Ta med matvarer i håndbagasje?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av BangkokBob, 14. mai 2015.

  1. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Hva er egentlig tillatt? Eller for å si det sånn, hva godtas gjennom sikkerhetskontrollen på OSL?

    Jeg bruker vanligvis å ta med noen tradisjonelle påleggstyper på mine turer, til bruk på brødskiver. Typisk ost, kjøttpålegg, litt hermetikk osv.

    Hva med feks kaviar på tube? Blir det betegnet som "væske"?

    Tidligere så har jeg alltid lagt dette i innsjekket bagasje, men vurderer nå å reise litt lettere med kun kabinkoffert og "man bag" :cool:
     
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    @BangkokBob - dersom det er snakk om ost & kjøtt har disse varene det vesentlig bedre i cargo-haul (innsjekket baggasje) enn i kabinen.
    Jeg vet ikke hvor du skal, men basert på Thai, må du sjekke regler for innførsel.
     
  3. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Reglene skal være spesifisert et eller annet sted på Avinor sine sider. Men basert på mine egne og ut i fra andres erfaringer, er det sikkerhetskontrollørene selv som i øyeblikket avgjør hvorvidt nye klassifiseres som flytende eller ei.
     
  4. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Det med temperatur er et godt poeng, men vakumpakket kjøttpålegg tåler nok litt, den hermetikk jeg tar med står jo i romtemperatur i butikkene uansett. Synes ofte det er litt kaldt ombord jeg ;)

    Ja @GinTonic får lete litt inne på sidene til Avinor.
     
  5. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
  6. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, fant den siden og ser att pålegg som kan smøres blir definert som væsker :rolleyes: Dette væskeforbudet er noe forbanna tøv!!(min mening)

    Da blir det innsjekket bagasje fortsatt på meg, så får heller retur fra BKK foregå med håndbagasje......

    Skulle ikke dette væskeforbudet myknes litt opp snart? Noen som vet?
     
  7. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    EU vedtok vel for lenge sia (5år) at dette skulle opphevast, men det var vel med forbehold om at dei fekk nye scannerar som kunne sjå korvidt den flytande væska var farleg. Har ikkje haurt noko meir om dette dei to siste åra.
     
  8. Bjartne

    Bjartne Verdensvant bondegutt

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    13
    Reiser ofte med mat i handbagasjen. Har hatt med alt fra eggerøre til grillpølser og har aldri hatt noen problemer med ikke-flytende matvarer.

    (Men ikke prøv å ta med deg 1,5 liter ketchup fra Stansted. Da risikerer du å miste flyet. ;) )
     
    Angie, Herlov and BangkokBob like this.
  9. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Pudding er etterhvert et kjent 'problem' i UK rundt jul. Samme konsistens som Semtex .... (sprengstofff)
     
  10. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg flyr alltid med mat i håndbagasjen, men aldri flytende/smørbart. Noen ganger har jeg hatt med meg sushi med soyasaus i liten beholder, det har faktisk ikke vært noe problem. Ellers vurderer jeg å få legeerklæring på at jeg må kant a med meg flytende gjennom sikkerhetskontrollen da det kan gjøre pendlertilværelsen mellom Bergen og Hangzhou litt lettere iom. at jeg ikke kan spise flymaten pga. allergier. Vet dog ikke hvordan dette fungere. Hehe, bare det gjør at jeg vurderer å sjekke det ut, kunne jo være artig å teste det! :)

    Xxx.
     
  11. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Wienerpølser er ikke lov! Ble stoppa på EWR med 1 pakke Finsbråten wienerpølser, ble beslaglagt og bøtelagt ca. $400, fiskekaker gikk fint gjennom, hvor er logikken?
     
  12. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Den finnes ikke, alltid. Slik som regelen med 6 cm. knivblad - som visstnok skal kunne slippe igjennom, mens en micro-Leatherman blir konfiskert fordi det heter seg at alt som det står Leatherman på, skal inndras (selvopplevd ikke mindre enn to ganger). Ellers går det vel på definerte landbruksvarer, men om et varmebehandlet farseprodukt med fisk er så mye bedre enn et farseprodukt av kjøtt, er tvilsomt.

    For egen del er det å ikke dra med seg mat igjennom sikkerhetskontrollen en vesentlig del av det å gjøre reisen så smidig som mulig. Men det hender jo at det av og til kjøpes inn en Parmesanostebit, litt spekemat eller lignende godsaker når jeg skal hjem igjen. De havner alltid i innsjekket bagasje. Ellers tår det vel et digert skilt over trappa ned til ankomsthallen, mener jeg å huske. Der kastes det bann over landbruksprodukter som kommer utenfra EØS. Poteter kan man uansett ikke ta med, og det er det meget gode grunner til.
     
  13. frenzy81

    frenzy81 Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hmm, jeg har flydd med Leatherman Micra i mange år nå (kun i Europa, usikker på reglene i USA). Den blir stort sett alltid sjekket men det har aldri vært noe problem.
     
  14. Asbjorto

    Asbjorto Bitt av basillen

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    18
    Mener å huske at jeg ble fratatt en banan en gang. Enten var den veldig moden eller så har hjernen min funnet på. I alle fall blei GoMorgen yoghurt konfiskert.
     
    Cecilie liker dette
  15. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,930
    Likes mottatt:
    6,750
    Bonuspoeng:
    183
    Rekorden på håndbagasje er et helt brett med 1/2 literbokser øl fra SVG da jeg skulle på et lite party hjemme i Bergen. Det var handlet inn i den beste taxfree butikken som fantes i de tider, og kostet meg bare 100,- for 24 bokser.
    Slikt har jeg ikke forsøkt meg på etter 2001, men har blitt fratatt vann, brus, yoghurt, barberskum, deodorant, loctite rensespray. Spesielt ille var det første halvdel av 200 tallet, før jeg lærte.
     
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  17. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Brunost med mobil oppå/ved siden av, og ledning til lader/øreklokker surret rundt - godt nede i håndbagasjen :)
     
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Prøv det!
    Tror det er en svært dårlig idé ... kanskje du får treffe både væpnet politi og kjendisen PO på OSL?
     
    sirwinston liker dette
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har du kvittering på osten så er det nok ingen fare..
    Han følger deg jo praktisk talt til loungen også;)
     
    Petter B-C, sirwinston and Eddie47 like this.
  20. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Du mener at osten i lougen er takeaway? :)
     
    sirwinston and Eddie47 like this.

Del denne siden