Mest poeng for pengene SAS Eurobonus World Premium / Trumf

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av SjeldenFlyger, 03. nov 2019.

  1. SjeldenFlyger

    SjeldenFlyger Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Heisann.

    Sitter å regner litt på ting, mulig jeg bommer / tenker feil. Men prøver å optimalisere bruken av kredittkortene.

    Shell MC = 1% (på 100kr = 1kr aka 13.5EB ved automatisk overføring)
    Trumf Visa = 2% på NG (på 100kr = 2kr aka 27 EB ved automatisk overføring)
    Trumf Visa = .5% på ikke NG (på 100kr = 50øre aka 6,75 EB ved automatisk overføring)
    SAS EB WP = 15 Poeng ved 100kr. (i norge)

    Så ved handling på Norgesgruppen butikker må vi bruke Trumf Visa (2 ekstra poeng). Men ved alle andre butikker må vi bruke SAS EB WP.

    Er jeg helt på villspor eller stemmer dette? :) Evnt andre ting jeg har glemt å tenke på her?

    Edit: Hadde feil på SAS EB WP satt ned til 25poeng
     
    Last edited: 03. nov 2019
    Arvid1410 liker dette
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Hos Norgesgruppen bruker du enten blått trumfkort og amex elite (13,5+20p) eller sas mc premium (13,5+15p). Trumf VISA er ubrukelig.
     
  3. SjeldenFlyger

    SjeldenFlyger Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Ah, ser jeg hadde feil, 15% på sas eb wp. Endret hovedposten.

    Så blåkortet (strekkode) = 1% av kjøpssummen. + 15poeng. Gjelder de 15EB pr 100kr i et kjøp eller kan man ta 100 kjøp på 1kr.

    Vi har bare skaffet oss SAS WP kortet, så blir vel som noen andre her å teipe strekkode på kortet med trumf logoen så kan de i kassa scanne den.

    Så alt i alt vi trenger kun èt kredittkort fremover for å sanke poeng. :)
     
  4. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Et kort eller flere til å sanke poeng, det kommer an på hvordan du vil reise.
     
  5. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor er visa trumf ubrukelig?
     
  6. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,994
    Likes mottatt:
    10,936
    Bonuspoeng:
    183
    Poenget er at andre kort gir deg mer poeng.
     
    Upsaker liker dette
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    OK!
     
  8. SjeldenFlyger

    SjeldenFlyger Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hvordan fungerer det med bonus på SAS EB WP? Ser man får 20EB ved utenlands valuta og 15 ved norsk. Er det slik at den regner sammen totalen.

    Mandag: 25 NOK - Pølse på Flugger Farve
    Tirsdag: 75 NOK - Rødmaling på Narvesen
    = Totalt 100NOK == 15EB
    Så om jeg får 99NOK totalt får jeg "aldri" bonus? Eller bruker de 100NOK bare som et lettere tall og forholde seg og man fortsatt får EB for hvert øre? :)

    For jeg har jo jevnlig småkjøp på under 100kr (både i norsk og utenlands via paypal)
     
  9. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Det er bare et lettere tall ja.
     
  10. SjeldenFlyger

    SjeldenFlyger Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Allright så mattestykket blir slik: (Ved automatisk trumf -> eb)

    SAS EB 15.00%
    SAS EB UL 20% (UL = Utlands valuta)
    Trumf Visa (NG) 27.00% (Basert på 2% trumf ved handel i NorgesGruppen)
    Trumf strekkode 13.50%
    Trumf Visa (!NG) 6.75% (Basert på 0.5% trumf ved handel utenom)
    Shell MC 13.50%

    Sp beste kombo er som nevnt over SAS EB + Trumf Strek som gir 18.5% av summen i EB.

    Når det gjelder drivstoff ser det ut som Shell har best utvalg. Si ved fylling av 75 liter à 14kr literen. Total sum blir da 1050 NOK.

    Shell MC gir 0.4 øre pr liter. Aka 30 trumf-kroner. 13.5% er da 405 EB.
    SAS EB gir 15% av 1050 som er 157ish kroner.

    Så jeg burde bruke:

    Drivstoff: Shell MC
    Dagligvarer på NG: SAS EB + Trumf
    Dagligvarer utenom: SAS EB
    Netthandel (paypal): SAS EB
    Annen netthandel: ViaTrumf + SAS EB
    Annen div handel i butikker: SAS EB
     
  11. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Du sier ikke hva du ønsker å optimalisere for... Om målet er en bonusreise med Star Alliance så er det ingenting som slår AmEx (om du har en omsetning på minst 150´), som umiddelbart dobler verdien av poengene dine i form av en CT.
     
    SjeldenFlyger and bombusfervidus like this.
  12. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Her har du utelatt en viktig detalj. Hvordan vil du reise? Bare i SAS-nettverk eller i *A-nettverk i tillegg?

    ikke for å være negativ. Men få kombinasjon eller ingen slår kombinasjon av sas amex elite og sas mc premium.
     
    SjeldenFlyger liker dette
  13. SjeldenFlyger

    SjeldenFlyger Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, ja ønsker å holde meg med SAS (Derav tråden i SAS Eurobonus forumet).

    AmEx høres jo gull og fint ut, men ble mye penger å ut med. Forstod også at det var ikke overalt de godtok det? Vet ikke om jeg reiser nok til å ut med 6000kr året for amex + 1500 for sas mc. Reiser 1-2 ganger i året kanskje :)

    Og det tar vel 1 år før jeg får "CT" så umiddelbar dobling er det nå ikke. Men forstår poenget :) Flyreisene mine pr år er vel rimligere en 7500kr. Men er gira på å reise mer. Men har ikke en økonomi som tilsier at jeg kan reise alt for mye.

    Må jeg ha noe mer for å reise i *A-nettverk?
     
  14. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Du behøver ikke SAS AMEX Elite. Jeg (og jeg mistenker at det samme gjelder deg) klarer meg fint med Premium kortet til en drøy tusenlapp i året. Hvilke kredittkort man har har for de fleste her inne ingenting å gjøre med hvor ofte man reiser, men hvor mye poeng man ønsker å tjene opp. Du kan fint tjene opp til en flytur på første klasse uten å ha satt føttene i et fly.

    Det er riktig at ikke alle steder tar AmEx (men de aller fleste jeg har bruk for) og da har man SAS MC for å dekke opp dette behovet.

    Og mulig jeg formulerte meg noe unøyaktig i sted, men det er klart at en CT ikke dobler poengene dine før den faktisk er opptjent...
     
  15. SjeldenFlyger

    SjeldenFlyger Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hehe jepp forstod formuleringen. Er bare kverulant av natur og kunne ikke la den lille sjansen gå fra meg! :D hehe. Bare tullet selvsagt.

    Hvordan blir optimalt bruksmønster med f.eks sas amex premium + sas mc world premium + shell mc da?

    Om jeg velger å ta amex også inn. Ser jo da burde jeg bruke amex premium på _alt_. Men må også ha minst èn transasksjon i mnd på sas mc wp for å få de 1000 poengene mot silver (?).

    Dæven er mye å sette seg inn i. Tenkte jeg aldri ville gjør dette men når jeg ser hva man kan få til så er det jo bare tapte penger om jeg ikke gjør det :p
     
  16. SjeldenFlyger

    SjeldenFlyger Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Beste måten å tjene poeng på:

    SAS MC - SAS MasterCard Premiu
    AMEX - SAS Amex Premium
    Blåkort - Trumf Strekkode
    Shell MC - Shell Mastercard

    Ved daglige kjøp og generellt alle kjøp brukes AMEX for å få 15% av summen I EB. I butikker som støtter trumf bruker man blåkortet for å få trumfbonus I tillegg.

    Man må da ila 12mnd klare å bruke 150TNOK på MC for å få opptjene CT.

    Når man fyller drivstoff bruker man shell MC som gir 0.4kr pr liter og igjen omdannes til trumfpoeng. Dette gir høyere fortjeneste av poeng. Men ikke noe ekstra bruk av de 150TNOK.

    En gang I mnd må man bruke SAS MC for å opprettholde de 1000 poengene mot høyere status (av totalt 12 000 I året). Og utenom det gir denne lik % av EB så kan brukes som backup der AMEX ikke er godtatt.

    Hva slags fordeler gir dette:

    - 150TNOK = 22500 EB (amex)
    - Drivstoff (15x70L) = (70*0,4*15*13,5) – 5670EB
    - Brukt SAS MC 12x for å oppnå 12k grunnpoeng (får ikke sølvstatus av dette, krever 20k)
    - Får ikke fly premium da det krever minst 100 000k EB poeng for verden som er “målet”.
    - 1x Companion Ticket

    Så basert kun på dette ser jeg at jeg ender opp med:

    EB: 28170
    Grunnpoeng: 12k
    Fly Premium I Norden only
    1x Companion Ticket.

    Så vi kan ila første året ta en tur til norden, for prisen av 2 med sas + for prisen av sas go? Og utgiftene for dette er da kortprisen for SAS MC + Amex (ca 2500kr) + gebyr og ca 15000EB poeng. So far so right?
     
  17. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,994
    Likes mottatt:
    10,936
    Bonuspoeng:
    183
    Regner du med å dra inn under 30k EB i løpet av året, er det ingen vits med Amex. Da har du for lite poeng til å benytte deg av CT likevel.
     
  18. SjeldenFlyger

    SjeldenFlyger Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Er dette jeg kikke litt på. Hvordan kan jeg regne med å dra inn mer? Blir nok litt mer en 150 000 i året men 90% av utgiftene er jo faktura / trekk fra lønnskont (lån og slik). Jeg klarer bare ikke se regnestykket gå opp og bli verdt noe?

    Jeg må jo ha et forbruk via AMEX på over 1 mill for å få 150 000 EB. Med årlig inntekt på rundt 1 mill sammenlagt med madammen (+leie inntekter) hvorav mestparten går til lån, faste utgifter på faktura e.t.c. ser jeg ikke hvordan folk får dette til? Ønsker å prøve men da må jeg muligens tenke litt om det er noe jeg glemmer (?) :)
     
  19. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Nå tipper jeg at trådstarter, om han blir bitt av basillen (noe som det ser ut til at han er i ferd med å bli ;)) kommer til å dra inn vesentlig mer enn 30k poeng i året. Jeg (med singeløkonomi) drar jo godt over 200k EBP i året, uten at jeg er i nærheten av å være den mest ivrige bonusjegeren her inne. Jeg vil anta at det største inntektspotensialet er Trumf og ikke poeng generert av kredittkortbruk.

    Uansett hvor mange eller få poeng du har så vil jo en CT gi dobbel verdi av poengene dine
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,568
    Bonuspoeng:
    293
    Tipper det gjelder for mange av oss ja.
    Det aller meste av mine poeng kommer fra Trumf (og da ViaTrumf)
     

Del denne siden