Opplevde i vår en innstilling med widerøe hvor de nektet å utbetale standarderstatning som følge av teknisk svikt (ekstraordinær omstendighet). Klagde saken inn for Transportklagenemda, men rett før den skulle til behandling kom Widerøe med følgende gladmelding: "I lys av ny dom (i EU) ønsker vi å trekke samtlige saker fra behandling i Transportklagenemnda, og således utbetale standarderstatning i henhold til satser satt i EUs regulativ 261/2004." Håper de andre flyselskapene følger etter!
Fikk ikke lagt inn lenke til mer info om EU-dommen pga for få innlegg, men om man googler "teknisk svikt fly forbrukerrådet" får man opp en fin sak Forbrukerrådet lagde om denne for kort tid siden.
Jeg er langt på vei enig med Ida. Er også bekymret over at noen selskaper vil kunne ta litt lettere på sikkerheten i tvilstilfeller, og enda verre, selskap med presset økonomi kan bli tvunget til å treffe beslutninger basert på å få flyet fort opp i lufta istedenfor sikkert. Åpenbart vil det gjøre våre flyreiser dyrere. At man skal få 200€ i komp for par timer på flyplassen når man har billett til 299,- er også galskap..