Våknet på Hawaii i dag til følgende SMS. «Dear Traveler, Unfortunately we've had to change our flight schedule. We have not been able to find alternative flights on your travel dates and apologize for not being able to rebook you. Please contact us to find a solution that is suitable for you: https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/ Her er det snakk om flighten fra SFO til Bergen, hvor de har problemer fra CPH til Bergen. Forventer de at jeg skal stå en evighet i telefonkø? Er det noe nytt de har begynt med..? Altså å ikke komme med et forslag? Kontaktet diamantmailen, spent på hva de sier….
Har de kansellert hele, eller bare CPH-BGO? Hvis det siste, så kommer du deg iallfall til København, uansett hva de sier. Det er hakket nærmere enn SFO. Uansett er det dårlig at de ikke kommer opp med noe som helst løsningsalternativ! Er det nå i påsken, så det er fullt på flyene? Lykke til, uansett!
Kan være at du må legge inn en overnatting et sted underveis. Uansett høres det ut som du kan ha krav på 600 euro per hode i EU261-kompensasjon hos de som har kansellert flyet (hvis det er under 14 dager til). Og hvis det er SAS så dobler de det hvis du takker ja til voucher.
Har samme problemet selv, på en SAS-billetert *A bonus retur fra Asia i påsken. Blir i prinsippet "stående fast" på Arlanda på vei hjem, men dette forventer jeg at SAS fikser nærmere avgangstid. Og det er jo ikke håpløst vanskelig å komme seg fra ARN til OSL uansett. Varselet kom bare 10 dager før flighten.
Hvis de kansellerer hele reisem tilbake fordi de de har trøbbel med den siste mila så er det så idiotisk som bare dagens sas kan få til. Det er enda mer idiotisk at alle dagens flyselskaper tenker det er helt ok at du skal stå i telefonkø et par timers tid fra en tidssone på andre siden av kloden.
Svarer meg selv her - siden det hele (som forventet) løste seg. Etter nok en standard-mail sendt ut fra SAS-roboten, om at de hadde forsøkt å ombooke meg, men ikke fikk det til. Så der hang jeg i løse luften. Alle vet at SAS klarer å fly folk fra ARN til OSL når jeg først kommer meg til Sverige, så det hele var litt komisk. Brukte SAS chat, og de sa med én gang "I see your return ticket from Asia makes no sense". Ganske riktig, siden ARN-OSL gikk over 1 time før flyet mitt fra BKK kommer til ARN, nå som ruten er lagt om pga Ukraina/Russland ikke-overflyvninger. Jeg slengte inn en kommentar om EBD i miksen. Vet ikke om det var det som gjorde forskjellen - men hun på chatten åpnet nå hvertfall et bonussete også på en ellers temmelig full flight (jeg hadde søkt opp i forkant) i slutten av påskeferien når alle vil fly. Enig med @RoadKing om at de burde ordnet det selv, uten verken telefoner eller chat med SAS, men det kan jo ha vært grunner bak. Likevel helt klart tommel opp til SAS for rask fiks denne gangen, selv om det forsåvidt var selvsagt at de måtte ordne opp så jeg kom meg hjem på en *A tur de selv hadde tilbudt og billettert. Kom melding gjennom appen rett etterpå om ny routing.