jeg har bodd på i hele verden. Under 300 USD for 5 netter i 6-mannsrom.

    Har aldri prøvd couchsurfing, men etter hva jeg har lest så er det relativt vanskelig å finne en bra vert på kort varsel. Spesielt som mann. Men om du finner en med masse bra reviews, så kjør på.
     
    Baldrick liker dette
  5. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,244
    Likes mottatt:
    22,482
    Bonuspoeng:
    183
    Eit kjapt Expediasøk syner mange rimelige hotell i DTLA. Om du er av same standard som karakteren i Black Adder-serien er dei heilt sikkert gode nok for deg ;)

    Det er mykje kjekt å gjere i området, men vanskelig å hjelpe deg utan å vite kva du har gjort der tidlegare. Er du ny i området kan eg anbefale Walk of Fame, Universal Studios, Griffin Observatory og ein tur til Santa Barbara. Er du fotballinteressert er det LA-derby i MLS den 19. mellom Galaxy (med Zlatan) mot LAFC.
     
    Baldrick liker dette
  6. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Personlig ingen fan av LA, men anbefaler gjerne San Diego et par timer sør. Lettere å finne overnatting til en ok pris, og lettere å orientere seg da byen ikke er like stor som LA. Trafikken blir du fort vant med. Jeg var livredd den første halvtimen, og deretter var det som jeg aldri hadde gjort annet. Nå har jeg kjørt rundt i California en rekke ganger, og synes det er mye enklere å kjøre der enn i Oslo. USA er et billand, og alt er tilrettelagt for bruk av bil.
     
    Bernd, kalleballer and Baldrick like this.
  7. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Vi får se.. Vi får se... Men ja. Dette blir spennende! :D
     
  8. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, har vel toppstatus hos Sixt, Avis, og Hertz, så bør være greie muligheter på den fronten. Skal sjekke litt hva de har av tilbud, og eventuelle EB-kampanjer etterpå. :)
    Ting tyder på at jeg bare må hoppe i det, og leie en bil.. Kjørte litt bil i Florida i januar da, men bytrafikken i LA virker liksom litt mer hektisk, og ikke så fristende å være en del av..
     
  9. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Det kunne vært en mulighet med hostel, men da må det være enerom. Om jeg skal ha noe håp om å få sove, så er det utelukket å ikke ha et privat soverom.
    Ellers er det selvfølgelig en grei måte å spare litt penger på, men jeg får se om jeg går noe under motell-standard.. ;)
     
  10. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ikke så søkt så mye på Expedia ennå, da jeg hadde håp om å bruke statusen i Hilton, eller Radisson (begrenset utvalg..). Men skal se litt mer på Expedia også, når jeg finner ut av en reiserute.. Har nok LITT høyere krav enn den originale karakteren med samme navn.. ;)

    Ellers takk for tips! Skal sjekke litt nærmere hva som kan være aktuelt. Hadde sikkert vært kult med en fotballkamp der også, mye for å oppleve stemningen, og se Zlatan. :)
     
  11. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    San Diego blir faktisk vurdert, da jeg tidligere har fått det anbefalt av både @haakonks og @Bernd. :)
    Hehe, ja jeg tenker jo at jeg bare må hoppe i det, så går det seg vel til, slik som du opplevde. :) Har som nevnt kjørt litt i Florida, men primært utenfor noen store bysentra, så det er kun det som gjør meg litt skeptisk..
     
    Bernd and Jeanette like this.
  12. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,244
    Likes mottatt:
    22,482
    Bonuspoeng:
    183
    Stemninga trur eg ikkje er all verda. Brukar ikkje å vere det i alle fall, men det kan jo hende det hjelp at det er «El Trafico».
     
    Baldrick liker dette
  13. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Hva med Hermosa Beach / Redondo Beach, mange AirBnb med Instant Book til rundt USD 100 + / - det er USD 20.00 med Uber og ca 15 minutter unna LAX. Du kan gå til det meste og evt leie bil i området - da er trafikken som på Nordstrand ;-)
     
    Baldrick liker dette
  14. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Dette blir spennende @Baldrick! Tok akkurat samme flight som deg i fjor høst og gjorde meg noen erfaringer om LA og California. Første erfaring er at jeg min vane tro ikke sov et sekund på flyet, Business class eller ikke... Så når jeg hoppet inn i leiebilen etter 2 timers immigrasjonnsirkus, havnet vi midt i fredagsrushen i LA.... Det var en sjokkartet opplevelse, og etter å ha vært våken 26 timer i strekk ikke helt trygt heller... Uansett ville jeg sterkt anbefale deg å leie bil - du kan faktisk spare penger ved å utnytte friheten det gir deg til å oppsøke opplevelser selv, framfor å måtte betale for alt. Selv syntes jeg selve LA var dyrt og i stor grad lite interessant - de fineste opplevelsene fikk vi utenfor. Carlsbad har et hyggelig lite sentrum det går an å spasere i, og det er fine strender i nærheten. Santa Barbara var en hyggelig plass, vi besøkte Mission før vi kjørte Highway 1 til Morro Bay, så elefantselkolonien og videre til SAN Francisco. I SF er det masse greit å se, men det er dyrt å bo der. Motorveien tilbake til LA var 5 timer med dødskjedelige veier Men Outleten på Theron Ranch når man nærmer seg LA igjen er verd en stopp. Ellers anbefaler jeg å kjøpe en reisehåndbok for lesing på flyet, og å laste ned en navigasjonsapp med offline-kart - vi var overrasket over hvor tregt og upålitelig mobilnettet var bare vi kom bittelitt utenfor tettbygd strøk. Selv langs de store motorveiene var det til tider vanskelig - derfor er det kjekt med offlinekart
    God tur!
     
    Baldrick liker dette
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,187
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Har du GPS er bilkjøring ut og inn i LA ikke problematisk .. i alle fall ikke for meg, men jeg var jo bare en ungdom på 65 da jeg gjorde det ..
     
    Last edited: 18. juli 2019
    anders82, EndreD, Kristian and 2 others like this.
  16. duppsko

    duppsko Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    43
    San Diego er flott, bare husk at det er Comic-Con denne helgen så det gjør nok noe med prisene.. :eek: Men sikkert god stemning!
     
    Baldrick liker dette
  17. Kaare_Lars

    Kaare_Lars Medlem

    Innlegg:
    165
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan jo hoppe på toget i mange retninger fra LA. Om du reiser med natt tog trenger du jo heller ikke hotell
     
    vegardg, Darkcho and Baldrick like this.
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    LA er en fantastisk by å besøke, men hvis man ikke har en plan blir det fort kjedelig.
    Ting som ikke koster (så mye) penger:
    Griffith observatory
    Hollywood Blvd (blir kjedelig i lengden, men greit å ha sett)
    Rainbow bar and grill på Sunset Strip. Se på alle de rare menneskene som er der. Utrolig mye musikkhistorie i veggene der. (Og på gulvet, og i taket og over alt, egentlig)
    Santa Monica pier og beach
    Venice Beach. Blir litt masete etterhvert, så da tar du en rusletur i kanalene bak. Abbott Kinney Blvd er også en rusletur verdt.
    Dra til Redondo Beach og spis på Joe's Crab Shack.
    Kjør rundt og se på hus og folk.
    Kjør PCH mot Malibu.
    Osv.
     
    Eddie47 and Baldrick like this.
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Dra på konsert på Whiskey a go go. Koster vanligvis $15, og det er kjente og ukjente band som spiller. Her har "alle" store band spilt. Scenen er bitteliten, og lokalet er trangt.
    Eller se om det er noen spennende band som spiller på Viper Room, the Roxy eller the Troubadour.
    Sjekk ut film locations fra favorittfilmene dine eller TV-seriene. Mye kan ses uten å betale noe som helst. Feks the Bradbury building I downtown, som ble brukt i Bladerunner blant annet. Og det er uansett en fin bygning.
    Rett over veien er Central Market (Tror jeg det heter), masse mat og liv.
    Chinatown med marked.
    Olvera Street, rett ved Union Station, her er det originale Los Angeles.
    Union Station er også fin, og den har du sett i mange filmer og TV-serier.
    Ta heisen i Westin Bonaventure.
     
    Insomnia4u and Baldrick like this.
  20. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Det er veldig enkelt. Godt skiltet og oversiktlig - stort sett. :) Du kan jo også vurdere Las Vegas kombinert med Palm Springs. Veldig lett å kjøre i den retningen.
     
    Bernd and Baldrick like this.

Del denne siden