Mini-Do til Friedrichshafen med zeppelin-tur

Tråd i 'Reisebrev' startet av robertaas, 11. sept 2022.

  1. robertaas

    robertaas Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg har tidligere hatt en helgetur til Konstanz hvor jeg brukte fergene til å dra innom Meersburg og Lindau. Dette er en veldig fin region og ved Friedrichshafen så jeg luftskip surre over båten og tenkte at det hadde passet for en senere helgetur. Da jeg kom over flighter i biz til Friedrichshafen med Lufthansa til godt under halv pris så slo jeg til. Skulle i helgen få inn tur til blomsterøya Mainau som den helgen hadde en smykkeutstilling slik at flere rom en normalt var åpne på slottet. Og skulle også få med meg zeppelin-tur over Mainau og museene for Dornier og Zeppelin. Måtte studere lokaltrafikk nøye og legge opp alternativer for hvordan få dette til.

    Så kom beskjeden om streik hos Lufthansa fredag og beskjeden kom for sent til å kansellere hotell eller zeppelin-turen. Zeppelin har en måneds frist for kansellering. Da det var umulig å komme i kontakt med Lufthansa i tide måtte jeg booke alternaitv transport. Det er ikke så mange som flyr til Friedrichshafen så jeg booket til Zurich og derifra er det 2 timer med tog og båt via Romanshorn. Med kort frist før reisen var de raskeste alternativene til Zurich allerede tatt. Jeg måtte velge en melkerute via Arlanda og Wien og jeg ville komme frem så sent fredag at meg måtte droppe besøket til Mainau for å få til resten av programmet. Men jeg hadde jo fortsatt zeppelin-turen over Mainau.

    Fredag var det fint vær og man kunne se flere luftskip fra ferga over Bodensjøen. Søndag var det også meldt knallvær, men lørdag hadde lenge sett mere usikker ut. Lørdag morgen var det overskyet og regnet litt, men disse tingene som hadde flydd over Atlanteren måtte da tåle litt regn.
    oversikt2.jpg zeppelin 1.jpg
    zeppelin 2.jpg
    Innsjekking:
    Man må møte opp minst én time før avgang, ha med foto-id og får så boardingkort. De er ved flyplassen ved messeområdet på motsatt side av terminalen og Dornier-museet. Om man kunne gått gjennom flyplassen så hadde det tatt under 10 minutter dit, men man må bruke en time på å gå rundt, ha egen transport eller ta buss via sentrum. 5-bussen har stopp "Zeppelin-hangar". Det er ingen sikkerhetsskanning man skal gjennom, med den er sikkerhetsinstruks som alle på flighten får en halvtime før avgang. 45 minutter før avgang kom beskjden om at dagens første flight var kansellert. Det var for lave skyer i nordenden av Boden-sjøen. Luftskipene flyr på 3-700 meter og skyene var nede i 250 meter så det var no go. En nederlander og jeg skjønte raskt poenget og da ei spurte om noen trengte forklaring på engelsk sa vi at vi hadde skjønt alt og kunne gå rett til ombooking. Da vi gikk mot skranken begynte de på den 4. forklaringen til de tyske pensjonistene. De fleste som flyr her er pensjoniser. Det er krav om at man skal kunne gå frem til luftskipet og opp trappen uten assistanse. Man må også være under 140 kg. Om man er over 120 kg må man si ifra ved bestilling slik at de kan gjøre justeringer. Ingen så ut til å være i den kategorien. Jeg ble booket om til tur ned til Bregenz litt over 2 timere senere. Så jeg fikk heller ikke sett Mainau fra luften denne helgen. Værmeldingen så bedre ut noen timer da og etter det var det risiko for tordenvær. Som plaster på såret skulle alle få en gratis omvisning i hangaren med begge luftskipene inne.
    zeppelin 3.jpg zeppelin 4.jpg zeppelin 5.jpg zeppelin 6.jpg
    zeppelin 8.jpg
    Luftskip:
    Både Zeppelin og Dornier ønsket gjøre det samme, lage kopier av store passasjerskip som fløy. Dornier kalte det flygende båt og brukte rå maskinkraft mens Zeppelin kalte det luftskip og brukte oppdrift fra lett gass. Begge bygget store monstre og planla enda større. I zeppelin-museet i sentrum kunne man se en modell av Airbus A380 ved siden av et luftskip av Hindenburg-klassen og A380 ble veldig liten. I museet hadde de også rekonstruert deler av noen av etasjene hvor man kunne se lugarene og promenade-deck som man hadde på begge sider. Her var det prommenade-deck/service-område, 2 ganger ved siden av hverandre med lugarer på begge sider og så prommenade-deck/service-område på motsatt side. Det er vanskelig å forestille seg hvor store disse var. Zeppeliner betyr at man har en et stivt skrog inni balkongen. Det finnes nå bare 5 av dem i verden. Det kan da ikke endre størrelse, men man har en ballong med vanlig luft inni som man kan tømme eller fylle for å justere etter trykk. Når ballongen er helt tom kan man ikke gå høyere eller i varmere luft. Om sommeren kan man ofte ikke fly over St Gallen da man må fly i 1000 meters høyde som kombinert med varm luft gjør at ballongen med vanlig luft vil være helt tom. Høyere eller varmere så ryker ballongen.
    zeppelin 9.jpg zeppelin10.jpg zeppelin10B.jpg zeppelin11.jpg zeppelin12.jpg zeppelin13.jpg zeppelin14.jpg zeppelin15.jpg zeppelin16.jpg zeppelin17.jpg
    Filmen viser det for en annen gruppe boarde fra 4:39.


    Dat var maks antall bilder for en post...
     

    Attached Files:

  2. robertaas

    robertaas Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    33
    Del 2..


    Ny innsjekking.. og briefing:
    Når dagens flighter skulle starte kom den en mann og høytidlig låste opp foto-luker i gjerdet mot det kontrollerte området. Etter å ha sett luftskipene komme ut fra hangar og sett flere grupper ta av og lande samt balletten som passasjerene må gjennom så er det ny innsjekking. Ser at prisene har gått opp for det står en høyere pris enn hva jeg betalte på turen som jeg ble booket om til. En halvtime før avgang er det oppstilling og gammeldags avrivning av flik på boardingkort.
    Så er det breafing før avgang. Det er et lite auditorium som man bruker for de tyske pensjonistene og et mindre rom for de som ikke er tysktalende. Det er 5 poeng man må få gjennom før man slippes frem til luftskipene: 1) Alle må klare å selv gå frem til skipet og opp trappen uten hjelp, men det var en minibus som kjørte en 15 meter unna 2) Maskeforbud på all offentlig transport i Tyskland som betyr inne luftskipet og i bilen som ta en il luftskipet 3) Ingen røyking 4) Man måtte stille seg opp to og to på linje og to går på og to går så av skipet. Om alle hadde gått av først så hadde skipet tatt av. 5) For å holde konsentrasjonen oppe under denne balletten så var det fotoforbud når en går av og på.
    zeppelin18.jpg
    zeppelin19.jpg
    Boarding... flight:
    Så er det minibuss ut på landingssletta og etter å ha tatt bilder av luftskip som kommer inn så er det å stille seg skolerett opp to og to på rekke klare til å gå ombord. Oppstilling var noe tyskerne hadde gjort før. Filmen viser det for en annen gruppe boarde fra 4:39.
    I luftskipet er det 14 passasjerseter og ett toalett. Ny sikkerhetsinstruks ombord. Man må sitte ned og spenne seg fast under avgang og landing. Og man må ikke lene seg mot vegger eller vinduer som heller utover. Det er en skinne i taket som man heller kan bruke. Og det er en luke i to vinduer som man kan åpne for å ta bedre bilder. Men man må ikke holde kamera utenfor vinduet. Jeg så ut til å være den eneste som skjønte det.. til tross for mange gjentagelser. Setene er av vanlig flytype og det er ikke så nøye hvor man sitter først da man vil gå rundt og sitte i de fleste setene gjonnem turen.
    Luftskipet beveger seg i 60-70 km/t over pent landskap langs Boden-sjøen og det var guiding om hva man kunne se. Det var nok av tid til å ta bilder. Jeg hadde planlagt å også bruke et 360-kamera, men batteriet klarte gå fra 100 til 0 % på 2 dager uten bruk. Det var mere støy enn hva man skulle tro og også endel vibrasjon. Det var likevel en god opplevelse hvor man fikk nok tid til å nyte utsikten. Min reise var over Lindau til Bregenz i Østerrike, over Rhinens utløp i sjøen og tilbake. Over Bregenz er det litt mere alpe-landskap så det var variert utsikt.

    zeppelin20.jpg Dornier-museet:
    zeppelin21.jpg zeppelin22.jpg zeppelin23.jpg zeppelin24.jpg zeppelin25.jpg Lindau:
    zeppelin26.jpg zeppelin27.jpg zeppelin28.jpg zeppelin29.jpg
    Rhinen renner ut i Bodensjøen:
    zeppelin30.jpg zeppelin31.jpg zeppelin32.jpg


    Etterpå var det bok og sertifikat for alle. Til tross for streik hos Lufthansa ble dette en grei "Mini-Do" med interessante museer og tur i luftskip.
    zeppelin33.jpg
     
  3. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Utrolig gøy å følge denne!

    Og takk for masse bilder + info, en slik tur er jo litt på siden av "vanlig fly" og havnet opp på min to-do liste etter å ha lest postene dine.
     
  4. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    12,911
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en kjempefin beskrivelse og gode bilder. I min yngre dager var jeg noen ganger i Bad Waldsee og Ravensburg, men aldri helt nede ved Bodensjøen. Ser nå at det burde jeg også ha fått med meg.
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,581
    Bonuspoeng:
    293
    Artig greie! Takk for at du deler :)
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,567
    Bonuspoeng:
    293
    Dette så jo veldig gøy ut! Selv om turen ble annerledes enn planlagt.

    Takk for at du deler!
     
  7. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig artig å lese om - takk for at du delte med oss!
     
  8. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for reisebrev og dei flotte bilda! Det ser fantastisk ut.
     

Del denne siden