Det er en ting som har kommet frem i media, og det er at Norwegian kanskje vil kjøpe SAS Norge, og det reiser jo mange tanker om hva konsekvensene av dette er? Blir Norwegian medlem av *A som følge av dette, bli de en underpartner på lik linje som Alaska Airlines var før i tiden, hvor du kunne bruke poengene på forskjellige flyselskap på tvers av alliansene, eller? Hva skjer med Cashpoints fra Norwegian, kan de da konverteres til Eurobonus poeng etter en gitt sats?, Noe tilsvarende trumf? Hva om Norwegian av en eller annen grunn blir medlem av en annen allianse, som Skyteam eller Oneworld? Blir Eurobonus da ett unikt program hvor du kan bruke poengene på tvers av de to alliansene? Og til sist,... Hvordan vil det bli med status i SAS i *A hvis det eies av Norwegian som er i Oneworld? Får en unike fordeler i begge alliansene da? Ja, det er mange dilemmaer å tenke på om Norwegian kjøper opp SAS ser det ut til, så på en måte så kunne det vært en morsom diskusjon å ha på dette forumet i disse dager
Rimelig spekulativt dette. Her snakkes det om at SAS Norge skilles ut ig potensielt kan kjøpes av Norwegian. Det betyr vel i så fall at SAS SE/DK beholder Eurobonus og Norwegian inlemmer alle SAS Norge sine fly og slots i sin egen bedrift, alternativt viderefører det som et eget selskap. Det som ikke er hensyntatt er at dette egentlig ikke passer innunder Norwegians strategi, de har en enhetlig flybase med relativt nye fly i motsetning til SAS som har mange forskjellige fly hvor en god del er ganske gamle.
En viktig forutsetning er ikke på plass: Norwegian er overhodet ikke interessert i å eie innmaten i SAS Norge. Hvorfor skulle de? Særlig etter de har ryddet godt og fått solid finansiering for sitt eget selskap. Hvem ønsker seg da en blandet flyflåte, militante piloter, massevis av gamle, utdaterte og dyre avtaler med de ansatte osv NAS flyr på mange av de samme rutene allerede - så de like gjerne kan skalere opp egen operasjon istedet.
Eneste må være om de trenger enkelte slots, men det er kanskje ikke nevneverdig stort problem på innenriks. Muligens på OSL? Ellers ser vi jo at Norwegian ofte flyr omtrent på samme tid som SAS på mange ruter, dog med litt lavere frekvens. Er nesten mer interessant se spekulere i om Flyr tar skrittet og kjøper opp restende for å øke sin konkurranseevne mot Norwegian om SAS legger ned i Norge. Eller om vår tyske venn kommer inn og kjøper opp restene, rebrander det til Nordicwings og legger det hele innunder M&M. Får jeg konvertert evig-gull til evig-senator stemmer jeg i alle fall på denne løsningen
Tyskerne er for glade i effektivitet til å like SAS Flyr har ingen penger som monner (tvert imot, kassen er nesten tom), men jeg er helt enig med deg i at det er en mer sannsynlig og en skikkelig sprek teori! Samtidig er nok problemet det samme som jeg nevnte i forrige post. Masse bra med SAS, men man får med mange tonn skrap på kjøpet. Og da mener jeg ikke flyene....
Absolutt, men man kjøper jo da ikke opp selskapet men konkursboet og innholdet for å restrukturere det. Så man kjøper i prinsippet slots og fly, it-systemer, gamle kontrakter og alt annet faller jo da bort.
Konkurransetilsynet ville ikke latt det gå, men det som skjedde med Sbanken og DNB, så er det kanskje mulighet til det. Jeg kan se for meg heller at andre aktører kjøper opp SAS Norge enn Norwegian. Kanskje SAS Norge blir omdøpt til Giga Airways av Norgesgruppe eller Air Comfort av Nordic Choice?
En del av løsningen kan være det de frykter her: https://frifagbevegelse.no/nyheter/...-mot-danske-kollegaer-6.158.887912.9fcff7b152 Det tvinges gjennom en løsning i DK SAS Norge og SAS Sverige sendes til skifteretten. Hovedkontoret flyttes til CPH. SAS-konsortiumet oppløses og SAS Danmark A/S bytter navn til SAS Scandinavia A/S. Egne selskaper per land er ikke nødvendig lenger etter European Common Aviation Area-avtalen. Det som er igjen av konsernet rekonstrueres, får gjelden redusert/omgjort til aksjer samt får frisk kapital fra investorer. SAS byr på slottider og fly fra konkursboene i NO og SE, og bygger opp igjen virksomheten over tid.
Helt klart, derfor jeg tenker på Flyr. De ville nok fått lov til å kjøpe opp SAS fordi da blir de mer likestilt mot Norwegian, som ellers ville fått fullstendig grep om markedet om de kjøpte opp SAS. Om Stordalen skal slå på stortromma (hoho) så blir det Strawberry Air? En interessant tanke. Antakeligvis ingen dårlig løsning for selskapet på sikt. Slik det er i dag er det alt for komplekst og for mange forskjellige foreninger å forholde seg til. om man trimmer ned hele opplegget til et selskap. Jeg kjenner riktignok ikke til hvordan dette er organisert på SAS sin side og hvor fleksibelt det er med forflytning av crew, men om alle er i samme selskap vil jeg tro det vil åpne for mer fleksibiltet. Om man skal spinne videre på dette vil det være interessant om man legger 100% av langdistansesatsing på CPH og øker antall feedere fra alle mulige byer i Norden. Er ikke sikkert det er en dårlig løsning. Mulig man beholder f.eks. ORD/EWR i hvert land og linker resten til CPH. I utgangspunktet er jeg positiv til en ide om å ha f.eks. MIA, LAX og YYZ rullerende dag for dag mellom de store byer, men samtidig gir det kansje like god mening å samle alt til et sted og i beste tilfelle øke frekvensene. Ruter fra ARN er i dag ganske utilgjengelig fra mange norske byer som kun har direkte link til CPH. Man kan godt argumentere for at Oslo ville vært bedre for den nordiske flyt av passasjerer da det er direktefly til veldig mange destinasjoner og geografisk plassering er relativt sentral. Samtidig vil dette øke avstanden til resten av Europa, uten at jeg kjenner noe som helst til hva slags demografi SAS tiltrekker seg mot de internasjonale rutene. Vil tro det er en overvekt av skandinaver, men det kan jo forsåvidt også endre seg om man matcher riktig mot andre marked og markedsfører seg riktig der.
Det kan skje. Og det kan bli et helt OK alternativ til konkurs. Men noen i fagforeningene mener visst de har mer myndighet enn statsministeren og kongen til sammen
Ja, og hvis de velger å streike for alltid har ikke styret i SAS-gruppen noe annet valg. Det betyr automatisk konkurs for datterselskapene SAS Norge og SAS Sverige på timen.
Veit ærlig talt ikkje om denne Karl Johan Molnes hos FA som skreiv artikkelen er ein idiot eller ein devils advokat. Etter å ha lest noen av dei andre ting som Karl har skrevet på FA utenom SAS så heller eg mot idiot. Den hard og brutale sannhet er at Hegnar og FA ikkje forstår flybransjen. Hegnar sin leder i går var ikkje mye bedre: https://finansavisen.no/leder/2022/07/14/7899677/en-sas-konkurs-hadde-vaert-sunt Norwegian overtar noen fly og Flyr tar noen fly. Og Per Braathen lager Braathen-kloning? Flåtene til Norwegian og Flyr er Boeing, samme med Norse. SAS er for det meste Airbus. Det å skulle innføre ein Airbus flåte hos Norwegian eller Flyr uten å ta over strukturen og muligens AOC til SAS Norge innbærer mykje nede tid for å få orden på alt det organisatoriske og få tillatelser frå Luftfarts tilsynet. Den tida det vil ta å starte opp ein Braathen-kloning frå scratch vil eg ikkje ein gang tenke på. Hegnar ser ut til tenke at dette er eit drosje selskap kor den kan bare raske sammen litt drosjer av forskjellige merke/typer og være opp og gå kort tid etterpå, høres ikkje ut som han har hørt om grunnleggende ting som typegodkjenning for pilotene. Det å fly er den tryggeste fremkomstmiddel som finst, men det er fryktelig mykje papir arbeid og godkjenninger innvolvert. Og det tar tid. Går SAS konkurs så vill det vær eit tomrom som vil ta tid å fylle, det er ikkje bare å flytte flya rundt slik Hegnar ser ut til tro. Men, det finst eit flyselskap i Norden med ein flåte som ligner SAS sin. Og det er Finnair. Ein Kombo av Finnair og Widerøe anyone? Widerøe har bakke strukturen i Norge alt og Finnair har Airbus kompetansen.
Ser mer ett rom for Norwegian og Widerøe i Norge. Langdistanse rutene får Norse med en samarbeidsavtale med Norwegian ta seg av. Det kan jo være at ett selskap kjøper konkursboet til SAS Norge også må kreditorene dekke hullet som er lagt igjen etter det gamle selskapet.
Norsk innenriks er altfor lukrativ til at de to får operere alene. Forsvinner sas og eb, blir det et bikkjeslagsmål på osl-trd-bgo triangelet, på topp 10 i europa.
Men når vi har WF/DY/FS innenriks, så vil det være vanskelig for eksterne å komme seg inn. Ref Wizzair for noen år siden. Mulig Ryanair kunne prøvd seg, men spørs om de tør
Det som mangler blandt de tre er jo nettopp et større nettverksselskap. Det er nok fortsatt en god del forretningsreisende/pendlere osv som er interessert i å bygge en status med en av de store aliansene, så om SAS ryker ut og vi står igjen med WF/DY/FS vil det være gode muligheter for f.eks. Finnair til å starte opp noen ruter. Det er ikke gitt at det blir like bra dekning som SAS i dag, men om de dekker opp TRD-BGO-OSL og kanskje også TOS, SVG og for min del håper jeg på KRS så er nok mye å fiske inn på dette. Man skal heller ikke se bort fra at Lufthansa vil synes dette markedet er fristende, gi status match til M&M fra Eurobonus og med det starte opp med en allerede stor kundebase. Vil jo da anta at Eurowings blir aktuelt.
Som @Are sier. Markedet SAS har (hatt?) er det pengesterke. DY/WF/FS er ingen player i det markedet. Det er riktig at Wizzair tryna i Norge, men de gikk mot et annet marked. Der er det tøft, og det hjelper jo ikke å ha de trangeste flyene på markedet.
DAT prøvde seg en periode med innenlandsflygninger fra Rygge bl.a. til BGO og TRD. De fløy med trange ATR 42/72 og det ble ingen suksess.