Standardkompensasjon: forsinkelse i star alliance / SAS, hvem har ansvaret?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 24. mai 2022.

  1. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Hadde opprinnelig billett med SAS IAD-CPH-OSL.
    Business på IAD-CPH og sas plus da på CPH-OSL.

    SAS har hatt en merkelig tendens til å kanselere IAD flightene sine den siste tiden men samme det.

    Det skjedde med meg og jeg ble omrutet til IAD-LHR-OSL.
    IAD-LHR var med united. LHR-OSL var med SAS.
    Tidtabellen på omrutingen gjorde ikke at jeg ble noe veldig forsinket i utgangspunktet.

    United flyet IAD-LHR tar av forsinket og jeg kommer til LHR med en tid som ikke går i praksis ved ankomst LHR.

    Først måtte jeg gjennom sikkerhetskontroll og her var det kø. Så var det passkontroll, her var det også litt kø. I tillegg var det en lang avstand fram til gaten som flyet til OSL med SAS skulle gå fra. Når jeg kom frem til gaten flyet med SAS til OSL skulle gå fra: Gate closed.

    Så jeg prøvde mitt beste. SAS selv hadde mistet troen på at jeg ville rekke det så allerede når jeg kom ut fra united flyet i LHR så ble jeg booket om til ny SAS flight til OSL. Da ble jeg mer en 3 timer forsinket.

    Har jeg da krav på standardkompensasjon, siden det er over 3 timer forsinkelse? Å hvem skal jeg rette kravet mot? SAS eller United?
    Det var SAS jeg skulle fly med opprinnelig og som styrer bookingen. Det at de velger å kansellere sine egne flight og kaste meg over på united for så at jeg blir forsinket til OSL er ikke mitt problem.
     
    Last edited: 24. mai 2022
  2. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,112
    Likes mottatt:
    114,461
    Bonuspoeng:
    350
    SAS gjorde vel jobben sin når de booka deg om, og det var UA som var forsinka på en flight mellom USA og England som ikke er med i EU noen av dem. Vet ikke om UA da er nødt til å følge det regelverket? Eller er reiser til og fra England forplikta allikevel?
     
  3. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    UA er ikke forplikta til å gi kompensasjon uansett om de flyr til UK eller EU siden de ikke er et EU-selskap og dermed bare må følge regelverket dersom avreiseflyplass er i EU. Klage til SAS kan føre fram siden det var de som kansellerte den opprinnelige avgangen, men jeg gjetter på at de setter seg på bakbeina og at man må til flyklagenemda
     
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Greit nok at det er mye klaging på SAS om dagen, men her har de gjort jobben sin. De booket deg om til en avgang som gjorde, som du selv sier "at jeg ble noe veldig forsinket i utgangspunktet".

    At United blir forsinket er noe du eventuelt må ta opp med United, de er operating carrier, og de har ansvaret.
     
    fly4fun and RoadKing like this.
  5. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,403
    Bonuspoeng:
    183
    Men hvis europeiske selskaper kan slippe unna alt ansvar i følge eu261 ved bare å booke deg om via London hjem igjen virker det litt pussig.

    K
     
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    tobeornot999 and democomputer like this.
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan jo hende at de som booket om fant den raskeste veien hjem og ikke var så kyniske at de fant den byen i verden med færrest mulig rettigheter. Men hva vet vel jeg.
     
  8. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,403
    Bonuspoeng:
    183
    Jada, jeg skal ikke dømme i denne saken, men som en generell regel virker det som et litt for stort og pussig unntak. Derfor tenkte jeg at det er de som hadde den opprinnelige booking/flygning måtte ha et ansvar.

    Skjønner at det er dem du flyr med som overtar ansvaret, men det er jo sånn at du har rett på kompensasjon hvis orginalflyet ikke oppfyller sine forpliktelser. Hvis du da blir booket om til et fly som har rutetid mye seinere har du vel likevel EU261-rettigheter, selv om det flyet du blir booket om på går på rutetid. Da kan du vel ikke kreve noe fra ny carrier? De har jo gjort alt rett.

    K
     
  9. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er usikker på om det er nok for SAS å tilby ombooking til en flight som kommer fram < 3 timer etter den kansellerte flighten. Man skulle jo tro det er faktisk ankomsttidspunkt som gjelder, men samtidig så pratet noen på forumet om at det er det mulig å bli booket om til en ny flight med ankomst etter grensa og dermed kvalifisere til kompensasjon og hvis denne flighten også blir forsinket kan man i noen tilfeller få dobbel kompensasjon.
     
  10. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    furlong and NoLimit like this.
  11. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,403
    Bonuspoeng:
    183
    Men er det så enkelt?

    Hvis sas booker deg om til en rute som har ankomst mer enn fire timer senere er det vel sas som ikke har gjort jobben sin? Operating carrier er jo i rute?

    Eller en blandings, booket om til rute som skal lande en time innenfor grensen, men blir en time forsinket slik at ankomst er fire timer etter oppsatt. Hvem har da ansvar?


    K
     
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    De gjorde jo ikke det...

    Les hva trådstarter skriver:
    Det skjedde med meg og jeg ble omrutet til IAD-LHR-OSL. IAD-LHR var med united. LHR-OSL var med SAS.Tidtabellen på omrutingen gjorde ikke at jeg ble noe veldig forsinket i utgangspunktet.

    United flyet IAD-LHR tar av forsinket og jeg kommer til LHR med en tid som ikke går i praksis ved ankomst LHR.


    Forsinkelsen skyldes at United var forsinket inn til LHR, slik at trådstarter ikke rakk flyet til OSL, og måtte bookes om til neste avgang.
     
    furlong and Nordlands like this.
  13. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,403
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, beklager at jeg ikke var eksplisitt på det; jeg prøver å utforske hva som er de prinsipielle reglene her, og ikke nødvendigvis løse problemene til original poster.

    K
     
    Henrik and Trent600 like this.

Del denne siden