Fant ingen tråd som behandlet refusjoner generelt eller erfaringer direkte knyttet til streiken i SAS som nettopp ble avlsuttet. Håper derfor at det passer seg med en tråd som kun handler om refusjoner/tilbakebetalinger på klager rettet mot SAS ved ombooking eller lignende.
Jeg har i denne anledning en enkel sak, som SAS har håndtert på en litt rar måte:
Min kone hadde bonusreise (BGO-OSL) med SK Plus på forrige fredag (streikens første dag). På telefon blir hun ombooket med WF via FRO med omtrent samme ankomstid. Får beskjed om at bonuspoeng blir refundert og at søndagens retur ikke kan gjøres noe med før det blir klart at den rammes av streik.
På lørdag får vi beskjed om at søndagens retur rammes av streik. Jeg ringer inn og de klarer ikke å finne passelig retur innen 24t. Jeg spør om å få booke med DY og damen på tlf sier at hun kansellerer billetten min og tilbakebetaler alt. Spurte eksplisitt om de ville betale tilbake mellomlegget også. Jada, null problem.
Billetten hos Norwegian kostet forøvrig ca. 2500kr og bonusreisen kostet vel 10000 poeng + 4-500kr i avgifter.
Leverer inn claim i går og får svar om at dette er en bonusreise og at det derfor er vanskelig for SK å vurdere verdien av reisen. Jeg får da to valg:
1. Få refundert poengene og ikke få betalt tilbake noe for billetten med Norwegian.
2. SAS beholder poeng (og avgifter) og jeg får betalt for mellomlegget.
Er dette riktig håndtering av SAS?
Jeg legger ved mailen, så kan dere se om jeg har misforstått noe:
Hej,
Tack för att du kontaktar oss.
Vi ber om ursäkt för att du har blivit påverkad av pilotstrejken och vi beklagar att din resa inte kunde genomföras som planerat. Vi har full förståelse för din frustration och besvikelse i detta fall.
Vi önskar så långt som möjligt att hjälpa våra resenärer med att återfå priset för den outnyttjade delen av originalbiljetten och, om priset för alternativ transport överstiger priset för originalbiljett, eventuell mellanskillnad.
Utmaningen i denna situation är emellertid att din resa är bokad med EuroBonus-poäng. Biljetten har självklart samma giltighet som en biljett som är köpt med pengar, men eftersom EuroBonus-poäng inte värderas på samma sätt som pengar går det inte att räkna ut huruvida din alternativa transport överstiger priset för din originalbiljett och om en mellanskillnad således föreligger.
Av denna anledning ber vi dig därför vänligen att välja mellan att antingen återfå de poäng som erlagts för den outnyttjade delen av din originalbiljett eller att erhålla ersättning för den biljett som införskaffades istället. Väljer du det sista alternativet kommer du inte att få någon återbetalning för din outnyttjade biljett.
Vi ber än en gång om ursäkt för att du var en av de som drabbades av pilotstrejken. Jag ser fram emot att höra från dig snart igen så att jag kan hjälpa dig vidare i detta ärende,
Med vänlig hälsning
Kine
Travel Consultant, Customer Care
SAS Sales and Service