Takket være
@Avixlo som har tatt ansvar og startet opp årets oppsummeringstråd ble jeg påminnet at så langt har jeg gjort en slett jobb med å holde "nyttårsforsettene" mine fra i fjor. Heldigvis har jeg litt tid i igjen! Dermed blir det et noe forsinket reisebrev fra en svipptur til Påskeøya i oktober.
Prolog
Min gamle bestemor har lenge vært svært fascinert av Tor Heyerdahl og hans pop-antropologi, og med det Påskeøya og dens langører og kortører og hva det måtte være. "Ja dit må vi dra en gang" har jeg sagt i årevis, men etter hvert har det begynt å gå opp for meg at gamle bestemødre ikke nødvendigvis blir yngre med årene! Det er "now or never", som Bolaget så fint sier.
Dermed var jobben i gang for å snekre sammen en reise til Sør-Amerika. Her ble det raskt ambisiøse tanker om en snartur innom Macchu Picchu, Tierra del Fuego, etc. Like raskt ble disse feid til side. Nå har mormor riktignok overlevd krigen, men som pliktoppfyllende barnebarn tenkte undertegnede at det var best å være på den sikre siden og heller få henne helskinnet hjem enn at hun kreperer av scope creep. Bare en kjapp visitt til en av verdens mest avsidesliggende steder da, altså!
Da reisefølget er ganske dårlig til bens utgikk balsaflåte som transportmiddel ganske umiddelbart. 15 timer i kvegklasse ble også vurdert som ugunstig av helsemessige årsaker. Dessverre var biz-prisene hos våre venner i Oneworld ganske stive i tidsrommet man hadde til rådighet. Redningen ble TAP til Sao Paulo, med en snerten avstikker innom Brasilia for å spare enda noen kroner (ære være flybillettprisingen og dens uransakelige veier). Mer om det senere.
Reiseruten ble så bygd opp rundt dette, med fokus på minst mulig sammenhengende flytid og GOD tid pr mellomlanding - gjerne en overnatting slik at reisefølget kunne komme til hektene mellom slagene. Det naturlige valget for å komme seg fra TRD til LIS var derfor selvsagt ettermiddagsfly med 50 min. connection på FRA. Mer om det senere.
Ellers var det bare å komme seg ut til Påskeøya i den andre enden. Den eneste utfordringen var at på grunn av undertegnedes prokrastinering bykset billettprisene på SCL-IPC til brutale ni laken pr pers! Så da ble det biz på det strekket også, da prisforskjellen var minimal. Hell i uhell; jeg var bare glad for å prøve enda en ny biz-kabin! Ja, mer om også dette senere
På et eller annet tidspunkt bestemte min mor seg for at hun også skulle være med. Godt var det, hvis ikke hadde jo ikke tittelen på reisebrevet gitt noe mening!
Reiserute
Den endelige ruten ble spikret da TAP meldte at vi skulle få slippe sjarmetappen innom Brasilia. Jeg synes jo det var synd, da BSB-GRU skulle flys av Avianca, som ville vært enda et nytt selskap for min del, men i motsetning til undertegnede husket TAP at det er én stor forskjell på Avianca og Avianca
Brasil (nemlig at den ene holder til i Colombia og den andre er
veldig konk). Så da ble det følgende rute:
TRD-LIS (SK+ og LH C)
LIS-GRU (TP C)
GRU-SCL (LA Eco+)
SCL-IPC (LA C)
LIS-TRD (TP C, OS C og SK+)
Vis alt...