Jeg tror begge selskaper vil måtte trenge hjelp fra statlig hold. Verre er det for norwegian som både skal innfri lån og har kapitalkrav på 500 mill. før de eventuelt må i forhandlinger med kreditorene. Det har hvert anslått uker for norwegian før konkurs om de ikke for hjelp. SAS kan holde noe lenger. Håper myndigheten kommer på banen med hjelp til de begge. Politikerne er så trege.
Begge er firmaer som er private og på børs. Jeg bare undrer hvorfor skal staten inn og hjelpe de? Hva med alle andre selskaper som sliter i disse tider? Rørleggerfirmaet som går konkurs pga arbeid, alle frisørene, artistene, de som driver med arrangementer and the list goes on... Hjelper de ett selskap må de hjelpe alle..? Det vil alltid være noen som kommer til å starte opp ett nytt flyselskap etter dette hvis alt går til helvette. Edit: tenkte jo ikke over at det var samfunnskritisk
Kanskje fordi de har viktige samfunnsfunksjoner for AS Norge, noe ikke rørleggeren på Stjørdal har. Lokale og nasjonale hensyn er vidt forskjellige ting. Derfor mener jeg at begge selskapene trenger hjelp, og at det kan forsvares samfunnsøkonomisk. For å hjelpe Norwegian kunne f.eks. oljefondet ha kjøpt opp gjelden. Alternativet til to store og konkurrerende flyselskap her i landet kan neppe forsvares samfunnsøkonomisk. Vi har vært der, og det var ikke greit.
Forskjellen er at dette er kritisk infrastruktur. Vi har ikke tid til å vente på nye selskaper. Andre flyselskaper ligger også i beste fall med brukket rygg. Det er også en forskjell på 5000 skattebetalere ansatt i DY og 5000 på trygd.
Og i tillegg kommer alle de i støttefunksjoner på flyplassen. Mener det sto i en Avinorrapport at sysselsetting på selve flyplassene var rundt 6000, mens dersom en tok med alle støttefunksjoner så var det nærmere 30.000. Hva var dagpengesatsen, igjen?
15000 i følge Avinor. (Vet ikke om det er ansatte eller årsverk) https://avinor.no/konsern/flyplass/oslo/om-oss/om-oslo-lufthavn-as/om-oslo-lufthavn
Ja, men det er kun på Gardermoen. Mener de 30.000 inkluderte alle lufthavner. Edit: Fant rapporten: https://avinor.no/globalassets/_konsern/om-oss/rapporter/luftfartens-samfunnsnytte.pdf
Begge flyselskapene leverer nødvendig pasienttransport til helseforetakene, går begge selskapene over ende får vi enorme problemer og hele regioner uten tilgang på forsvarlig hjelp.
2021: Historie (som Color Air+++) Dessverre, ikke for at jeg er fan av DY men SAS (rettigere: vi) trenger konkurransen..
Siden vi her snakker om samfunnskritiske funksjoner vil vi kanskje se noe lignende det som skjedde med noen store banker under bankkrisen på begynnelsen av 90-tallet. Kortversjonen er at aksjonærene tapte alt, staten overtok bankene, fikk dem på bena, og begynte deretter å selge seg ned igjen. Staten har jo tidligere vært en relativt stor aksjonær i SAS, og satt så sent som i 2018 på nesten 10% av aksjene. I dag har ikke staten en eneste aksje i selskapet, men kanskje får vi snart se et betydelig statlig eierskap igjen?
Eneste argumentet for å ikke hjelpe norwegian er at de har tatt unødig stor risiko. Nå er de ute å kjører. Allikevel vil konsekvensene av norwegian eventuelt også sas går konk enorme. Med 1 selskap igjen går prisene til himmels. Det vil kanskje ta leng tid å få inn et nytt selskap, hvertfall i disse tider. Mange er avhengig av fly og det har en viktig beredskapsfunksjon. I tilegg vil tusenvis gå over på trygd i en lengre periode. Jeg sier ikke at staten skal gi dem penger men gå inn med rimelige lån, garantier, som aksjonærer og ligenende.