Valg av kort ved betaling av større beløp

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av nwinger, 24. mars 2015.

  1. nwinger

    nwinger Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,

    Jeg gifter meg i sommer og i den forbindelse skal vi på en bryllupsreise. Prisen på reisen strekker seg relativt høyt (100k +), og jeg lurer derfor på om noen her kanskje kunne vært litt behjelpelig med hvilket kort det kan lønne seg å velge? :)

    I stedet for å pøse alt ut av kontoen, så tenkte jeg som sikkert mange andre har gjort, at jeg heller kan kjøpe det på kredittkort både for sikkerhets skyld og for evt. bonusopptjening for deretter å betale regningen tilbake med en gang. (Regner ikke med at jeg finner opp hjulet på nytt her:))

    På forhånd takk for tips!
     
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Amex bruker jeg hvert fall. Der er det ikke noe bruksgrense selv om du får en viss kreditt. De krever bare at overskytende av det du har i kreditt tilbakebetales med en gang. På SAS Amex platinum får du jo 20 EB-poeng/100 kr samt at du også får en Companion ticket da du overstiger 100k i bruk.
    Sånn ville jeg gjort det, men det er mange folk her inne med mye mer erfaring på slikt enn meg :)
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,594
    Bonuspoeng:
    293
    Eurobonus Amex Platinum kanskje? Når du betaler 100K får du 20000 poeng. Dessuten har de vel en sign on bonus på 12000 poeng om du ikke har det fra før. Også kommer jo poengene fra selve turen, med 100K omsetning har du også CT innen rekkevidde. Bruker dere over 100K på bryllupsreisen så vil jeg tippe det er en biz interkontinental og da blir det fort kanskje en 30000 poeng der og. Så du vil fort ha rundt 60-70 tusen poeng bare på dette.
     
  4. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Ville brukt Eurobonus Amex, men vær oppmerksom på at de har en øvre bruksgrense, selv om de i markedsføringen sier noe helt annet... Jeg har Amex Platinum som har vært brukt flittig, og det stoppet på 100k, hvor jeg måtte ringe til de for å få midlertidig økt bruksgrense ved bestilling av flere større reiser på kort tid. Har alltid betalt ned og har høyeste kredittscore så regner ikke med at dette er unikt for meg.
     
  5. nwinger

    nwinger Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Takker for svar folkens! Jeg skal undersøke litt med Eurobonus Amex og bruksgrenser der før jeg evt. går for det :)
     
  6. nwinger

    nwinger Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Forresten; hva ligger i "biz interkontinental" ? Ukjent for meg :)
     
    RoadKing liker dette
  7. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    At selve bryllupsreisen - avvikles i Business Class til en internasjonal destinasjon (utenfor Europa).
    Dersom du reiser med selskap i Star Alliance (SK, LH, TK mfl.) vil du opptjene ca 30K poeng på selve reisen.
     
    RoadKing liker dette
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    I billigste biz hos de fleste får man vel bare 100 %...
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,594
    Bonuspoeng:
    293
    Biz er slang for Business Class. Interkontinental innebærer at du reiser Business Class på en interkontinental flytur. Det genererer poeng :). Rett nok som Are påpeker, de billigste klassene gir "bare" 100%, men reiser du langt nok så blir det da likevel litt :).
     
  10. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Ville som de fleste her klart gått for Amex Plat (dersom du møter kvalifikasjonskravene) :)

    Bare Comp ticket alene er verdt årsavgiften flere ganger for min del :)
     
  11. Travelmate

    Travelmate Guest

    SAS Amex Platinum er et godt valg, men om du som meg flyr mest med KLM/Air France kan du også kikke på KLM sitt Master gullkort, som også gir 20 miles pr hundrelapp. Om det går mye penger gjennom kortene dine ville jeg anbefale begge kortene slik at du både får ut companion Ticket med SAS og masse poeng på Flying Blue-kontoen.
     
  12. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    For meg og var opprinnelig bruksgrense 100k, men etter å ha vore kunde i nokre månader (med relativt høgt forbruk, og nedbetaling) så var det ingen problem å auka den til 200k (permanent) online med BankID, som godkjente søknaden automagisk. Veit ikkje kva betingelsar som ligg i grunn for dette.
     
    rkvalvaa liker dette
  13. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kjøpte ny bil i desember 2014, bytta inn forrige bilen, dro 90K på SAS Amex Platinum (prøvde over 110K, det gikk ikke), resten cash... :)
     
  14. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Kva bilforhandlar var dette?
    Eg prøvde (mest for moro) dette når eg kjøpte meg Tesla i fjor, men dei (Tesla) var ikkje så interesserte i det :)
     
  15. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Kverneland Bil
     
  16. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Jupp, det er det jeg gjør. Mange steder som ikke tar AmEx, og da er det greit å dra frem KLM/AF-kortet og får poeng også på de kjøpene. Greit å ta med seg poeng der man kan. Hadde vel rundt 250K i fjor på AmEx og sikkert 100K på MC, men altså før jeg fikk det nye kortet. Så da håper jeg det blir noen poeng ekstra som jeg gikk glipp av i fjor.
     
    Travelmate liker dette
  17. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor gjør du det online?
     
  18. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Eg gjorde det via americanexpress.no
     
  19. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe... det regner jeg jo med, men hvor? ;p
     
  20. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Logg inn på nettkontoen på americanexpress.no med din vanlige bankID så tenker jeg du finner det der.
     

Del denne siden