Refusjon etter streiken - erfaringer

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Frankieman, 03. mai 2019.

  1. Frankieman

    Frankieman Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Fant ingen tråd som behandlet refusjoner generelt eller erfaringer direkte knyttet til streiken i SAS som nettopp ble avlsuttet. Håper derfor at det passer seg med en tråd som kun handler om refusjoner/tilbakebetalinger på klager rettet mot SAS ved ombooking eller lignende.

    Jeg har i denne anledning en enkel sak, som SAS har håndtert på en litt rar måte:

    Min kone hadde bonusreise (BGO-OSL) med SK Plus på forrige fredag (streikens første dag). På telefon blir hun ombooket med WF via FRO med omtrent samme ankomstid. Får beskjed om at bonuspoeng blir refundert og at søndagens retur ikke kan gjøres noe med før det blir klart at den rammes av streik.

    På lørdag får vi beskjed om at søndagens retur rammes av streik. Jeg ringer inn og de klarer ikke å finne passelig retur innen 24t. Jeg spør om å få booke med DY og damen på tlf sier at hun kansellerer billetten min og tilbakebetaler alt. Spurte eksplisitt om de ville betale tilbake mellomlegget også. Jada, null problem.

    Billetten hos Norwegian kostet forøvrig ca. 2500kr og bonusreisen kostet vel 10000 poeng + 4-500kr i avgifter.

    Leverer inn claim i går og får svar om at dette er en bonusreise og at det derfor er vanskelig for SK å vurdere verdien av reisen. Jeg får da to valg:

    1. Få refundert poengene og ikke få betalt tilbake noe for billetten med Norwegian.
    2. SAS beholder poeng (og avgifter) og jeg får betalt for mellomlegget.

    Er dette riktig håndtering av SAS?

    Jeg legger ved mailen, så kan dere se om jeg har misforstått noe:
    Hej,

    Tack för att du kontaktar oss.

    Vi ber om ursäkt för att du har blivit påverkad av pilotstrejken och vi beklagar att din resa inte kunde genomföras som planerat. Vi har full förståelse för din frustration och besvikelse i detta fall.

    Vi önskar så långt som möjligt att hjälpa våra resenärer med att återfå priset för den outnyttjade delen av originalbiljetten och, om priset för alternativ transport överstiger priset för originalbiljett, eventuell mellanskillnad.

    Utmaningen i denna situation är emellertid att din resa är bokad med EuroBonus-poäng. Biljetten har självklart samma giltighet som en biljett som är köpt med pengar, men eftersom EuroBonus-poäng inte värderas på samma sätt som pengar går det inte att räkna ut huruvida din alternativa transport överstiger priset för din originalbiljett och om en mellanskillnad således föreligger.

    Av denna anledning ber vi dig därför vänligen att välja mellan att antingen återfå de poäng som erlagts för den outnyttjade delen av din originalbiljett eller att erhålla ersättning för den biljett som införskaffades istället. Väljer du det sista alternativet kommer du inte att få någon återbetalning för din outnyttjade biljett.

    Vi ber än en gång om ursäkt för att du var en av de som drabbades av pilotstrejken. Jag ser fram emot att höra från dig snart igen så att jag kan hjälpa dig vidare i detta ärende,

    Med vänlig hälsning

    Kine
    Travel Consultant, Customer Care
    SAS Sales and Service
     
  2. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ett tvilstilfelle klar for å testes, så send kravet til Airhelp også får de tygge på saken, så får vi se, for sender du kravet til SAS så blir det blangt avvist.
     
  3. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du kan få igjen alle pengene for Norwegian-billetten, og bare betale poeng og avgifter til SAS er vel det en god deal?

    Det ville jeg gjort med en gang.

    Og hva er egentlig forskjellen på det og å få refusjon for hele billetten + mellomlegget?
     
  4. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ikke fulgt så med på debatten om streiken fordi den ikke rammet meg. Men en venn av meg endte opp med togbilletter i stedet for flyturene han egentlig hadde booket. Tror jeg har fått med meg at flere her inne også endte på toget? Hva har dere krevd/fått igjen fra SAS? Sorry hvis det alt er nevnt i den andre tråden om streiken..
     
  5. Frankieman

    Frankieman Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Det er forsåvidt en ok deal å få tilbakebetalt for billetten med Norwegian mot det jeg betalte for billetten hos SAS. Problemet er at jeg ble lovet tilbakebetaling av originalbilletten (inkl. poengene) på telefon. Jeg regner da med at de har en viss kontroll på hvilken verdi en bonusbillett har, noe de visstnok ikke har likevel.

    Forskjellen er bonuspoengene. 10000 poeng for 428 kr. Eller tenker jeg feil nå?
     
  6. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Men hva tenker du her... Skal du fly gratis, eller misforstår jeg noe nå?

    Synes også at å få tilbakebetalt DY-billett, og at du blir trekt poeng for opprinnelig booking er helt fair, og den beste løsningen.
     
    Last edited: 03. mai 2019
  7. Frankieman

    Frankieman Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Nei, jeg ble nok bare litt forvirret av å ha blitt fortalt på tlf at jeg skal få tilbakebetalt alt og regnet da kanskje med at bonuspoengene ble holdt utenom i utregningen av opprinnelig billettpris. I eposten viser det seg jo at det er vanskelig for SAS å regne verdien av bonuspoengene.

    Enig i at løsningen er fair. Case closed.
     
    Flight Cancelled and veeegard like this.
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Vi hadde en bonus-reise OSL-BCN i Plus booket med FP. Hadde derfor betalt 54.000 poeng. Ble booket om til LH Y (Eco).

    Noen har nevnt at en kan få 75% av poengene refundert ved downgrade. Er det korrekt?
     
  9. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    Tror det er dette regelverket som gjelder https://www.caa.co.uk/Passengers/Re...r-rights/Your-rights-when-you-are-downgraded/



    Being reimbursed when downgraded
    If you are downgraded, your airline must reimburse you within seven days. The amount you receive is calculated as a percentage of what you paid for your ticket, and depends on the length of your flight:

    • For short-haul flights of less than 1,500km, you will receive 30% of the price of the flight.
    • For medium-haul flights of 1,500km – 3,500km, or flights within the EU of more than 1,500km, you will receive 50% of the price of the flight.
    • For long haul flights of more than 3,500km, you will receive 75% of the price of the flight.


    mest sannsynlig så havner du på 50% ettersom OSL-BCN er under 3,500km.

    Ville sendt claim til SAS.. burde være en grei sak, men kan hende at de krangler ettersom det er poeng..?
     
    Last edited: 03. mai 2019
  10. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Kan jeg ikke tenke meg. At det er poengreise har ingenting med hvorvidt EU261 gjelder.

    Har selv sendt inn slik claim hvor bonusreise CPH-SFO i Plus ble nedgradert til LH Y pga. teknisk. Tok vel et par timer før poengene var tilbake på konto.
     
    Lars J liker dette
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor mange % poeng fikk du tilbake?
     
  12. sopranoss2

    sopranoss2 Medlem

    Innlegg:
    150
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    18
    Flyet mitt Tromsø-Oslo ble kansellert. Hørte aldri noe fra SAS ang ombooking og bestilte ny billett med Norwegian. Kansellerte billetten hos SAS og fikk eurobonuspoengene den var kjøpt med tilbakeført.

    Har nå sendt inn claim til SAS for å få dekket billetten hos Norwegian. Men glemte jo da at jeg har fått refundert poengene og (regner jeg med) skatter og avgifter. Hvordan tror dere SAS vil løse dette? Ikke hørt noe fra dem enda
     
  13. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    70%, iht. EU261. @Lars J har sitert reglene et par innlegg opp, står ganske så klart der. :)
     
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Takk!

    Rart at det står 75% der og du fikk 70% ... :)
     
  15. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Har du fått billetten refundert har du ikke krav på noe, de har ikke fått betalt for å gi deg noe tjeneste.
     
  16. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke så veldig rart, er bare jeg som surrer med tallene og skriver feil. :)
     
    indahla and Sonictravel like this.
  17. sopranoss2

    sopranoss2 Medlem

    Innlegg:
    150
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    18
    Så siden jeg kansellerte (like før flyet egentlig skulle gått og jeg ikke hadde hørt noe ang ombooking og ikke kom igjen på kundeservice) så har jeg ikke krav på å få dekket billetten jeg måtte kjøpe hos Norwegian?
     
  18. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du bestillte og betalte for en ny tv hos elkjøp som du trengte få levert til en guttekveld du skulle ha, og du i etterkant får beskjed av elkjøp at sentrallageret streiker og de mest sannsynlig ikke klarer å levere tven innen guttekvelden finner sted.
    For å være sikker på å få tven innen kvelden avbestiller du da tven og får pengene tilbake.
    Du går så på Power og kjøper tven der, hvor den er på lager. Mener du da at elkjøp skulle betalt denne tven for deg slik at du fikk den gratis??
     
    Last edited: 05. mai 2019
    fly4fun, Eddie47, NoLimit and 4 others like this.
  19. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Når tror folket man kan forvente refusjon av poeng tilbake på konto på ren bonusreise? Sendte claim forrige torsdag på en reise forrige helg...
    Er jeg bare for utålmodig? :)
     
  20. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    ViaEgencia melder 13 uker for å betale tilbake en kansellert flight.. Går fort i 2019 gitt..
     

Del denne siden