Del 2..
Ny innsjekking.. og briefing:
Når dagens flighter skulle starte kom den en mann og høytidlig låste opp foto-luker i gjerdet mot det kontrollerte området. Etter å ha sett luftskipene komme ut fra hangar og sett flere grupper ta av og lande samt balletten som passasjerene må gjennom så er det ny innsjekking. Ser at prisene har gått opp for det står en høyere pris enn hva jeg betalte på turen som jeg ble booket om til. En halvtime før avgang er det oppstilling og gammeldags avrivning av flik på boardingkort.
Så er det breafing før avgang. Det er et lite auditorium som man bruker for de tyske pensjonistene og et mindre rom for de som ikke er tysktalende. Det er 5 poeng man må få gjennom før man slippes frem til luftskipene: 1) Alle må klare å selv gå frem til skipet og opp trappen uten hjelp, men det var en minibus som kjørte en 15 meter unna 2) Maskeforbud på all offentlig transport i Tyskland som betyr inne luftskipet og i bilen som ta en il luftskipet 3) Ingen røyking 4) Man måtte stille seg opp to og to på linje og to går på og to går så av skipet. Om alle hadde gått av først så hadde skipet tatt av. 5) For å holde konsentrasjonen oppe under denne balletten så var det fotoforbud når en går av og på.
View attachment 103622
View attachment 103623
Boarding... flight:
Så er det minibuss ut på landingssletta og etter å ha tatt bilder av luftskip som kommer inn så er det å stille seg skolerett opp to og to på rekke klare til å gå ombord. Oppstilling var noe tyskerne hadde gjort før. Filmen viser det for en annen gruppe boarde fra 4:39.
I luftskipet er det 14 passasjerseter og ett toalett. Ny sikkerhetsinstruks ombord. Man må sitte ned og spenne seg fast under avgang og landing. Og man må ikke lene seg mot vegger eller vinduer som heller utover. Det er en skinne i taket som man heller kan bruke. Og det er en luke i to vinduer som man kan åpne for å ta bedre bilder. Men man må ikke holde kamera utenfor vinduet. Jeg så ut til å være den eneste som skjønte det.. til tross for mange gjentagelser. Setene er av vanlig flytype og det er ikke så nøye hvor man sitter først da man vil gå rundt og sitte i de fleste setene gjonnem turen.
Luftskipet beveger seg i 60-70 km/t over pent landskap langs Boden-sjøen og det var guiding om hva man kunne se. Det var nok av tid til å ta bilder. Jeg hadde planlagt å også bruke et 360-kamera, men batteriet klarte gå fra 100 til 0 % på 2 dager uten bruk. Det var mere støy enn hva man skulle tro og også endel vibrasjon. Det var likevel en god opplevelse hvor man fikk nok tid til å nyte utsikten. Min reise var over Lindau til Bregenz i Østerrike, over Rhinens utløp i sjøen og tilbake. Over Bregenz er det litt mere alpe-landskap så det var variert utsikt.
View attachment 103624
Dornier-museet:
View attachment 103625
View attachment 103626
View attachment 103627
View attachment 103628
View attachment 103629
Lindau:
View attachment 103630
View attachment 103631
View attachment 103632
View attachment 103633
Rhinen renner ut i Bodensjøen:
View attachment 103634
View attachment 103635
View attachment 103636
Etterpå var det bok og sertifikat for alle. Til tross for streik hos Lufthansa ble dette en grei "Mini-Do" med interessante museer og tur i luftskip.
View attachment 103637
Vis alt...