Problemer hos Boeing (737 MAX, 787)

Tråd i 'Nyheter' startet av furlong, 10. mars 2019.

Tags:
  1. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Handler bare om å skyte noen…
     
  2. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    PBS og Frontline har kommet ut med en dokumentar som er på YouTube nå, lagd i samarbeid med New York Times:

     
    jgroneng liker dette
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Var ute og fløy TK 737 MAX for noen uker siden. Det gikk helt fint. Samme seter i Business som A321neo. Dårlig trykk på aircon, elendig seat pitch i Economy og okay WiFi.

    Ellers vet jeg ikke om jeg kan merke forskjell fra en 737-800 NG.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Are, RoadKing, Upsaker and 2 others like this.
  4. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,162
    Likes mottatt:
    7,922
    Bonuspoeng:
    183
    Stilig bilde med wingletsene og røde vinkler i bakken
     
    Edvard liker dette
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Norwegian skal lease 737 MAX 8. Da skal ihvertfall jeg passe på å ikke fly akkurat de flyene.

    Jeg stoler fortsatt ikke på de, og har ingen planer om å glemme den blemmen.
     
    Shyneno liker dette
  6. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Har fløyet NAS 737max, og det var både behagelig og fint :D
     
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Alle som lander (på korrekt måte) med 737max vil nok si det er et fint fly ..
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    737MAX som den er i dag, er antagelig det best testede og dokumenterte flyet som er. Boeing og Amerikanske myndigheter har ikke råd til annet.
     
    Avixlo liker dette
  9. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Ville ikke vært bekymret for sikkerheten på en MAX - som Roadking sier så er det så gjennomtestet som det kan bli. Unngår det likevel så langt det går, av prinsipp. Ikke det at det utgjør noen som helst forskjell for hverken Boeing eller flyselskapene som har valgt å gå til innkjøp av driten.
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Det er helt sikkert rett, men jeg forbeholder meg retten til å IKKE reise med dem.
    Derfor tenker jeg å la vær å kjøpe billetter hos Norwegian.
    Jeg har også 14 cashpoints til salgs ..
     
    lMartin, kaijoar, Shyneno and 4 others like this.
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Flyr har allerede fått 1 MAX og har 5 til på vei.

    Siden jeg kun har en flyvning med SK mellom nå og juli så synes jeg tydeligvis at det er helt greit om en MAX dukker opp hos Flyr eller DY (eller til og med Ryanair), men hver sin smak/preferanser.
     
    Eddie47 liker dette
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Problemet med 737 Max er at selv om de har tatt ganske mange "strafferunder" så vet jeg ikke om det er nok for å kompansere for alle snarveier som ble tatt tidligere.

    https://www.bbc.com/news/business-59420570

    Folk står såklart fritt til å fly med 737 Max. Jeg velger å avstå inntil videre.

    Har noen sett Boeing-dokumentaren på Netflix forresten?

    Har ikke sett den enda, men skal ta en titt senere

    https://www.netflix.com/no/title/81272421
     
    kaijoar, OttoL and Eddie47 like this.
  13. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ikke spesielt redd for å fly 737MAX, men kommer allikevel til å prøve å unngå selskaper som flyr maskinene hvis det lar seg gjøre. Det har vel så mye å gjøre med at selskapene velger å gjøre business med Boeing.
    Jeg har sett dokumentaren som @HaraldOslo linker til, og det Boeing har gjort er helt forkastelig. Det er dessverre heller ingenting som tyder på at de har lært av dette heller... :(

    Heldigvis er det mye som tyder på at FAA har lært og det er ikke uten grunn at Boeing ikke fått lov til å levere 787-maskiner siden begynnelsen av 2021, og når de etterhvert skal begynne å levere maskinene krever FAA å selv kunne inspisere hver enkelt maskin før de leveres. For ikke så snakke om 777-9, hvor det nå kreves mye grundigere sertifiseringer enn hva Boeing hadde regnet med.
     
    Avixlo, lMartin, Sonictravel and 3 others like this.
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Bra dokumentar, viser hvor gale det kan gå når bunnlinje kommer i første rekke og sikkerhet i bakre rekke. Satt egentlig mest igjen med en sterkere irritasjon over FAA enn Boeing. Anbefales alle flyinteresserte.
     
    Shyneno and haakonks like this.
  15. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Med alle problemene som er oppdaget også på 787 og 777X har jeg blitt ekstremt skeptisk til Boeing av nyere dato.
     
  16. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sier ikke at alt er topp hos Boeing. Men ekstrem skepsis til Boeing fly har jeg ikke.

    Feks: B787 hadde en god del ikke-sikkerhetskritiske problemer, men det er jo ikke uvanlig for helt nye flytyper. Nå har den fløyet for mange selskaper, globalt, i forskjellig klima, osv, i mange år - og aldri hatt en eneste fatal situasjon meg bekjent.
     
  17. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Det er alltid problemer med utvikling av nye fly. Airbus hadde en haug med problemer under utviklingen av a350. Min største beef er de som skal holde disse i ørene slik at man ikke går på akkord med sikkerheten. Der har FAA failet miserabelt med MAX, som netflix-dokumentaren viser.
     
  18. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er ikke så opptatt av problemene i utviklingen, og vet at alle nye fly har problemer. Det som gjør at jeg er skeptisk til Boeing er de stadige oppdagelsene av hvor ille det står til i selskapet i dag, spesielt rundt fabrikken i South Carolina. Sammen med det HaraldOslo linker over her, er det rett og slett en hel rekke av ulike tilfeller av sikkerhetsproblematikk rundt flyene. Og da primært problemer med produksjonslinjene, ikke med utviklingen (selv om den også har vært problematisk, spesielt på softwarefronten).

    https://www.nytimes.com/2019/04/20/business/boeing-dreamliner-production-problems.html

    https://www.insurancejournal.com/news/national/2020/09/08/581735.htm

    https://www.wired.com/story/boeing-787-code-leak-security-flaws/

    Misforstå meg rett. Jeg er gammel Boeing-fanboy, og ønsker selskapet alt godt. Men for meg er sikkerhet viktigst av alt i lufta, og Boeings eierskap og ledelse har tatt så mange snarveier i det siste at det skal mye til for å få på plass tilliten igjen.
     
    lMartin liker dette
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Misforstår deg rett, men jeg er så kynisk at ingenting overrasker meg i hvordan selskaper går frem for å tjene mest mulig penger. Det som har overrasket meg er hvordan de klarte å få FAA med på leken, men får jo stole på at FAA har lært. Boeing fikk vel en bot tilsvarende rundt 5-6% av omsetningen i ett år, så de har helt sikkert ikke lært...
     
    kaijoar liker dette
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Gribb and Eddie47 like this.

Del denne siden