Mva på bompenger? Melkeku for utleieselskap?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Are, 17. april 2016.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk i dag en faktura fra hertz.
    Bompenger 32kr+mva totalt 40kr.

    Dette gir ingen mening, bompenger er fritatt mva.

    Er det noen andre erfaringer her?
    Er dette kanskje en bommert, eller er det en måte hertz kan snyte sine kunder på..?
     
    Bjoern In America liker dette
  2. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    hmmm interessant.... jeg har en leiebil nå, spennende å se hva kvitteringen sier. Jeg har vært sløv med å kontrollere disse tidligere, men har en bunke liggende i hylla.
     
  3. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk en regning på 8 dollar fra Alamo etter å ha kjørt Seattle-Bellingham. Gadd ikke å krangle, men er 99% sikker på at vi ikke kjørte i det avgiftsbelagte feltet ...
     
  4. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    334
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Bompenger er fritatt mva, men det anses som en tjeneste å viderefakturere dem og derav må det faktureres moms på det.
     
  5. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er kun riktig dersom det taes påslag. I hvert fall slik det har vært praktisert av vår regnskapsfører, og hva jeg har lest i div. guider/bøker.
     
  6. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Dette blir det samme på leasingbil, som også er en slags leiebil. Alle utgifter som går gjennom utleier blir moms-pålagt. Bompenger (om man ikke har egen brikke med fakturering direkte til leietaker), årsavgift osv...
     
  7. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,292
    Bonuspoeng:
    113
    Amerikanske bombrikker er mindre presise enn Europeiske. Så hvis leiebilen hadde slik brikke som ikke var "dokket" inn i skjermboksen sin er det en mulig forklaring.
     
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Det er pålagt å fakturere MVA på tjenester i Norge, blir som alle som har leasingbil får moms på årsavgiften.

    Dette var jo bedre før da man kunne stoppe å kaste inn mynt selv eller betale bompenger i luka, dette finnes vel ingen steder lenger. Ikke får man lov å ha med egen brikke heller i leiebil, egentlig burde man videreutviklet bombrikkene slik at man kan bruke f.eks forhåndsbetalte brikker på uansett bil selvom den ikke er registert på brikken.
     
    Aussie74 liker dette
  9. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Autopass opplegget er et mareritt for bilutleieselskapene. Dere skulle bare visst hvor mye arbeid som går i det. Ja det hadde vært fint med mynt slik det var før, men så var det så mye arbeid når turistene ikke forstod dette og bøtene bare haglet inn. Klagene også.
    Uansett, @view har rett i det han sier når det gjelder mva. Synd, men sant.
    Du kan kanskje si at det er en melkeku, men de dagene vi slapp å dille med det her i Stavanger var en drøm. Det lar seg faktisk gjøre å bruke din egen brikke på en leiebil....(hysj,hysj)
    ...jeg legger ofte merke til det, men jeg bryr meg ikke. Derimot så har jeg advart kunder om å bruke sin egen brikke i tilfelle de glemmer den. Det hendte en gang vår kunde gjorde akkurat det og så kom min neste kunde og kjørte i Finnfast tunnelen 8 ganger. (Kr.150,- pr passering)
    Kan tro den kunden var sint på seg selv da bomselskapet ikke ville refundere han de passeringene. Må innrømme jeg gliste godt da jeg faktisk advarte han å ikke glemme å bytte om til vår brikke. Oh well...live and learn.
     
    eventyrer and RoadKing like this.
  10. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Uansett Mva er Mva og pengene går til Staten og ikke til utleier.
     
    samirunway and Aussie74 like this.
  11. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    334
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    @Storg har helt rett. Pengene går definitivt til staten og systemene til selskaper som Bro&Tunnel, Fjellinjen etc, er definitivt ikke bygd med et kundeperspektiv. Bompenger er et tapsprosjekt for bilutleiebransjen og mva-belastningen er ikke ønsket av noen.
     
  12. eisa01

    eisa01 Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hertz tar moms på dette fordi de viderefakturerer "ordinær" takst. Det vil si at for en elbil så må du betale fossilbiltakst, med mindre det er oppgitt en spesifikk elbiltakst for folk uten "avtale" slik som i Oslo.

    Hyre gir deg riktig pris (autopass med avtale) og ser ikke ut til å ta moms på taksten. Så dette ser ut til å være et selvforskyldt problem av Hertz (og andre tradisjonelle leiebilselskap) ved å ikke viderefakturere passeringene, men å bruke det som inntektskilde?
     
    Last edited: 13. aug 2022

Del denne siden