Vil anta at man må migrere over på eksistrende, standard Amex. Mindre viktig. Det viktigste er at "norsk" MR lar seg konvertere til alle program de har samarbeid med. I dag er det jo bare EB/Avios som er tilgjengelig for oss.
Hvis reisen er betalt med poeng kan du ikke rette krav mot kortselskapene for annet enn det som er betalt via kortet, dvs skatter og avgifter. Mastercard er for øvrig den største utsteder av kredittkort så de er pålagt å refundere så lenge en vare er «solgt på kreditt og ikke levert».
Litt spent på hvordan utvikling vil gå nå. Her er en e24+ artikkel som jeg deler gjerne med dere https://e24.no/shared/naeringsliv/i...8143830acd95a19ffc649d2f9_1655584583_R2xlYg== To setninger som jeg (les: eurobonus) liker best er nevnt av Poulsen: «Vi holdt SAS i live under koronakrisen. Så det ville være å kaste bort de pengene å la dem gå konkurs nå.»
De har hvert gjennom mange kriser tidligere. Høye lønninger, vanvittige pensjoner, rettigheter til alt mulig greier, og eget SAS personalet som måtte reise til ulike destinasjoner. For å sjekke om hotellene var fine nok for piloter og kabinpersonalet. SAS er nå i reel fare for å gå konkurs. Sveriges regjering sa nei til ytterligere kapitalinnsprøyting men ja til kovertering av gjeld til aksjer. Danskene virker mer ivrige med å blant annet ettergi gjeld. Nå har danskene alltid hvert veldig opptatt av SAS fordi kastrup er den største arbeidsplassen de har. Slik har de tenkt siden SAS ble startet av Norge, Sverige og Danmark. Fra NRKs artikkel: For vår del er det en kamp om arbeidslivet, sier Hillmann. Tor Hillmann begynte i SAS i 1998 og jobbet seg opp til kapteinsstilling. Under pandemien ble han degradert til styrmann. Samtidig fikk han redusert lønn, fordi SAS ikke lenger trengte så mange kapteiner når rutene ble kutta ned. Likevel blir Hillmann værende. Om han bytter arbeidsplass mister han ansienniteten han har opparbeidet seg gjennom en lang karriere. – Vi har ingen plass å rømme, sier han. Sitat slutt. https://www.nrk.no/norge/sas-piloter-kan-ga-i-streik-for-fellesferien-1.15995934 Denne Hillemann ønsker ikke å bytte selskap fordi da mister han ansiniteten sin. Det ligger vel solid i kortene at denne handler om lønn, derfor vil han ikke jobbe noen andre steder. Vel, om SAS går konkurs, har de ikke noen arbeidsplass lenger og ingen lønn? Lurer på hva de tenker på? Om kapitalkrefter kjøper opp konkursboet, kan dem lage et nytt selskap med nye avtaler.
Jeg skjønner ikke at de tør å gamle på sånt. Det verste er jo at de får ikke akkurat medvind fra alle familier som skal reise nå i sommer etter flere år med Covid. De har jo bevisst lagt en evt streik midt i den verste tiden for å ha mest mulig press på kravene sine. Det er nok av andre bransjer så går gjennom dette i sykluser (ref energibransjen) og må ofte begynne et annet sted med mye mindre lønn. Selv om en har hatt høye lønninger i gamle dager, så er det ikke sikkert det er slik fremtiden ser ut. mine foreldre jobbet på norskflagget skip som reiste rundg i hele verden og fikk norsk lønn. Vi vet jo alle hvordan det står til nå
Tror nok flere piloter er forbannet nå. Så her om dagen en pilot som skrev på sin private sosiale medier konto at det var like greit at SAS gikk konkurs hvis de ikke godtok kravene. Pilotene hadde ikke noe å tape ved en konkurs vs slik ting er nå i følge han. Så dette kan nok bli brutalt.
Den tråden der er gammel og handler ikke om streiken som nettop er varslet det er det jeg tar opp her. Å de gjeldstyngede problemene. Hvorav de kan gå konkurs.
Mogleg at streiketråden 2022 er staden å diskutera òg eventuell SAS-streik, om det er ønskeleg https://insideflyer.no/forums/threads/streiketråden-2022.17773/page-2#post-453206
Bra noen tar til motmæle mot måten å håndtere arbeidstakere på! Vi har i Norge de siste ti-årene hatt et godt arbeidsvern, og det bør vi fortsette med. Tenk deg selv å få beskjed om at du går ned 200k i lønn, og måtte godta dårligere arbeidsvilkår. Ingen vil jo det, selv om noen påstår at du har såkalt «gullpensjon». Et sted går grensen, og det er veldig bra at de nå sier i fra!
Slik jeg forstår det dreier de økonomiske problemene til SAS seg om at de har for høye driftskostnader sammenlignet med alle de nye konkurrentene som opererer i det samme markedet og kjemper om de samme passasjerene (Norwegian, Flyr, Norse, Wizz, Ryanair, Play). SAS har jo hatt et handicap på grunn av høyere drivstoffkostnader enn feks Norwegian med nyere flåte, og har derfor tatt grep for å redusere dette ved å investere i fly med lavere forbruk som A320 neo. De klarer imidlertid ikke å konkurrere på lønnskostnadene, og det er vanskelig å se for seg at de kan fortsette å eksistere dersom de ikke tar tilsvarende grep der. De må med andre ord kopiere konkurrentenes lønns og ansettelsepolicy for å overleve. Det skapte sterke følelser i sving da Norwegian gikk gjennom en tilsvarende prosess for noen år siden, også de ble tvunget av konkurranse, den gangen var det Ryanair som hadde entret det norske markedet. Jeg synes personlig at SAS har et sterkere varemerke enn konkurrentene og således kunne satse på å markedsføre seg som et bedre produkt til litt høyere pris, men de siste årene har vist at folk flest ikke bryr seg nevneverdig om dette. Da er det ingen vei utenom å måtte konkurrere på pris (ihvertfall på economysegmentet). En del andre bransjer har opplevd det samme de siste årene. Frisørnæringen har blitt overrumplet av "Cutters" som tilbyr lavere priser enn de tradisjonelle kjedene. Taxinæringen kjemper for tiden mot Uber og lignende konsepter. Det skulle ikke overraske meg om matvaregigantene Norgesgruppen og Orkla snart må forberede seg på en billig konkurrent med utenlandske matpriser.
Skjønner at aksjonærer og ansatt blåruss i SAS syter. Skjønner også at pilotene syter. Tror også alle forstår at noe må endres i forhold til vilkår og arbeidstid, og gjerne antall ansatte totalt. Om blårussen ender opp med å stå på sitt, så går SAS betydelig raskere nedenom enn om de finner en (om enn suboptimal) løsning. Det er sånn sett de som er sjokkerende virkelighetsfjerne. Pilotene har, som de sier, ingenting å tape. De kan godta dårligere vilkår nå, eller bli ansatt på like dårlige vilkår i nye SAS eller andre aktører som overtar passasjerene i norden. De har tre veier, og to av dem gir samme, uønskede resultat. Vi ville alle gått den tredje. Tror det er horden med powerpoint-produsenter som vil slite med å finne ny jobb om SAS går under.
Dersom danskene ville det kanskje? Jeg og mange andre sitter med eksisterende bookinger som står i fare med å gå i sluken. Dermed blir det ekstra utgift(er) for oss alle sammen uansett om danskene redder SAS eller ikke. Scenario 1: SAS går konkurs og alle bestillinger blir ugyldige, mange går i arbeidsledige og finner etter annen jobb. For alle blir det en ekstra kostnader om å finne en ny reise/jobb osv. Ikke sikker på hvordan de nye aktører vil overta SAS sin funksjon på samfunn. Dvs turisme og arbeidsmarkedet Scenario 2: SAS reddet av danskene, men de danskene må hente inn penger fra andre kilder som skatter og avgifter på landet f eks. Ansatte trenger ikke å søke etter ny jobb og vi reisende trenger ikke å finne en ny reise. Her blir det mindre stress. Håper du ser poenget?
Altså om SAS går konkurs, er det ikke sikkert et nytt internasjoanlt selskap vil ansette vrange piloter som syter over alt mulig. Da henter dem heller inn service innstilt personale fra utlandet. Å tror dere at alle disse pilotene som mister jobben etter konkurs, kan løpe til norwegian eller flyr å alle bli ansatt? Nei de er for mange.
Jeg tror selskaper tar avgjørelser på bakgrunn av kommende kvartalstall, ikke om du var med i pilotforening x eller y. Mulig det er for mange. Det kan ikke SPG gjøre noe med.
SAS har blant de dårligste betingelsene i Norden per nå, og om de skal gå enda mer tilbake skjønner jeg godt at pilotene ikke gidder mer. Om de streiker eller bare sier opp er vel resultatet det samme. Jeg ville også kjempet for levelige betingelser i min jobb, til og med dersom selskapet da ville gått konkurs. Om det ikke kan konkurrere på betingelser for de ansatte, har de ikke livets rett. SAS sine personalkostnader må først og fremst minskes på hovedkontoret i Sverige.
Trodde SAS hadde høye lønnskostnader, har du noe dokumentasjon på dette? Ut fra hva som står i media har vel Flyr ligget vesentlig lavere i lønn enn konkurrentene. De tilbød i vinter arbeidsledige piloter fra Norwegian 750 000kr i årslønn for ansettelse hos dem, når de samme pilotene tidligere hadde ligget litt over 1,2 millioner i årslønn.