Hoppe av fly underveis (Samletråd - no show, skiplegging, throwaway & beyond point ticketing)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av nemi, 28. mai 2015.

Tags:
  1. nemi

    nemi Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som vet hva som skjer dersom man ikke møter opp på siste del av en returreise?
    Round-trip er generelt bedre/gir bedre connections på en rute jeg skal dra, men jeg trenger egentlig bare en vei. Kan man feks bli banned? Får jeg bonuspoeng for den delen av reisen jeg eventuelt tar?
    Er flere carriers å velge mellom, så er egentlig ikke spesifikt på ett selskap :)
     
    agrims liker dette
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Om du gjør dette i stor skala kan du kanskje få bonuskontoen stengt o.l., men i liten skala er det ikke noe problem. Det finnes mange grunner til å ikke rekke flyet.
    Du får bonuspoeng for den delen du flyr.
     
    nemi and yukho like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,593
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ditcha en leg ved et par anledninger baade med SAS og andre selskaper. Frivillig saavel som ufrivillig. Aldri hoert noe. Ingenting aa bekymre seg for.
    Fikk ogsaa poengene for de jeg hadde gjennomfoert.

    Skulle bare mangle egentlig, man har jo betalt aa da maa man da for svingende faa gjoere hva man vil med det.
     
    nemi liker dette
  4. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har faktisk opplevd at et reisebyrå bestilte tur/retur for meg istedet for enveisbillett, og ba meg droppe returen siden det var billigere. Hvis du flyr flere segmenter én vei og tenker å hoppe av før det siste segmentet, må du passe på at du kun reiser med håndbagasje.
     
    nemi liker dette
  5. nemi

    nemi Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    Så bra, da har jeg litt flere muligheter. Norwegian har fine priser på enveis fra USA til Norge, så om jeg finner en greit priset connection Sør-Amerika til USA skal jeg vurdere å prøve det :) Ser at det er noen i både Skyteam og *A som flyr fra Sør-Amerika og nordover, så da er det håp :)
     
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fløy en gang med en håpløs (heldags) connection i Zurich, ikke spør hva jeg tenkte på. Reiste med bagasje og ba innsjekk om å kaste av meg og bagasjen i ZRH. Så bestilte jeg SAS via CPH selv... Dette var riktignok på returen, så jeg brukte sånn sett deler av returbilletten.
     
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Husk ved no-show og drop av legs; dersom du er sjekket inn på en flight så be selskapet off-loade deg.

    Det tar 2 minutter og er professional courtesy/good karma.
     
    Last edited: 05. okt 2019
    yukho liker dette
  8. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Kom nettopp over denne bloggposten fra One Mile at a Time - http://onemileatatime.boardingarea.com/2015/07/20/are-airlines-cracking-down-on-throwaway-ticketing/

    British airways skal tilsynelatende begynne å slå ned på reisende som kaster billetter. Dårlig idé spør du meg.

    Jeg har aldri spekulativt kjøpt billetter på måten som nevnes, men jeg flere ganger vært i en situasjon hvor jeg har droppet deler av reisen.
    F.eks. på en retur fra Nairobi satt jeg med en heldags connection i ZRH som jeg var lite lysten på. Jeg ba innsjekk om å sende bagasjen min til ZRH og jeg bestilte selv SAS via CPH hjem. Oftere hender det jo at planer endres eller at man av forskjellige årsaker ikke rekker flyet.

    Jeg skjønner at dette tydeligvis er et ganske stort problem (vel, jeg kan egentlig ikke skjønne at dette er så veldig utbredt), men om et selskap vil belaste meg for mellomlegg/ta fra meg poeng/stenge bonuskontoen min fordi jeg endret planene mine kommer jeg selvsagt til å unngå selskapet.

    Hva er dine tanker rundt dette og kaster du billetter?
     
    Islending liker dette
  9. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Det hender relativt ofte at jeg bestiller separate billetter for å klare og komme med flighter som er under minimum connection time. Da blir jeg no-show på opprinnelig reiserute. Skal SAS eller andre begynne å straffe meg for denne praksisen så kommer de til å få sparken umiddelbart.

    Har aldri benyttet kun deler av gjennomgående billetter for å spare penger, kun for å spare tid. Jeg får også ofte forandrede planer underveis i reisen som gjør at det blir endringer.
     
    KristianSk liker dette
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel når man booker tur/retur for å spare, eller bestiller til en billig destinasjon via der du egentlig skal (hopper av underveis).

    Med andre ord, at man utnytter selskapenes taktiske prising.

    Jeg kan vanskelig forstå at de kan straffe deg og vinne en sak på det. Selv om det står i T&C. Men så er ikke jeg jurist.

    Jeg hopper sjelden av i svingen (det er mest en US greie), men booker ofte t/r med f.eks KLM. Så bruker jeg bare en.

    Det er ikke min skyld at det sitter dinosaurer på prisingsavdelingene rundt om. Slår de ned på dette kan de ta seg en bolle. Fnate takes his business elsewhere!
     
    KristianSk and Flemming Poulsen like this.
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,593
    Bonuspoeng:
    293
    BA har skumlet over dette i mange år. Det skyldes ikke minst at BA har ganske aggressiv prising der de ikke er home carrier, f.eks i Tyskland og Norge. I sin tid kunne du få en CW billett til så mye som £1000++ lavere pris fra Oslo enn fra London, selv om det var samme fly fra London. Jeg vet fra businesstraveller forumet at flere der har spekulert i å reise til AMS og starte sin reise derfra. Så når de kommer hjem, er de natulig nok ikke interessert i å dra ut den siste leg'n til OSL, AMS eller MPX.

    Såvidt jeg har fått med meg, er det ingen som faktisk har blitt tatt i dette, det blir nok med truslene, ikke minst fordi dette er en siste overlevning av friheter som de "nasjonale" selskapene tok seg under storhetstiden da det omtrent ikke var konkurranse. At dette i hele tatt går an nå, er jo fordi konkurransen har presset fram alternativer hvor det faktisk lønner seg å ta en billett ut før man begynner den egentlige reisen.

    Dette gjelder jo også denne fantastiske regelen selskapene har, om at hvis du kjøper en t/r billett og ikke benytter tur billetten så mister du automatisk returen. Jeg håper og tror at den dagen vil komme at begge disse overlevningene fra en svunnen tid forsvinner helt.
     
    geddi and KristianSk like this.
  12. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Slik er det fremdeles, 20-25 000 ex OSL er ofte 40-50 000 ex LHR.
     
    RoadKing liker dette
  13. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel i stor-grad et fenomen for de store legacy-selskapene, som på grunn av pris-strukturen i billettene deres.

    Lucky, på Onemileatatime, har jo funnet noen eksempler på hva billetten koster CAI-DOH-US t/r vs. US-DOH-CAI. Dette er vel dels gjort av markedsmessige hensyn (melke-kua) mest mulig i hjemme-markedet, mens tilpasse prisnivået i de lokale-markedene i dette tilfellet Egypt. Her var det nesten 4 gangeren om billetten startet i USA vs. Cairo.

    Det finnes en tilsvarende sak på Flyertalk, hvor SK har hatt Europa-ARN-HKG t/r i business class til rundt 1800 EUR, men et tilfeldig søk i dag ender på ca. TNOK 25 for Business Saver (OSL-ARN-HKG).

    Nå ser det ut som de amerikanske selskapene har fått orden på økonomien enn så lenge, mens de store europeiske balanserer på +/- 0.

    Det skulle vært en interessant tilfelle, om en reisende på FRA-LHR-HKG-LHR-FRA hoppet av i LHR, og evt. prøves i en rettsak.
    Jeg har vært med på å kaste retur billetter mellom Europa og Oslo, da ikke alltid saksingen av billig tur/retur traff helt innertier, og gjør det kanskje igjen....
     
    KristianSk liker dette
  14. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Har hoppet av og skrotet billetten en gang, hadde vært på ferie i Europa og skulle hjem til Trondheim via Oslo, ble invitert på et arrangement i Oslo lørdagen jeg skulle hjem, hoppet av i Oslo og kjøpte ny billett til dagen etter. Tror ikke sas kom så dårlig ut av det, for den ene billetten fra Oslo til Trondheim kostet mer enn hele den opprinnelige turen ;)
     
    Jan Fredrik and KristianSk like this.
  15. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Det BA visstnok (iflg. rykter) har gjort er å nekte å sjekke inn bags kun til LHR på returen med mindre man har en nattstopp der. Håndbagasje el.l. er nok tingen om man skal oppe av på returen. Og jeg tror det blir vanskelig å forfølge det juridisk i Europa der forbrukerne står ganske sterkt. Det er jo bl.a. ikke lov til å diskriminere ifht. "point of sales" i Europa lenger. Lufthansa har så vidt jeg husker en disclaimer der du må akseptere at du skal bruke billettene i riktig rekkefølge, hvis du svarer nei der så får du en annen pris.

    Men litt historisk: jeg har brukt veldig mye saksing av billetter og kasting av retur i gamledager når alle SAS-shorthaul også hadde saturday-night-stay på economybilletter. (evt. ikke bestandig kasting av billetter for jeg booket dem slik at de passet til private reiser senere - synd å kaste ubrukte billetter...:p)
     
    KristianSk and peterfox like this.
  16. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    En idé har vært større mulighet for å kjøpe en veis billetter og ikke bare t/r som for eks. KLM var nevnt her
    men i lengden så vil jo dette selvsagt være et tap for selskapet da man bruker kun selskapet en vei
    og et annet en annen vei.
    En sammenheng med dette har vel med at
    det er billigere å reise med mellomlanding
    enn direkte som jeg ikke helt har fattet ennå..
     
    KristianSk liker dette
  17. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Skulle tro at når man hadde kjøpt en reise - et sete på et fly - så ville det være opp til en selv om man benyttet den, eller ikke. Men det er klart: det er ekstra penger å tjene for selskapet, om de kan skremme kunden til å kansellere, uten refusjon. For min del skjer det vel noen ganger i løpet av et år at jeg dropper billetter jeg har kjøpt for noen hundrelapper på tilbud. Sjeldnere nå, forresten, etter at jeg ble hyppigere kunde på Plus. For meg er den største fordelen med det produktet at det kan refunderes. Pluss poengene, selvsagt.
     
    KristianSk liker dette
  18. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Til helgen blir det en tur til Lillestrøm fra Amsterdam... Skulle tilbake til Amsterdam på søndag, men nå blir jeg i Oslo frem til fredagen etterpå i stedet. Skulle egentlig endre returen (studentbillett fra Kilroy), men endringsgebyret var 500 og ny billett 400... Så returen på søndag kastes.

    Har selv ikke kastet billetter før. Gjør vanligvis det samme som @AndersB, og booker til noe brukbart for senere bruk!
     
    KristianSk liker dette
  19. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Dette kommer opp i pressen med jevne mellomrom, nå har vi en runde om emnet rundt om -- igjen.

    Kommer BA til å slå ned på dette? Tvilsomt dersom du gjør det noen ganger i året, mens gjør man det hele tiden, er kanskje sjansen større. Ett viktig poeng er at folks planer endres og majoriteten av de som kaster siste leg, er folk som har kjøpt en long haul billett for lenge siden og ting endrer seg. Å endre siste leg/kaste det, koster ofte avsindig mye penger, da er det bedre å kaste eller kjøpe ny billett.

    Problemet de vil til livs er folk som bor i London som kjøper eksempelvis DUB-LHR-ORD-LHR-DUB istedetfor LHR-ORD-LHR.

    Jeg kjøper mine billetter når det er business salg lang tid på forhånd. Ofte ut fra CPH, AMS eller BRU som ofte er billigst. Jeg planlegger mine turer rundt avgangen, men på returen er det ikke sikkert jeg skal tilbake til CPH, BRU eller AMS så rundt halvparten av tiden, hopper jeg av i London, men har alltid en enkelt billett videre med BA til min destinasjon. Dette fordi planer ofte endres og det er vanskelig å planlegge lang tid på forhånd

    Innenriks USA kaster jeg billetter av og til, kanskje 30% av tiden, alltid for å spare penger, store penger. Inntil den dagen nettverkselskapene i USA begynner å prise seg fornuftig på enveis, fortsetter jeg som jeg med det.

    Så mitt råd er kast i vei, men med moderasjon. Dog er dette ikke så relevant i Norge.
     
    AndersB, Islending and KristianSk like this.
  20. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Hei
    Om man har en SAS flight TRD-OSL-SVG, med retur SVG-OSL-TRD, men bestemmer at man vil skippe Stavanger helt
    Jeg regner med at jeg enkelt bare kan gå av i Oslo da, sålenge jeg ikke har sjekket bagasje men kan jeg da også bare gå på igjen i Oslo for reuturen til TRD?
     

Del denne siden