USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Grensevakten ser nok ikke så mye annet enn hvor mange ganger du har reist inn og ut av USA på det gjeldende passet, samt evt tidligere heftelser ifm inn-/utreise i USA. Mer enn dette burde han strengt tatt heller ikke se.

    Det var jo en norsk musiker som ble nektet visum da bandet hans skulle på turné, dette pga en gammel voldsdom for noen år tilbake. Men tipper han fikk "passet sitt påskrevet" under søknadsprosessen for å få artistvisum hvor ambassaden i Norge kan gjøre research før visum utstedes.
     
  2. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Ser ordlyden i spørsmålene er endret noe siden sist jeg fornyet ESTA. Da var det et spørsmål om man hadde sonet mer enn 5 år i fengsel, blitt dømt for moralsk forkastelig kriminalitet (misbruk av barn, voldtekt osv.) eller hadde narkotikadom. Spørsmålene nå er litt mer diffuse, spesielt nummer to; Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority? Hva de legger i alvorlig skade på eiendom eller person er mer enn "dagligdags" skade eller vold. En kompis krasjet en bil i litt vel god hastighet i et boligfelt, knuste bilen og en garasjevegg, fikk vel 18 dager innenfor murene - han var på ferie i USA i fjor. En annen bekjent knakk nesa på en ute på byen for noen år siden og fikk vel 36 dager, han har vært omtrent årlig i der borte etter det, nå vet jeg ikke om han har søkt visum da, men uansett så har han sluppet inn.

    Det fins ikke hjemmel i norsk lov som gir noen innsikt i rulleblad uten at du har gitt fullmakt (f.eks. vandelsattest til arbeidsgiver) eller politiet selv under etterforskning der du enten er vitne eller mistenkt/siktet/tiltalt. Som politiansatt kan man ikke bare sjekke vandelen til random person.
     
  3. CaptainPoint

    CaptainPoint EBD, Livsnyter, Reisesyk, Happyface, Karma

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    har du drept noen, drevet med menneskesmugling, spionert for IS og lignenende kan du bare glemme det, men hadde du sett på mitt rulleblad, så hadde du jallefall ikke trodd at jeg har vært i USA 3 ganger på siste Halvåret ;)

    Så regner med at du kan fylle ut ESTA"en uten problemer, god tur! =)
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,578
    Bonuspoeng:
    293
    I utgangspunktet syns jeg ESTA var en stor forbedring da det kom.
    Nå i dag fikk jeg mitt nye pass og med Houston turen rundt hjørnet var det i grunn bare å hive seg rundt.
    Sannelig hadde de lagt inn flere spørsmål siden sist. Jeg kan ikke annet enn å undres, hvilken relevans det har for amerikanske immigrasjonsmyndigheter å vite min arbeidsgiver, mine foreldres navn osv.
    Før slapp man med å oppgi adressen til første hotell, men nå skal man også oppgi kontaktperson der borte, forutsatt at man har en man skal besøke. Hvis man hadde det ville man vel ikke trengt å oppgi hotell?
    Jeg har bodd der borte i mange år og er glad i landet og folkene der, men nå kjenner jeg at jeg begynner å bli lei. Kanskje på tide å finne andre reisemål... Ihvertfall til de tar til vettet.

    Ble forøvrig litt skuffet da jeg keste om poengopptjeningen i dagens innlegg. Jeg hadde i min naivitet trodd at min biz billett senere i år med luftwaffe t/r Houston ville skuffe inn drøye 20000 poeng, men så leser jeg at P klassen bare gir 100%, jaja.
     
    milehigh liker dette
  5. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Det går vel fort å svare på noen spørsmål, så lenge man vet svaret....:D
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,578
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt, men prinsipielt... Hvorfor i all verden? Det er så meningsløst.
     
  7. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Helt enig. Så det for en tid tilbake, totalt urelevante spørsmål. Hva er vitsen lurer jeg på, mye rart de driver med over there...
     
  8. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Det er for at byråkratiet skal ha litt å gjøre. ;)

    But seriously .. for å se 'det store bildet' så er det for å gjøre grensepasseringen enklere for deg og kontrollen enklere for CBP. Så kan man alltids diskutere hva som er relevant eller ikke, men målet er tydeligvis oppnådd, skal man dømme etter utrulling av automater og dermed generelt kjappere passering.
     
  9. Patriot

    Patriot Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har selv litt forskjellig på rullebladet. En meeeeget gammel fyllekjøring og en voldsom fra ca 09-10. Satt inne 1 mnd. Mener du at jeg bare kan søke vanlig ESTA og droppe ambassaden?
     
  10. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Du får svar på det "5 minutter" etter at du har søkt gjennom ESTA!
     
    Patriot liker dette
  11. Franco63

    Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    43
    Hvor langt tilbake i tid gjelder lovbrudd?
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Vedrørende narkotika står det at man skal svare på om man "har hatt befatning med eller mistenkt for det" om jeg ikke husker feil.
    Altså om man har biltt arrestert på falsk grunnlag skal man i prinsippet svare ja.
    Hvorvidt det gjør noe annet enn å lage problemer for en selv er en annen sak...
     
  13. Franco63

    Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    43
    Men om du får godkjent ESTA kan du likevel bli nektet inn til USA?
     
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    De kan nekte deg inngang når som helst.
     
  15. Franco63

    Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    43
    Da betyr det at du må søke visum da for og være helt sikker på og gå komme inn som turist da?
     
  16. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, men det står det hos alle som søker, og det kan vi alle bli nektet. ESTA er koblet opp mot det norske strafferegisteret(dette er feil) bla. så går den gjennom i løpet av få minutter, er det nok lite å frykte.
     
    Last edited: 07. juli 2015
  17. Franco63

    Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar:)
     
  18. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    At ESTA er koblet opp mot det nasjonale strafferegisteret i Norge er lite sannsynlig. Limer inn et innlegg jeg skrev på Flyprat for en stund tilbake.

    Nasjonalt strafferegister er det ingen andre nasjoner som har tilgang til, skal en annen nasjon ha opplysninger fra det så må de sende en forespørsel og da ha sjelelig grunn til mistanke, og da er det igjen opp til norske myndigheter om de vil gi ut opplysninger. (det er hvertfall den lovlige prosessen, slik det i utgangspunktet skal virke....). Det finnes en avtale som gjør at EU land har lettere tilgang til opplysninger enn andre nasjoner.

    Dersom norske myndigheter har rapportert ugjerningen inn i det internasjonale strafferegisteret så har selvfølgelig amerikanske myndigheter tilgang til det. Havner du i det registrert er du virkelig ute å kjører.


    Men dersom du lyver på ESTA og blir tatt så kan du bare glemme innreise til USA på en stund, dersom du ikke har en veldig god grunn til å få et visum.
     
  19. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    som flere har skrevet.. amerikanerne har ingen mulighet til å sjekke ditt rulleblad så det er bare å svare nei (info fra norsk politi)
     
  20. pudderjeger

    pudderjeger Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    Dette kommer vel ann på om du blir tatt ut i stikkprøve eller ikke? Sist jeg var i San francisco måtte jeg innom "search and detention center" Der ble jeg sittende i flere timer, mens de tok en bakgrunnssjekk. Nøyaktig hva de sjekker aner jeg ikke. Heller ikke hvorfor de bestemte seg for å sjekke meg. Det var forholdsvis utrivelig.

    Edit: som trøst, sa de "beklager" etterpå da.
     

Del denne siden