Kudos til Widerøe! (utbetaler standarderstatning pga teknisk svikt)

Tråd i 'Nyheter' startet av Leknes, 30. sept 2015.

1. Leknes

Leknes Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    33
    Opplevde i vår en innstilling med widerøe hvor de nektet å utbetale standarderstatning som følge av teknisk svikt (ekstraordinær omstendighet). Klagde saken inn for Transportklagenemda, men rett før den skulle til behandling kom Widerøe med følgende gladmelding: "I lys av ny dom (i EU) ønsker vi å trekke samtlige saker fra behandling i Transportklagenemnda, og således utbetale standarderstatning i henhold til satser satt i EUs regulativ 261/2004."

Håper de andre flyselskapene følger etter!

2. Leknes

Leknes Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    33
    Fikk ikke lagt inn lenke til mer info om EU-dommen pga for få innlegg, men om man googler "teknisk svikt fly forbrukerrådet" får man opp en fin sak Forbrukerrådet lagde om denne for kort tid siden.

3. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Problemet slik jeg ser det - er hva dette vil gjøre med kostnadsnivået.
    1) Tekniske feil skjer - hele tiden. Det er ikke dårlig planlegging eller dårlig vedlikehold (i den vestlige verden). Hjul går, hydraulikkolje lekker gjennom rør, elektrisiteten fusker fra tid til annen. En flymaskin er en vanvittig avansert greie som presses opp i lufta nesten hele døgnet (hos enkelte flyselskap). Altså er det bare en "straff" for noe naturlig. Men da så - det må jo flyselskapene ta høyde for det? Ja, men da går jo prisene opp? Det er jo ikke rent lite penger som må betales ut så fort all teknisk feil = erstatning.
    2) Flyselskaper som gir faen i regelen får en fordel. Ikke alle gidder å ta for seg denne søknadsprosessen og ikke alle gidder å ta ting lengre hvis flyselskapet nekter. De snille taper penger og de slemme vinner penger.
    3) Andre konsekvenser som økte perioder med teknisk vedlikehold. Flyflåtene blir endret?

Summen er: Kommer den gjengse passasjeren til å vinne på dette? Om han reiser en sjelden gang og ikke blir utsatt for mye forsinkelser eller kanselleringer. Med min innsikt behind the scenes er jeg skeptisk mtp hvor mye teknisk vedlikehold allerede koster flyselskapene.

Are and Larata like this.
  4. Are

Are EBD InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,918
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er langt på vei enig med Ida.
    Er også bekymret over at noen selskaper vil kunne ta litt lettere på sikkerheten i tvilstilfeller, og enda verre, selskap med presset økonomi kan bli tvunget til å treffe beslutninger basert på å få flyet fort opp i lufta istedenfor sikkert.
    Åpenbart vil det gjøre våre flyreiser dyrere. At man skal få 200€ i komp for par timer på flyplassen når man har billett til 299,- er også galskap..

Ida liker dette

Del denne siden