Mombasa, tips & triks?

Tråd i 'Reisemål' startet av Omaniac, 07. jan 2023.

  1. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Vurderer en tur dit i den nærmeste fremtiden. Ny plass for oss, så er det noen som har vært der som har noen tips om hoteller, turer, natteliv, safety, etc?
    Vet at nordmenn trenger eVisum, det burde ikke være noe problem. Reisen har jeg også god kontroll på.
    Det er altså selve oppholdet jeg tenker på.
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke stort om Mombasa, men noen mil oppover kysten er det en perle som heter Lamu. Anbefales.
     
    Omaniac liker dette
  3. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Vurderte det samme nylig. UD har vel en anbefaling om å ikke reise dit og alle nord-europeiske turoperatører har visst avsluttet charter-feriene sine dit.

    Jeg landet på at det kunne bli en potensielt kjip ferie dersom feks kona og ungene var bekymret for sikkerheten, eller reiseforsikringen ikke var gyldig pga UD’s anbefaling og la fra meg ideen. Men dersom noen på forumet sitter på førstehåndskunnskap som tilsier at det er helt uproblematisk å legge ferien dit er jeg også veldig interessert å vite mer om det.
     
    Omaniac liker dette
  4. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det ligger en generell advarsel mot å reise til Kenya, og spesielt mot grensa til Somalia. Da kan nok reiseforsikring bli problematisk.
    UK sine sider som er mere oppdaterte advarer mot terrorangrep i hele Kenya. Da tror jeg Kenya er av kartet mitt.

    Så, noen som har vært på Zanzibar i det siste? Litt roligere i Tanzania, så lenge man holder seg unna grenseområdene. Og ikke vifter med gull og penger når man er der.
     
    jonss liker dette
  5. Amhtravels

    Amhtravels Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    13
    Er i Mombasa nå, ganske rolig og trygt å bevege seg rundt med guide. Uber/bolt er ganske trygt å bruke.

    Anbefaler Swahili Beach som ligger i Diani.

    Man kan fly rett inn til Ukunda fra Nairobi.
     
    indahla, Are and jonss like this.
  6. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Dette høres veldig forlokkende ut, er du der som turist eller i embeds medfør? Vil du anbefale en familieferie dit med småbarn uten noe nevneverdig bekymring?
     
  7. Amhtravels

    Amhtravels Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    13
    Var der som Turist, det er kanskje ikke den beste destinasjonen for familie ferie med små barn, men det er absolutt verdt å reise dit. Det kan sammenlignes litt med Zanzibar men ikke på samme nivå.
     
    Elmo liker dette
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Var på Zanzibar siste gang i 2020 (feb, rett før pandemien). Alle mine (tre) opphold der har vært helt problemfrie og ikke noe utrygt.
    Så vidt jeg vet går Zanzibar for å ha en av de laveste krim-ratene i Afrika(?)

    PS: to ganger med kona, en gang (den siste) med unger på 8 og 11.
     
    Omaniac and Elmo like this.

Del denne siden