Lufthansa First vs Singagepore First, en erfaring

Tråd i 'Reisebrev' startet av RoadKing, 22. mai 2018.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Som man sikkert har observert, så har jeg ikke skrevet noen reiserapport fra fruen og min sin tur til Singapore, rett og slett fordi det allerede har blitt rapportert i rik detalj om det aller meste hva angår begge de to flyselskapene (Singapore og Lufthansa).

    Har likevel lyst til å si noen ord, om sammenligningen mellom Singapore og Lufthansa. Det er jo et aktuelt tema her inne.

    Vår reise startet med LH fra OSL til FRA og vi fikk bussgate i FRA. Så det stod en snerten Mercedes S klasse og ventet på oss og en til da vi kom. Den tok oss til hvilken First lounge vi ville, men ikke First terminal. Det vites ikke hva som er rasjonale for at man ikke kan kjøres dit, men jeg tipper det har med at FCT er landside, mens de andre er airside. Iht opprinnelig rute hadde vi snaut 4 timer og jeg hadde planlagt at vi skulle gå til FCT, men med nesten en times forsinkelse så droppet vi det.

    På sjåførens anbefaling ble vi kjørt til First loungen på B piren og fikk den omtrent for oss selv. Lufthansa har en bar av en annen verden, og de har en a'la carte restaurant som kan by på et godt utvalg samt en ganske variert buffet, med snacks, godterier og what not. Har aldri opplevd at jeg har savnet noe der.

    Lounge tilbudet hardware messig er ekslusivt og up to date, ingen slitne fuger eller løse skruer å spotte. Internet var enkelt å logge på og utmerket performance.

    Vi fikk all den oppvartning og oppmerksomhet vi kunne ønske oss, ved innsjekk i loungen fikk vi imidlertid beskjed om å møte ved inngangen klokken da og da. Jeg minnes at i FCT så var ikke det å passe tiden noe tema, der kom de og hentet oss når vi skulle dra. Vi kom til resepsjonen og ble da umiddelbart tatt til en Porsche som kjørte oss og en til, til gate. Der var det heis opp og inngang til First kabinen helt for oss selv. Om de andre klassene allerede var boardet skal jeg ikke garantere, men jeg vil tro det. Vi så iallefall ikke folk fra andre klasser der vi satt foran i A380-800.

    I Singapore hadde vi bedt Grab sjåføren ta oss til First innsjekk, som han gjorde. Vi var ikke før ute av bilen før det vrimlet av folk rundt oss som skulle ta bagasje, pass og oss inn. Ble spurt hvor vi skulle, plassert i en stol foran personen som skrev ut boarding kort og etterhvert gitt boarding kort samt invitasjon til the Private Room.
    Deretter ble vi sendt på egen hånd gjennom First spesifikk billettkontroll og emigrasjonskontroll. Ingen venting naturligvis. På andre siden var vi da i lufthavnen og måtte selv navigere oss til Singapore lounge. Ved ankomst der ble vi spurt om vi hadde vært i Private room før, noe som vi sa nei til, og ble så geleidet gjennom biz og first lounger til TPR. Der ble vi tatt imot av loungepersonalet, spurt hvor vi ville sitte og servert det vi ønsket av mat og drikke.

    Singapore har ikke bar i TPR, men ut fra de stikkprøvene jeg tok, tror jeg de skaffer det meste, jeg satte dem iallefall ikke fast med mine forespørsler. TPR har også en a'la carte restaurant med et beskjedent utvalg retter og en buffet som hadde litt variert, men ikke spesielt mye å rope hurra for.

    Dusj og toalett facilitene for TPR bærer preg av å ha noen år på baken. TPR har ikke hvilerom, måtte ha passord til internet og det varierte veldig i ytelse, fra suverent til ingenting.
    Vi måtte aktivt spørre når vi burde gå fra loungen og vi måtte finne veien til gaten selv. Ved gate ble vi stående i kø og vente et par minutter. First og Biz deler den forreste inngangen, ettersom vi gikk ombord først var det mye trafikk forbi den ene First raden på 777-E300. Det var ingen egen kø for sikkerhetssjekk for First, den delte vi med alle andre.

    Vår opplevelse av start på turen for de to, er en klar seier til Lufthansa. Rett og slett fordi man opplever en mer helhetlig service. Der hvor du opplever at du reiser eksklusivt og blir tatt vare på fra A til Å med Lufthansa, oppleves Singapore å ha en berg og dalbane service. Innimellom er du rockestjerne, innimellom er du en i mengden.

    Lufthansa har ikke book the cook, men maten vi fikk fra FRA til SIN smakte nydelig, var varm tvers gjennom og lekkert dandert med garnityr. Dog opplevdes ikke det vi ble servert på som spesielt eksklusivt, mer normalt porselen. Betjeningsratioen var 2 kabinpersonale og 5 passasjerer. I løpet av selve serveringen var det en 3 med og tok toppen. Vi fikk maten samtidig og det var aldri tomt i glassene. Meget hyggelig og oppmerksom betjening vi følte aldri at vi ble oversett eller at de "gjemte seg bak gardina". Seng ble oppredd og nedredd og vi sov begge utmerket hele veien, temperaturen i kabinen var helt ok.

    Vi hadde brukt book the cook med Singapore. Etter mye om og men. Jeg hadde forsøkt en haug med ganger før vi dro, men kom aldri forbi "the spinning wheel". Hadde forsøkt alt jeg har av browsere og duppeditter fra pc via pad til mobile, både som europeer, amerikaner og gud vet hva. I Singapore klikket det inn med en gang. Så de har åpenbart en greie med Europa forbindelsen.

    Vi hadde valgt hummeren i loungen basert på tidligere meldinger på forumet at det var litt ymse å ha det ombord. Det smakte utmerket. Ombord hadde vi valgt noen enklere retter, med tanke på at det ville være "tryggere". Men maten ble en skuffelse tross servert på nydelig porselen. Min rett, som var en indisk gryte, smakte godt, som forventet,men der hvor kjøttet hadde stukket ut fra sausen var det kokt/stekt hardt i oppvarmingen ombord, så det ble som å tygge tørrfisk. Fruen hadde tatt en fiskerett med ris. Risen var en firkantig vassen greie og ikke lekkert i det hele tatt, mens fisken var i oppløsning. Betjeningsratioen var 3 kabinpersonale 4 passasjerer. Betjeningen var helt suveren, fantastisk oppmerksomhet, spøk og skjemt i skjønn forening med alvor når det var på sin plass. Da vi gikk fra forrett til hovedrett hadde fruen valgt suppe i mellom, mens jeg hadde valgt bort suppe. Da fikk jeg hovedretten samtidig som hun fikk suppe, det syns jeg var dumt. Merket meg forøvrig at personalet på Singapore First kan dette med vin, i motsetning til hva vi har erfart med Thai sin First.

    Lufthansa har en stol som du selv kan gjøre om til seng og vise versa, jeg selv er 188cm og har aldri opplevd problematikk med plass å sove i. Har alltid sovet godt på Lufthansa First. Jeg ser ikke så ofte film ombord, leser heller bok, men jeg liker å ha reisen (kartet) liggende inne, og det er der det bryter litt, mens alt annet på Lufthansa First ombord ser rimelig heftig nytt ut, er navigasjonen utrolig utdatert og lysstyrken så elendig at det hele var nærmest en graut. Ombord i Lufthansa sin 380 har iallefall ikke First noe overhead bin, men man har dedikerte, låsbare garderobeskap bak setene. Fantastisk greie, elsker det.

    Singapore sin stol kan ikke legges ned av deg selv, men er en prosess som må utføres av kabinpersonalet. Det er faktisk litt av et puslespill og når sengen er klar så har man vel kanskje en av de bredeste sengene man får i ordinær First (ikke suite). Men, jeg opplevde at den var litt kort, og i en av skjøtene kjente jeg en kant som ikke var direkte plagsom, men det ødela litt av helhets inntrykket.

    Frokosten på SQ tok igjen for mye av det tapte. Eggerøre laget fersk ombord setter standarden. Opplevde at LH var litt mer på det jevne her.

    Vi fikk vouchers for internet på begge selskap, Lufthansa sin fungerte relativt greit til å begynne med, men etterhvert (uvisst hvorfor) ble det litt rykk og napp. Singapore sin var stusslige greier hele reisen gjennom (iallefall den tiden vi var våkne). Utvalget på IFE var greit hos begge.

    Jeg har med vilje ikke nevnt noe spesielt om toalett, plass, støy og lignende, fordi at det å sammeligne en 777 med en 380 er veldig urettferdig.

    Vi sammenligner service, mat og utvalg. Jeg velger å gi en uavgjort. For selv om servicen var ypperlig på begge, men en liten pluss til SQ for bedre ratio på personale/passasjer. Maten hos SQ var en gedigen nedtur, LH gruser SQ her, men tatt i betrakning forskjellen på maskinvaren (flytypen) er jeg ikke villig til å la dette gjøre at SQ taper med glans, jeg våger påstanden om at de taper litt på gammel flytype, som som nevnmt, er litt urettferdig. LH byr på mye mer lekkert enn SQ, og det var vel litt symptomatisk at helt til slutt på LH, når du vet du ikke får inn en bit til, så kommer de med en ekslusiv sjokolade.

    Registrerte også at det i SQ kom folk fra biz fram til toalettene i First, uten noen reaksjon fra personalet.

    Som sagt, det er urettferdig i utgangspunktet med forskjellige maskiner, men forventningene hadde vært så store på SQ og sagnomsuste TPR at jeg må innrømme det, skulle jeg fløyet samme turen igjen i morgen, hadde jeg nok valgt Lufthansa begge veier. Hovedårsaken til det ligger i det som nevnes innledningsvis, First opplevelsen av ekslusivitet er gjennomgående med LH, mens den i SQ varierer veldig, er inkonsistent.

    Det snakkes jo ofte om at forskjellige selskaper har varierende grad av forskjell på Biz og F. Vår opplevelse med hardwaren på SQ hinter om at spranget fra Biz til F i SQ på stolen er marginal (skjermen er mye større dog). I LH er det et voldsomt sprang fra Biz til F hardware messig. Dette uavhengig av hvilken type widebody du flyr. F kabinen på SQ sin 777 var trang.

    Likevel, blir det New Zealand / Pacific tur julen 2019, så vil det nok være et mål å ha SQ i det minste fra SIN til AKL/SYD og retur.

    Men, la meg understreke, vi hadde en aldeles praktfull tur :)
     
    Last edited: 22. mai 2018
    Anton80, shu, afirm and 39 others like this.
  2. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    550
    Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for utfyllende anmeldelse, frister ikke noe mindre med fremtidig F-tur nå :D
     
    RoadKing liker dette
  3. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,377
    Likes mottatt:
    5,491
    Bonuspoeng:
    183
    Toppers rapport!
    Har du prøvd Asiana sin A380 First? Mtp sammenligning.
     
    RoadKing liker dette
  4. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    707
    Likes mottatt:
    1,738
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for en god sammenligning, kjenner det skal bli en prosess og få til både LH F og SQ F på CT’en som blir klar snart. Men har sikla etter LH F lengst, og det frister veldig etter å ha lest sammenligningen her og flere reisebrev i Lh F.
     
    RoadKing liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Dessverre, men kanskje det byr seg en anledning en gang :)
     
  6. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    vegardg and CrotchRocket like this.
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,161
    Likes mottatt:
    4,972
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan vil du rangere TG F i A380 mot SQ F i 777?
     
  8. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for at du tar en for "laget" ved å oppsummere og sammenligne! Er enig i at det er litt epler og pærer å sammenligne alt som følger med forskjellige flytyper, men det er nå engang en del av F-opplevelsen det også. I tillegg synes jeg det var fint at du bekrefter at senga i SQ F (773) er i korteste laget for vanlige nordboere.
     
    RoadKing liker dette
  9. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,377
    Likes mottatt:
    5,491
    Bonuspoeng:
    183
  10. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,354
    Likes mottatt:
    4,325
    Bonuspoeng:
    113
    Flott sammenligning som jeg har sett frem til :) Kjenner meg igjen i dine betraktninger. SQ på bakken er ikke i nærheten av verken LH eller TG. Her er de nok mer på linje med OZ hvor man må klare seg selv så lenge man ikke er ombord på flyet. Har selv kun flydd gammel SQ F, og ser virkelig frem til å få huket av nye F og Suites en gang det kommende året.
     
    RoadKing liker dette
  11. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    2,147
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for at du deler en fin anmeldelse. Er vel noe av det samme jeg har fått inntrykk av gjennom diverse reisebrev, at SQ kan være litt berg og dalbane mtp maten.

    Gleder meg ikke mindre av en tur med LH F og SQ F i november når jeg leser slike skildringer som dette.
     
    RoadKing liker dette
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,376
    Likes mottatt:
    10,298
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin anmeldelse RoadKing. Jeg må si meg veldig enig med dine betrakninger.

    Jeg har lenge sagt at TPR er oppskrytt, og ikke er mer enn en helt grei First-lounge. Det er jo primært fordi vi blir bortskjemt av aktører som Lufthansa og Swiss.

    Min mening er at First i 777-300ER med SQ ikke er verdt prisforskjellen fra Business. Poeng blir en annen sak, men personlig hadde jeg ikke valgt First hvis SQ F var det eneste segmentet i First på turen.
     
    RoadKing and Edvard like this.
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    A380 er en helt annen maskin enn 777, du kan ikke rettferdiggjøre en F sammenligning mellom de to. A380 mot 747 er mer på linje. Når det er sagt, så syns jeg som sagt at SQ F setet var litt kort og ikke minst liker jeg å selv ha kontroll på når jeg vil ha seng og ikke (uten madrass selvfølgelig), så på det rent hardware messige ville jeg klart valgt TG 380 over SQ 777.
    Men service messig, vil jeg si at SQ personalet har en helt annen klasse enn TG sine.
     
    DanH, Gullars and bighc like this.
  14. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,388
    Likes mottatt:
    7,773
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin og informativ sammenlikning, godt skrevet :)
     
    RoadKing liker dette
  15. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    979
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har hatt 4 legs med LH F, og kun en med SQ F (SIN - CPH).
    Vil si det har vært litt opp og ned hos begge egentlig.

    Først og fremst synes jeg sengen til SQ er overlegen LH (jeg er 183 cm), bredden og en madrass som føles mer som en ekte seng enn et flysete med en tynn overmadrass. Samt gode hodeputer.

    Enig i at det er litt kjipt at man må gjennom security på vei ut mot piren i SIN, men det var tross alt en "priority" lane, for *G, biz og F da jeg var der. Var ikke mye kø på den tiden likevel.
    Boarding hadde egen inngang for oss 4 i F den gangen, resten gikk bak.

    Loungene hos LH har mye lekkert, jeg elsker at de skjærer fra den deilige store skinka, og all den deilige osten. At de noen ganger i MUC har fantastiske champagner å velge i mellom er også kult, men på FRA var det ganske "average" da jeg var der, ingen flasker som går til mer enn 400 kroner på polet. Det samme gjelder på flyet, det har vært noen supre valg, og noe mindre supre...
    Biffen de serverer i loungen er god, og det er schnitzel også.

    Men i TPR kan man få hummer (jeg spiste det ikke, hadde booket det for flyturen, den smakte fantastisk. Fikk også en burger til frokost som var skikkelig ihjelstekt og tørr...), og de serverte Dom P. 2006, men det var også den eneste som stod på menyen.
    Tross litt lite buffet-utvalg, gikk det dog superraskt å få alt mulig av lekkert fra bestillingsmenyen, det gjelder også drikkevarene, så en bar var ikke savnet.
    Da jeg var i FCT var det faktisk iblant jeg virkelig satt og var frustrert og ventet på betjening.
    En svenske som var litt mer frempå i skoene ordnet opp for meg en gang... :)
    Synes ikke noen av FCL står tilbake for FCT egentlig.

    Så tjah, det kommer litt an på gang til gang, men begge produktene er kjempebra. Å ikke bli kjørt i Cayenne til flyet er helt innenfor når gate er 3 minutter gange, men det er kult med privat passkontroll i tyskland.

    Så lenge man ikke får suite i 777, kommer det vel litt an på ruten vil jeg si. Å fly LH har sine fordeler fordi det er eneste måte å få FCL/FCT på, men hvis det ikke er et sted man kommer til å bruke over en time kunne jeg vært like glad i begge F-setene.
     
    RoadKing, Xflipper and Gullars like this.
  16. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,161
    Likes mottatt:
    4,972
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig spennende å lese betraktningene deres rundt LH, SQ og TG opp mot hverandre.

    Ut fra Europa virker det uansett som om det mest attraktive alternativet for CT-reise har vært LH grunnet FCL/FCT hvilket ingen andre har kunnet matche på bakken. Nå når det meldes om første booking med SQ fra LHR til SIN, hvordan er Singapore Airlines First Class Lounge på LHR sammenlignet med FCT/FCL? Kan SQ nå ha et likeverdig/bedre CT-alternativ ut fra Europa?
     
  17. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,354
    Likes mottatt:
    4,325
    Bonuspoeng:
    113
    F på 777 eller A380? Bekreftet CT booking?
     
  18. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,161
    Likes mottatt:
    4,972
    Bonuspoeng:
    113
    bighc liker dette
  19. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    979
    Bonuspoeng:
    93
    Var innom både UA global first lounge og SQ F loungen på LHR da jeg fløy NH F.
    SQ er litt mer privat, mye mindre. Jeg var der jo på et tidspunkt langt utenom SQs egen flight, så det var kun meg der.
    Samme champagne på begge to, vidt forskjellige menyer på mat. De hadde nesten ikke fått ut noe buffet-mat på SQ-loungen siden det ikke var kjernetid, men fikk en wonton-suppe som var god. Ville ikke bestille mer, da jeg skulle over til UA.

    Det er en fin lounge, med mye fin vindusplass, men meny og alkohol matcher på langt nær TPR eller FCL/FCT hos LH.

    Mye bra har vært skrevet om UA Global first loungen på LHR, og joda den er god. Men samtidig tror jeg det kommer litt an på tidspunkt i forhold til hva som er funnet frem av mat. Der må man blant annet til biz-avdelingen for å få en dusj, mens det hos SQ er innerst i F-loungen.

    Vil si begge de loungene er bra, mye bedre enn OZ F-loungen i ICN, men ikke på nivå med FCL/FCT og hakket under, TPR
     
    DanH and Gullars like this.
  20. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    SQ first class lounge på LHR kan ikke på noen måte sammenlignes med LH FCT/FCL. Punktum.
     
    Gullars liker dette

Del denne siden