Som man sikkert har observert, så har jeg ikke skrevet noen reiserapport fra fruen og min sin tur til Singapore, rett og slett fordi det allerede har blitt rapportert i rik detalj om det aller meste hva angår begge de to flyselskapene (Singapore og Lufthansa).
Har likevel lyst til å si noen ord, om sammenligningen mellom Singapore og Lufthansa. Det er jo et aktuelt tema her inne.
Vår reise startet med LH fra OSL til FRA og vi fikk bussgate i FRA. Så det stod en snerten Mercedes S klasse og ventet på oss og en til da vi kom. Den tok oss til hvilken First lounge vi ville, men ikke First terminal. Det vites ikke hva som er rasjonale for at man ikke kan kjøres dit, men jeg tipper det har med at FCT er landside, mens de andre er airside. Iht opprinnelig rute hadde vi snaut 4 timer og jeg hadde planlagt at vi skulle gå til FCT, men med nesten en times forsinkelse så droppet vi det.
På sjåførens anbefaling ble vi kjørt til First loungen på B piren og fikk den omtrent for oss selv. Lufthansa har en bar av en annen verden, og de har en a'la carte restaurant som kan by på et godt utvalg samt en ganske variert buffet, med snacks, godterier og what not. Har aldri opplevd at jeg har savnet noe der.
Lounge tilbudet hardware messig er ekslusivt og up to date, ingen slitne fuger eller løse skruer å spotte. Internet var enkelt å logge på og utmerket performance.
Vi fikk all den oppvartning og oppmerksomhet vi kunne ønske oss, ved innsjekk i loungen fikk vi imidlertid beskjed om å møte ved inngangen klokken da og da. Jeg minnes at i FCT så var ikke det å passe tiden noe tema, der kom de og hentet oss når vi skulle dra. Vi kom til resepsjonen og ble da umiddelbart tatt til en Porsche som kjørte oss og en til, til gate. Der var det heis opp og inngang til First kabinen helt for oss selv. Om de andre klassene allerede var boardet skal jeg ikke garantere, men jeg vil tro det. Vi så iallefall ikke folk fra andre klasser der vi satt foran i A380-800.
I Singapore hadde vi bedt Grab sjåføren ta oss til First innsjekk, som han gjorde. Vi var ikke før ute av bilen før det vrimlet av folk rundt oss som skulle ta bagasje, pass og oss inn. Ble spurt hvor vi skulle, plassert i en stol foran personen som skrev ut boarding kort og etterhvert gitt boarding kort samt invitasjon til the Private Room.
Deretter ble vi sendt på egen hånd gjennom First spesifikk billettkontroll og emigrasjonskontroll. Ingen venting naturligvis. På andre siden var vi da i lufthavnen og måtte selv navigere oss til Singapore lounge. Ved ankomst der ble vi spurt om vi hadde vært i Private room før, noe som vi sa nei til, og ble så geleidet gjennom biz og first lounger til TPR. Der ble vi tatt imot av loungepersonalet, spurt hvor vi ville sitte og servert det vi ønsket av mat og drikke.
Singapore har ikke bar i TPR, men ut fra de stikkprøvene jeg tok, tror jeg de skaffer det meste, jeg satte dem iallefall ikke fast med mine forespørsler. TPR har også en a'la carte restaurant med et beskjedent utvalg retter og en buffet som hadde litt variert, men ikke spesielt mye å rope hurra for.
Dusj og toalett facilitene for TPR bærer preg av å ha noen år på baken. TPR har ikke hvilerom, måtte ha passord til internet og det varierte veldig i ytelse, fra suverent til ingenting.
Vi måtte aktivt spørre når vi burde gå fra loungen og vi måtte finne veien til gaten selv. Ved gate ble vi stående i kø og vente et par minutter. First og Biz deler den forreste inngangen, ettersom vi gikk ombord først var det mye trafikk forbi den ene First raden på 777-E300. Det var ingen egen kø for sikkerhetssjekk for First, den delte vi med alle andre.
Vår opplevelse av start på turen for de to, er en klar seier til Lufthansa. Rett og slett fordi man opplever en mer helhetlig service. Der hvor du opplever at du reiser eksklusivt og blir tatt vare på fra A til Å med Lufthansa, oppleves Singapore å ha en berg og dalbane service. Innimellom er du rockestjerne, innimellom er du en i mengden.
Lufthansa har ikke book the cook, men maten vi fikk fra FRA til SIN smakte nydelig, var varm tvers gjennom og lekkert dandert med garnityr. Dog opplevdes ikke det vi ble servert på som spesielt eksklusivt, mer normalt porselen. Betjeningsratioen var 2 kabinpersonale og 5 passasjerer. I løpet av selve serveringen var det en 3 med og tok toppen. Vi fikk maten samtidig og det var aldri tomt i glassene. Meget hyggelig og oppmerksom betjening vi følte aldri at vi ble oversett eller at de "gjemte seg bak gardina". Seng ble oppredd og nedredd og vi sov begge utmerket hele veien, temperaturen i kabinen var helt ok.
Vi hadde brukt book the cook med Singapore. Etter mye om og men. Jeg hadde forsøkt en haug med ganger før vi dro, men kom aldri forbi "the spinning wheel". Hadde forsøkt alt jeg har av browsere og duppeditter fra pc via pad til mobile, både som europeer, amerikaner og gud vet hva. I Singapore klikket det inn med en gang. Så de har åpenbart en greie med Europa forbindelsen.
Vi hadde valgt hummeren i loungen basert på tidligere meldinger på forumet at det var litt ymse å ha det ombord. Det smakte utmerket. Ombord hadde vi valgt noen enklere retter, med tanke på at det ville være "tryggere". Men maten ble en skuffelse tross servert på nydelig porselen. Min rett, som var en indisk gryte, smakte godt, som forventet,men der hvor kjøttet hadde stukket ut fra sausen var det kokt/stekt hardt i oppvarmingen ombord, så det ble som å tygge tørrfisk. Fruen hadde tatt en fiskerett med ris. Risen var en firkantig vassen greie og ikke lekkert i det hele tatt, mens fisken var i oppløsning. Betjeningsratioen var 3 kabinpersonale 4 passasjerer. Betjeningen var helt suveren, fantastisk oppmerksomhet, spøk og skjemt i skjønn forening med alvor når det var på sin plass. Da vi gikk fra forrett til hovedrett hadde fruen valgt suppe i mellom, mens jeg hadde valgt bort suppe. Da fikk jeg hovedretten samtidig som hun fikk suppe, det syns jeg var dumt. Merket meg forøvrig at personalet på Singapore First kan dette med vin, i motsetning til hva vi har erfart med Thai sin First.
Lufthansa har en stol som du selv kan gjøre om til seng og vise versa, jeg selv er 188cm og har aldri opplevd problematikk med plass å sove i. Har alltid sovet godt på Lufthansa First. Jeg ser ikke så ofte film ombord, leser heller bok, men jeg liker å ha reisen (kartet) liggende inne, og det er der det bryter litt, mens alt annet på Lufthansa First ombord ser rimelig heftig nytt ut, er navigasjonen utrolig utdatert og lysstyrken så elendig at det hele var nærmest en graut. Ombord i Lufthansa sin 380 har iallefall ikke First noe overhead bin, men man har dedikerte, låsbare garderobeskap bak setene. Fantastisk greie, elsker det.
Singapore sin stol kan ikke legges ned av deg selv, men er en prosess som må utføres av kabinpersonalet. Det er faktisk litt av et puslespill og når sengen er klar så har man vel kanskje en av de bredeste sengene man får i ordinær First (ikke mini kabin). Men, jeg opplevde at den var litt kort, og i en av skjøtene kjente jeg en kant som ikke var direkte plagsom, men det ødela litt av helhets inntrykket.
Frokosten på SQ tok igjen for mye av det tapte. Eggerøre laget fersk ombord setter standarden. Opplevde at LH var litt mer på det jevne her.
Vi fikk vouchers for internet på begge selskap, Lufthansa sin fungerte relativt greit til å begynne med, men etterhvert (uvisst hvorfor) ble det litt rykk og napp. Singapore sin var stusslige greier hele reisen gjennom (iallefall den tiden vi var våkne). Utvalget på IFE var greit hos begge.
Jeg har med vilje ikke nevnt noe spesielt om toalett, plass, støy og lignende, fordi at det å sammeligne en 777 med en 380 er veldig urettferdig.
Vi sammenligner service, mat og utvalg. Jeg velger å gi en uavgjort. For selv om servicen var ypperlig på begge, men en liten pluss til SQ for bedre ratio på personale/passasjer. Maten hos SQ var en gedigen nedtur, LH gruser SQ her, men tatt i betrakning forskjellen på maskinvaren (flytypen) er jeg ikke villig til å la dette gjøre at SQ taper med glans, jeg våger påstanden om at de taper litt på gammel flytype, som som nevnmt, er litt urettferdig. LH byr på mye mer lekkert enn SQ, og det var vel litt symptomatisk at helt til slutt på LH, når du vet du ikke får inn en bit til, så kommer de med en ekslusiv sjokolade.
Registrerte også at det i SQ kom folk fra biz fram til toalettene i First, uten noen reaksjon fra personalet.
Som sagt, det er urettferdig i utgangspunktet med forskjellige maskiner, men forventningene hadde vært så store på SQ og sagnomsuste TPR at jeg må innrømme det, skulle jeg fløyet samme turen igjen i morgen, hadde jeg nok valgt Lufthansa begge veier. Hovedårsaken til det ligger i det som nevnes innledningsvis, First opplevelsen av ekslusivitet er gjennomgående med LH, mens den i SQ varierer veldig, er inkonsistent.
Det snakkes jo ofte om at forskjellige selskaper har varierende grad av forskjell på Biz og F. Vår opplevelse med hardwaren på SQ hinter om at spranget fra Biz til F i SQ på stolen er marginal (skjermen er mye større dog). I LH er det et voldsomt sprang fra Biz til F hardware messig. Dette uavhengig av hvilken type widebody du flyr. F kabinen på SQ sin 777 var trang.
Likevel, blir det New Zealand / Pacific tur julen 2019, så vil det nok være et mål å ha SQ i det minste fra SIN til AKL/SYD og retur.
Men, la meg understreke, vi hadde en aldeles praktfull tur
Vis alt...