Konkurransen om flykjøp på stamrutene i mars/april 2021 er avlyst (SAS flyr alt kommersielt)

Tråd i 'Nyheter' startet av Kristian, 02. mars 2021.

  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Dette melder samferdsledepartementet i ei pressemelding datert 17/2-21.

    Flyrutekjøpet gjeld i perioden 1/3-21–31/4-21

    Informasjonen har gått meg hus forbi, men eit tips frå ein medforumist var til god hjelp.

    I pressemeldinga står det vidare:
    Stamrutene som SAS vil fly kommersielt er følgjande ruter:
    1) KRS–OSL
    2) HAU–OSL
    3) MOL–OSL
    4) KSU–OSL
    5) BDU–OSL
    6) ALF–OSL
    7) KKN–OSL
    8) TOS–LYR
    9) TRD–BOO–TOS

    Widerøes ruter ser du nedst i pressemeldinga.

    Og her kan du lesa pressemeldinga der det vart kunngjort at stamrutene skulle lysast ut i form av flyrutekjøp for perioden 1/3-21–31/4-21.
     
    Last edited: 04. mars 2021
    Insomnia4u, paron, Earl and 1 other person like this.
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Litt synsing frå mi side:
    Er det verkeleg grunnlag for å driva kommersiell flytrafikk her på røysa no om dagen? Det har eg vanskeleg for å tru.

    Dersom det ikkje er grunnlag for kommersflygingar, så må SAS kalkulera med at dei skal blø litt framover, eller? Dei er vel allereie litt blodfattige.

    Er det eit forsøk på å bli kvitt Norwegian og kanskje hindra Wissair å få fotfeste? Eg anar ikkje om det vil fungera.
     
  3. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    SAS ble spurt om det i denne artikkelen fra Dagens Næringsliv: https://www.dn.no/luftfart/sas/kjet...ns-norwegian-sliter-og-stenger-ned/2-1-970300

    SAS sier at alle skal konkurrere på like vilkår, men samtidig så ser vi da at Norwegian trekker seg fra noen ruter de hadde. Som jo er bra for SAS, eneste jeg lurer på er hvor lenge de kan holde på med det.

    Fra artikkelen:
     
  4. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    At SAS velger å drive kommersielt er nok utelukkende av konkurransehensyn.

    At SAS mener at det er passasjergrunnlag på KSU-OSL, og ikke MOL-OSL eller AES-OSL, kan jo ikke stemme. Norwegian fikk sponset en daglig rundtur til KSU fra og med nyttår, selv om de før den tid ikke fløy til KSU. At SAS nå vil drive disse rutene kommersielt er nok for å skvise ut konkurransen og ta større andeler av det lille markedsgrunnlaget som er.
     
    Earl, Kristian and kaiarne like this.
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønte ikke helt denne, for Molde stod også på lista i utlysningen i denne runden (nr 3). Ålesund har vel ikke vært en del av anbudet siden høsten 2020 en gang.

    Forøvrig helt enig med deg i at dette er av diverse konkurransehensyn og ikke minst for å presse Norwegian i enkelte markeder, som f.eks. KSU-OSL hvor Norwegian drev i 2 mnd i år pga flyrutekjøp men ellers aldri har funnet det interessant kommersielt.
     
  6. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, du har helt rett i at det ikke gir så mye mening. Det var nok jeg som leste feil. Men poenget er som du også nevner fortsatt det samme. :)
     
    view liker dette

Del denne siden