Statsbudsjett foreslår at den nye flypassasjer-avgiften økes

Tråd i 'Nyheter' startet av peterfox, 07. okt 2016.

  1. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    God fredags morgen,

    Gårsdagens forslag til Statsbudsjett foreslår at den nye flypassasjer-avgiften skal økes fra NOK 80 til NOK 82 neste år. Slutter vi å reise ?

    Kjør debatt ?
     
  2. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis noen her inne slutter å reise pga 2 kr så skal jeg spise Insideflyer-bagasjelappen min.. :p:D
     
    Xflipper, Mbj and Stuttfeiten like this.
  3. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med herren ovanfor, trur ikkje folk sluttar å reise.

    Då ligg det meir spenning i korleis Norwegian taklar denne auken i avgifta. Vil dei gå ut med informasjon om prisauke frå mandag av? For deretter å igangsetje massiv etterfakturering av dei to kronene etter nyttår?

    Ser for meg at aksjeverdien til Svea Finans stig fleire hakk seinare på morgonen i dag.
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Tragisk, tragisk. Det kuttes aldri i det offentlige, der øker man bare skatter. Hadde ikke ventet en slik tøyseskatt fra denne regjeringen. Enda mindre at den øker allerede året etter den er introdusert.

    Det får bli båt til Køben og fly derfra når man skal utenlands.
     
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke dette den årlig justering av inflasjon på 2-3%?
    Isåfall er det helt normalt ;)
     
  6. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes det er fair å ta inn skatt på flyreiser, akkurat som det er fair å ta inn skatt på drivstoff for biler.

    Jeg mener faktisk at man kunne gjeninnføre en sukkerskatt også, og gjerne doblet tobakksavgiften.

    Men; Det er ikke fair å kalle flyseteavgiften for en miljøavgift, for det er det ikke. Det er en fiskal avgift, akkurat som veldig mange andre av avgiftene med kreative navn.

    Hensikten er offisielt å stimulere oss til å velge mer miljøvennlig. Det er en vits. 82kr endrer ikke adferden om det ikke må betales mange ganger hver dag.

    1000kr ville hjulpet. Det ville endret min adferd. Det ville innskrenket min frihet, det ville forverret min økonomi og det ville medføre at jeg måtte fakturere hardere/høyere. Ville det bedret miljøet? Neppe.

    Her i USA har de et sinnsykt forbruk at plastposer laget av den matpapiraktige plasten som lager kontinentstore søppelberg i Stillehavet.

    I hele vesten er restaurantporsjoner 25% større enn det folk har godt av.

    Det er billigere å kjøre bil mellom Østfold og Oslo enn å kjøre tog.

    Det er billigere å fly OSL-STN-BGO enn å ta toget fra Oslo til Bergen.

    Hva med å løfte blikket ut av sin egen navle? Verden har mange og store miljøproblemer. Utfordringen er å kanalisere innsatsen til der den virker. Å bekjempe nordmenns flyreiser er ikke en løsning. Det er symbolpolitikk.

    Et gratis tips til noe som ville hjelpe:
    I Norge er vi 5 millioner mennesker (les: nesten ingen). Buss og tog er av en eller annen merkelig grunn kjempedyrt, og vi bruker masse ressurser på å utvikle billettsystemer, kontrollrutiner og inndrivelse av snikegebyrer. Vi henger etter med veiutbygging og vi har store rushtidsutfordringer rundt byene. Min løsning: Fjern pendlerfradraget og bilgodtgjørelse og gjør tog og buss helfinansiert over statsbudsjettet.

    At ikke et marginalparti som Venstre gjør dette til en kampsak er for meg en gåte. Ikke er det dyrt og ikke er det vanskelig. Det er ingen tvil om at det vil redusere/utsette behovet for veiutbygging, det vil redusere presset rundt de store byene.

    Det vil naturligvis medføre at billettkontrollører, trikkesnikergebyrinnkrevere, billettsystemsutviklere og noen skattefuter blir arbeidsledige, men ettersom disse strengt tatt er lønnet av skatten vi andre betaler, er det billigere å sette dem på 60% arbeidsledighetstrygd enn å betale dem full lønn for tøysearbeid.

    Tar jeg feil?

    /koffert.
     
    OttoL, Mbj, Are and 1 other person like this.
  7. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Jo helt riktig = 2,5 %
     
  8. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Ergo, flysete avgiften økes ikke. Den holdes på samme nivå...
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    "Miljø"tiltak i Norge er en skammelig dekkoperasjon for økte inntekter til staten.

    Man kan si hva man vil om nasjonale miljøtiltak, men i den store sammenhengen... om vi alle gikk over til hest og kjerre og hjemmedyrka mat, så ville det i den store sammenhengen være en vits. Knapt den berømte dråpen i havet.
     
  10. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Slutter jeg å reise? Nei, tiden min er mye mer verdt enn de to kronene som legges til etter en naturlig inflasjonjustering. Mao. samme svar som når de la til de 90,- i første omgang.

    Jeg mener fortsatt at avgiften er et elendig politisk håndverk fra egne rekker, som demonstrerer to skremmende trender i norsk politikk.
    1. Vi bruker alt for mye penger, det har vært niks, nada og ingen reelle kutt etter regjeringsskifte. Det var mitt store håp for regjeringen, det har ikke blitt levert og alt smøres tynt utover i en økonomi som har fått seg en knekk.

    2. Det andre er overfoksuet på politiske løsninger. Jeg er teknolog og forfekter at nøkkelen til "det grønne skiftet" er nettopp å utvikle bedre teknologi, som vi forhåpentligvis kan eksportere med å være best. En avgift av denne typen er og forblir en lettvint måte å fremstå som grønn på.
    Jeg ville heller sett den opprinnelige endringen på drivstoffavgiften, for å gi et ekstra push på å velge de mest effektive modellene og motorene.

    Kroneksemplet er Lufthansa som flyr A320neo til OSL og fyller biodrivstoff, det er et lite steg, men samtidig et riktig steg.
     

Del denne siden