Ta med seg mat til norge over tollfri kvote

Tråd i 'Off-topic' startet av Neonex, 04. aug 2021.

  1. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,309
    Likes mottatt:
    1,476
    Bonuspoeng:
    113
    Ble litt usikker på formuleringen i teksten her, og tenkte derfor å spørre andre om hjelp og deres erfaringer. Har også sendt mail til tollvesenet, men regner ikke med de får somlet seg til å svare før avreise.

    https://www.toll.no/no/varer/mat/handle-i-utlandet/

    Handle kjøt, mjølk, ost og andre matvarer
    Det er ei kvote på til saman 10 kilo kjøt, kjøtvarer, ost og fôrvarer når du reiser til Noreg frå eit anna EØS-land.

    Denne grensa på 10 kilo gjeld ikkje hunde- og kattemat, berre anna dyrefôr.

    Ut over kvota er det verdigrensa som avgjer kor mykje matvarer du kan handle utan å betale norske avgifter.


    Jeg befinner meg i Spania og tenkte å handle en del ting som sukker og spesielle typer mel, samt en del andre ting som jeg sjelden finner i Norge, eller som er vesentlig dyrere. Har 4 kolli, så masse med seg er intet problem.

    Hvordan vil det bli i følgende scenario:

    Jeg tar med meg 5 kg kjøtt og 5 kg ost. Dermed er hele den tollfrie kvoten oppbrukt.

    Si at jeg f eks tar med meg 5 kg sukker, 5 kg maismel og 3 brett med energidrikk. Går de to førstnevnte innunder fórvarer, eller er fórvarer kun beregnet på dyr?

    Hvis dette går over kvoten, kan man da gå på rødt, og så betaler man evt toll og moms (ingen av disse to varene har toll), altså 15% og så kan man ta med så mye man vil så lenge man holder seg innenfor varegrensen på 6k?
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Fôrvarer er dyremat

    upload_2021-8-4_11-36-34.png

    https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-11-07-1290

    Om du overgår grensen på kr 6000,- må du betale mva på alt som går over.
    Jeg mener det også er knyttet til "hele produkter" slik at om du har en vare som koster kr 7000,- betaler du mva på hele produktet, ikke bare på kr 1000,-.
     

Del denne siden