Hei, Har akkurat laget en oversikt over priskrigen som er skrevet om både hos NTB, Finansavisen mfl. http://peterfox.no/airlines/update-priskrigen-oslo-london/
Blir blodbad her, ingen tvil. kommer vi å se SAS selge mer arvesølv, dvs LHR slots fordi det er mer lønnsomt enn å fly dit? CPH-London er allerede under beleiring, OSL neste.
SAS er i ferd med å skape seg en nisje og det er flere enn meg som ikke setter foten sin inn på hverken et Ryanair eller Norwegian fly. Spørsmålet for meg er om vi er mange nok til at det blir lønnsomt slik andre over meg her antyder. Kanskje slotene er verdt mer enn å fly dit..
For min del går det mykje på kva flyplass eg foretrekk å lande på. Eg vil rangere dei ca slik: 1. LCY 2. STN 3. LHR 4. LGW Dette er utifrå mitt ynskje om å nå Aust-London på enkelt og kjapt vis. Eg tykkjer det er veldig bra at RyanAir no flyg frå OSL til STN, det som er synd er at dei ikkje lenger har base i Norge. Noko som betyr at det ikkje lenger fins eit skikkeleg kveldsfly heim. Tidlegare har eg kunna teke morgonfly over, sett fotballkamp og hoppa på kveldsflyet heim. Dette har no blitt veldig vanskeleg for oss som foretrekk fotball i aust. Om tre år er Crossrailen oppe å går, det trur eg vil gjere Heathrow mykje meir attraktiv. Men til sist er det vel ikkje flyplassane og lokasjon som betyr noko for dei store massene. Prispresset blir stort, og eg er spent på å sjå korleis SAS klarar seg. Tidlegare har eg håpa at SAS skulle prøve noko flygingar til STN, også frå Norge, men det er vel ingen sjans for at dei prøvar det no når RyanAir har opna akkurat den ruta.
Som jeg skrev i en annen tråd, så tror jeg krigen primært vil bli mellom BA, Norwegian og RyanAir. Dvs, jeg tror mange av de som reiser BA, bare har London som mellomstopp, og da ere jo ikke RyanAir relevant, for å spare noen kroner og ta transitt fra STN til LHR er ikke bare,bare. Konkurransen blir jo eksklusivt på de som reiser OSL-LHR og motsatt. Noe vil nok dryppe over fra SK, men, men. Fruen og jeg skal over nå om en måneds tid. Vi reiser t/r i Plus ca 2300 pr pers. Om jeg ville byttet det mot RyanAir og STD og 300 pr pers? Faktisk ikke.
Men hva med RyanAir Business til 1100/pers? Det er jo det som er mest sammenlignbart. Altså under halv pris i forhold til SAS Plus. Se også hva @tommy777 skriver i posten sin her: Fra Ryanair til Qatar -- og mange andre. En forretningsreise helt ute av kontroll Se hva du får på https://www.ryanair.com/no/no/planlegg-reise/fly-med-oss/business-plus Revurdere?
1100 er pr. strekning. Så prisen totalt blir jo omtrent det samme som RoadKing har betalt for SAS Plus. Ikke noe tvil hva jeg hadde gått for i hvertfall. Tror Ryanair måtte ha priset sin Business Plus til i hvertfall et laken under SAS Plus for at jeg skulle ha vurdert det.
Det er korrekt. Så da er vel Leisure Plus det beste å velge sånn i forhold til pris. Og da med tilvalg FastTrack og bedre sete. Man mister fleksibiliteten selvfølgelig, så det må jo tas med i betraktningen. Det jeg misliker mest med RyanAir er dette innsjekkingsgreiene som man må foreta før avreise. Skrive ut og holde på. Greit nok å sjekke inn, men å printe ut et boardingpass? Har RyanAir en app kanskje som kan dekke behovet?
RyanAir sin app fungerar heilt supert. Eg har sjekka inn på den på veg til flyplassen utan problem. Trur fristen er ein time før avgong (sjekk opp før du stolar på min informasjon).
Dessuten, så får jeg en pen slump poeng som drar meg mot enda en CT, og sikrer statusen så jeg har tilgang til lounge og fasttrack verden over. Og ikke minst, skulle det skjære seg et eller annet sted, så er det faktisk et apparat som vil gjøre noe for å få meg videre, selv om jeg vet det er blandede erfaringer med det, så er det vel helt ikke eksisterende i RyanAir? Jeg har reist med RyanAir, og det var en trang opplevelse, billig, greit osv. Men, er bestillingsoppgaven i mine hender blir det ikke RyanAir. Om andre bestiller og jeg er med på lasset har jeg ikke så mye jeg skulle sagt.