Lufthansa Pop Up Galleri Oslo

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Upsaker, 05. nov 2016.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Som mange sikkert har fått med seg så feirer Lufthansa 50 år i Norge og i den forbindelse har de endel aktiviteter. En av disse har vært å designe en retro genser som skal selges i begrenset opplag og en annen er et pop up galleri i Oslo. Jeg tok turen innom dette i dag og tenkte jeg skulle dele det med dere.

    IMG_2876.JPG
    Galleriet var plassert i Kongens gate 3 for dere som er lokalkjente. Trappeoppgangen var dekorert med gule origami-traner som er dyret i Lufthansas logo.

    IMG_2878.JPG
    På innsiden av døra var hang også dette bildet av en gammel B707 som fløy mellom Frankfurt og New York.

    IMG_2882.JPG

    IMG_2885.JPG
    Den ene veggen i det relativt lille lokalet bestod av seks par bilder hvor den ene bildet var fra 50- og 60-tallet, mens det andre var rekonstruert i nåtid.

    IMG_2883.JPG
    På den andre veggen hang de redesignede retrogenserne som åtte norske designere hadde fått satt sitt personlige preg på. De åtte var Admir Batlak, Anne Karine Thorbjørnsen, Arct, byTiMo, Bror August, Christina Ledang, Michael Olestad og Esra Røise. Disse genserne ble auksjonert ut kl 14 i dag med startpris på 500kr.

    IMG_2884.JPG
    Hvis du ikke er like crazy var det mulig å kjøpe den originale genseren for en fastpris på 500kr.

    IMG_2888.JPG
    Innerst i lokalet ble det vist en video som veldig kort tok for seg historien og endte opp med B748 og A359.

    IMG_2886.JPG
    En godteskål mange på forumet kunne ønske seg?

    IMG_2887.JPG
    En serveringstralle hadde de også fått med seg for å sette stemningen.

    I bunn og grunn ikke det helt store, men absolutt verdt turen. I tillegg hadde kunstneren Christina Peel laget et verk jeg glemte å ta bilde av. Verket består ifølge Lufthansas egne sider av "origami lignende porselens bilder" (good job, korrekturleser). Dette ble også auksjonert bort med en startpris på 5000 kr. Inntektene fra salg av genseren og auksjonene går uavkortet til Lufthansa sitt veldedighetsprogram Help Alliance. Denne gangen er det Abéni / Benin prosjektet støtten går til.

    I 1999 grunnla Lufthansa et utdanningssenter i Benin (Vest-Afrika) for sosialt vanskeligstilte jenter og kvinner. Her får de opplæring i søm samt tilbud om skolegang. Donasjoner er viktig for å drive utdanningssenteret, betale skoleutgifter, lærerlønn og utstyr. Prosjektet viser til gode resultater og flere av elevene har etablert egne systuer hvor de lærer opp andre.

    Hvis noen fortsatt vil kjøpe genseren kan det gjøres her eller du kan prøve å vinne den her.
     
    Last edited: 05. nov 2016
  2. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Bestemødrene våre såg egentlig ganske snasne ut :)

    Eg ser ikkje for meg at eg får tid , så tusen takk for at du tok turen og delar!
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde blitt imponert hvis du rakk innom utstillingen før den stengte kl 16 i går ;)
     
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noen som vet hvor mye disse custom genserne ble solgt for? Det var veeldig stille da jeg var innom ca en time før auksjonstart.
     

Del denne siden