Hei. Noen som kan hjelpe oss med en alternativ rute hjem fortest mulig fra New York? Opprinnelig flight SK908 ble kansellert pga tekniske problemer. Vi ble sittende over 3 timer i flyet før vi nå omtrent 6 timer etter planlagt avgang har havnet på et bedriten hotell ved EWR. Sas har ikke gitt oss noe informasjon på når vi kommer hjem eller andre alternative ruter. De ber oss bare følge med på sms/mail. Noen få har fått stand-by plass på UA hjem i morgen kveld, andre må via Island med hjemkomst onsdag kveld, mens de fleste har ikke hørt noe. Hjemme har vi en sønn på 5 år som ikke har sett oss siden onsdag, og han har planlagt å møte oss på OSL på morgenen 16. mai med flagg og plakat for å ta oss i mot sammen med besteforeldrene. Sånn situasjonen er nå, aner vi ikke om vi rekker hjem til 17. mai feiring med junior, noe som vil være veldig trist. Best case scenario vil være at det opprinnelige flyet blir fikset ila natten og vi får fly opprinnelig maskin hjem. I følge capt. hadde flyet en defekt fuel-pump på motor 2 som må byttes. Jeg er bare EBS, og får ikke ringt SAS kundeservice før om et par timer.
Svar i denne tråden. Beklager for at det ble flere andre like tråder. Pga tregt nett på det bedritne hotellet vi er på ble det slik.
Sjekket My Flights appen nå. Der står det: New York - London - United Airlines - avg 18:25 - ank 06:45 - eco London - Stockholm - SAS - avg 10:35 - ank 14:05 - Plus Stockholm - Oslo - SAS - avg 15:30 - ank 16:25 - Plus Dette er ikke akkurat hva jeg så for meg...
Det er hvertfall ikke noe ledig på direkte avganger med SK og UA til OSL 16. mai. Du kan jo høre om de vil booke dere til BA184/BA762 som lander kl 11.00 17.mai. Det spøker nok litt for 17. mai feiringen ser det ut til dessverre...
Icelandair har ledig på biz på dagen lokal tid. Lander 05:40 17/5, men spørs om SAS er villig til å betale da. Samme fly har også ledig i premium og øko. Ellers er det billetter til salgs på sk902 med forbindelse til Osl 16:40
Finnes også ba og aeroflot samt Norwegian så de bør klare å finne noe. Utfordringen er nok å få dette dekket. De har jo gjort jobben med ombooking. Kryss fingrene tenker jeg
(No)en vil nok mene at dette skjer bare de som er mest negative not SAS oops, Andre som meg vil mene at dette skjer igjen og igjen, akkurat som med Norwegian. Du kan ringe gullservice om du får låne et gullnummer. Ellers er det jo airport control. Også lettere for de om du har alternativer klare. Dokumenter alt. Jeg ville ombooket til første ledige i samme klasse og tatt saken med kundeservie, deretter transportklagenemnda fly. Men det krever guts med litt penger i potten.
Først: takk til dere som har sjekket ut alternative ruter hjem! Nei, ingen update foreløpig. Vi ringte SAS kundeservice i Norge kl 01.00 (07.00 norsk tid), og de kunne ikke hjelpe oss annet enn å henvise til ombookingen som vises i My Flights appen. Jeg har ikke fått en eneste sms eller mail fra Sas om alternativ rute hjem. Det synes jeg er for dårlig. Tenk på de som ikke bruker div apper for å sjekke info, de aner vel fortsatt ikke hvordan/når de kommer seg hjem. Vi gjør et nytt forsøk mot Sas sin lokale flyplass koordinator når telefonlinjen dit åpner kl 11.00 amerikansk tid.
Har sjekket litt videre nå. Vi kan komme oss hjem til 17. mai på morgenen med Iceland Air. Vi kan da fly JFK - Reykjavik - Osl med hjemkomst 05:40 på 17. mai. Dette koster oss ca 14.000,-. Vi får igjen 600 EUR + 600 EUR + prisen for oppgradering til Plus, og da er vi snart oppe i den summen. Vi teller på knappene om det er verdt det... Reiseforsikringen vår har vi sjekket ut, og de kan ikke hjelpe oss da Sas har booket oss om på alternativ rute.
Junior tar dette heldigvis greit. Med omtrent 14.000 i erstatning vurderer vi heller å bare kjøre løpet som er satt og heller bruke pengene på en langhelg i Legoland i sommer. Tipper junior vil sette pris på det. Hadde dette vært første 17. mai for han i barnetoget med skolen hadde valget vært enkelt. Da hadde vi betalt 14.000 for å komme hjem 12 timer tidligere. Heldigvis begynner han ikke på skolen før neste år. Vi tar kontakt med sas/united igjen når skranken åpner kl 14.00 NY-tid. De vet fortsatt ikke hva som skjer med flyet som står igjen her med teknisk feil.
Det var noen dansker som gav bort plassen sin til CPH i går kveld da det flyet var overbooket. Vårt fly hadde ledig plass. De er sikkert veldig fornøyde nå...
Ah, jeg trodde hele poenget (problemet) var å komme hjem til poden som skulle vente med flagg og besteforeldre med påfølgende 17. mai feiring.... Xxx.
Etter mye om og men har vi nå fått byttet flighten fra London-Stockholm til London-Oslo. Da sparer vi fort noen timer. I tillegg hadde sas satt oss på forskjellige rader på UA flighten fra EWR til London. Jeg bråbooket de 2 eneste ledige plassene i Eco Extra som var igjen, og får la sas ta regningen da vi opprinnelig har Plus hele veien. Fy fader for et sammensurrium!
Economy Plus som det heter hos United er vel en tilleggstjeneste (poeng,etc. er som Economy), jeg tror ikke SAS har tilgang til å booke disse direkte. Ellers må jeg vel si at jeg synes SAS har funnet en ok løsning for dere, gitt at dette er en veldig travel langhelg med mange reisende...
Update: Innsjekk gitt til helvete da de ikke fant de nye billettene våre i systemet. De fant bookingen, men ikke billettene. Sas kundeservice på tlf i Norge var akkurat stengt for oss lav-status medlemmer. Ringte til Sas sin ticket service lokalt her og fikk hjelp. Innsjekk tok nærmere 45 min for oss. Vi ble lovet fast-track og lounge via tlf, men neida når vi kom til fast-track ble vi avvist. Måtte stå i 1,5 time kø for security. Så kom vi til loungen, og der fikk vi heller ikke komme inn. Kjøpte med oss noe mat og satt oss akkurat ved gaten, 3 timer etter ankomst til Newark. Så da blir det å sitte her til flyet går om ca. 3,5 time. Kjenner vi begynner å bli ganske så slitne nå. Blir ikke noe problem å få sovet på flyet i hvertfall.