SAS har bedre forutsetninger for å klare seg enn Norwegian gjennom coronaviruset

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 14. mars 2020.

  1. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg tror begge selskaper vil måtte trenge hjelp fra statlig hold. Verre er det for norwegian som både skal innfri lån og har kapitalkrav på 500 mill. før de eventuelt må i forhandlinger med kreditorene. Det har hvert anslått uker for norwegian før konkurs om de ikke for hjelp. SAS kan holde noe lenger.

    Håper myndigheten kommer på banen med hjelp til de begge. Politikerne er så trege.
     
  2. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Begge er firmaer som er private og på børs. Jeg bare undrer hvorfor skal staten inn og hjelpe de? Hva med alle andre selskaper som sliter i disse tider? Rørleggerfirmaet som går konkurs pga arbeid, alle frisørene, artistene, de som driver med arrangementer and the list goes on...

    Hjelper de ett selskap må de hjelpe alle..? Det vil alltid være noen som kommer til å starte opp ett nytt flyselskap etter dette hvis alt går til helvette.

    Edit: tenkte jo ikke over at det var samfunnskritisk ;)
     
    Last edited: 14. mars 2020
    RoadKing liker dette
  3. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Fordi flytransport er samfunnskritisk i Norge..
     
    Ddan and Gullars like this.
  4. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Kanskje fordi de har viktige samfunnsfunksjoner for AS Norge, noe ikke rørleggeren på Stjørdal har.
    Lokale og nasjonale hensyn er vidt forskjellige ting.
    Derfor mener jeg at begge selskapene trenger hjelp, og at det kan forsvares samfunnsøkonomisk.
    For å hjelpe Norwegian kunne f.eks. oljefondet ha kjøpt opp gjelden.
    Alternativet til to store og konkurrerende flyselskap her i landet kan neppe forsvares samfunnsøkonomisk.
    Vi har vært der, og det var ikke greit.
     
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Forskjellen er at dette er kritisk infrastruktur. Vi har ikke tid til å vente på nye selskaper. Andre flyselskaper ligger også i beste fall med brukket rygg.

    Det er også en forskjell på 5000 skattebetalere ansatt i DY og 5000 på trygd.
     
    Gullars liker dette
  6. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Forsåvidt sant, tenkte ikke så langt :)
     
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,163
    Likes mottatt:
    7,928
    Bonuspoeng:
    183
    Og i tillegg kommer alle de i støttefunksjoner på flyplassen. Mener det sto i en Avinorrapport at sysselsetting på selve flyplassene var rundt 6000, mens dersom en tok med alle støttefunksjoner så var det nærmere 30.000.
    Hva var dagpengesatsen, igjen?
     
  8. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    60 %

    Edit: Opp til 6G (G = ca. 100k) tror jeg.
     
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
  10. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,163
    Likes mottatt:
    7,928
    Bonuspoeng:
    183
    flying_all and jgroneng like this.
  11. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Begge flyselskapene leverer nødvendig pasienttransport til helseforetakene, går begge selskapene over ende får vi enorme problemer og hele regioner uten tilgang på forsvarlig hjelp.
     
    Avixlo liker dette
  12. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Stakkars Norwegian:
    2019: Max
    2020: Corona
    2021: ?
     
    drsyk and Gullars like this.
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Du glemte RR-motorene på dreamliner i 2018.

    Norwegian var virkelig uheldige da de valgte Boeing
     
    drsyk, Ursa and flying_all like this.
  14. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    2021: Historie (som Color Air+++) Dessverre, ikke for at jeg er fan av DY men SAS (rettigere: vi) trenger konkurransen..
     
    flying_all liker dette
  15. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Ops :p:eek:
     
  16. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    707
    Bonuspoeng:
    93
    Siden vi her snakker om samfunnskritiske funksjoner vil vi kanskje se noe lignende det som skjedde med noen store banker under bankkrisen på begynnelsen av 90-tallet. Kortversjonen er at aksjonærene tapte alt, staten overtok bankene, fikk dem på bena, og begynte deretter å selge seg ned igjen.

    Staten har jo tidligere vært en relativt stor aksjonær i SAS, og satt så sent som i 2018 på nesten 10% av aksjene. I dag har ikke staten en eneste aksje i selskapet, men kanskje får vi snart se et betydelig statlig eierskap igjen?
     
    Ursa and Storbaba like this.
  17. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Eneste argumentet for å ikke hjelpe norwegian er at de har tatt unødig stor risiko. Nå er de ute å kjører. Allikevel vil konsekvensene av norwegian eventuelt også sas går konk enorme. Med 1 selskap igjen går prisene til himmels. Det vil kanskje ta leng tid å få inn et nytt selskap, hvertfall i disse tider. Mange er avhengig av fly og det har en viktig beredskapsfunksjon.

    I tilegg vil tusenvis gå over på trygd i en lengre periode. Jeg sier ikke at staten skal gi dem penger men gå inn med rimelige lån, garantier, som aksjonærer og ligenende.
     
    Avixlo and Ursa like this.

Del denne siden