Veien til målet, familie på 4 med First class, interkontinentalt

Tråd i 'Bonushjelp' startet av sveinz, 24. aug 2020.

  1. sveinz

    sveinz Medlem

    Innlegg:
    63
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Ganske ny i gamet, men har samla 62 000 poeng på 3-4 mnd. Prøver å stake ut en smart vei til målet i heading av tråden her. Ingen flyging i jobben etc. så må samle det meste via kredittkortkjøp.

    Har til no brukt Shell Mastercard med trumf over til EB, samt Billkill med Curve, Revolut underliggande og Nordic Choice under der igjen. Shell MC blir mindre attraktivt fra oktober med 0,75% trumf mot dagens 1%, derfor anskaffe SAS MC no.

    1. Bør vel opp i 100-200' EB x2 samt 2CT for å nå målet? Har felles poengkonto med fruen.

    2. Når skaffe seg Amex for å starte på CT veien?

    3. Fornuftig med kvar sitt SAS EB MC kort?

    4. Kan SAS MC brukes i Billkill til efakturabetaling?

    5. Tips og råd for å gå rett vei og raskast mulig nå målet?
     
  2. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    825
    Likes mottatt:
    3,530
    Bonuspoeng:
    93
    Velkommen til galskapen!

    1. Dettte vil jo avhenge av kor i verden du tenker å reise: https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/star-alliance-poengtabell/ Bør nok ha 2 CT'ar ja.

    2. Opptjening mot CT startar 01.01 kvart år, så rundt årsskiftet er jo lurt. Ser du at du greier å ha nok spend til 2 CTar så bør du gå rett på Elite-kortet og helst med pointearner.

    3. Ja

    4. Nei

    5. Vri forbruk over til mest mulig kredittkort (men pass på at du får betalt regningane når dei kjem), samt handle gjennom Via-Trumf. Coop støtter amex i store delar av landet og ellers er det kampanjar både hos Kiwi, Spar (Trippel-trumf) og Joker på gitte dagar. Følg med på kampanjar og tips som kjem her på forumet så vil du booste inntjeninga ganske bra :)

    Lykke til!
     
  3. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Du bør jobba mot 200k eurobonus per CT. Och så får du göra familjen redo på att ni måste dela på er.
    Ta ANA som exempel, de flyger från LHR, FRA (2 avgångar/dag) och MUC till HND med first kabiner. För det mesta så släpps det 1 säte per avgång, ibland 2 säten. Sikta in dig på att beställa 330ish+ dagar fram i tid för att ha en chans på 2+2 biljetter i F någorlunda samlat med utresa och hemresa dagarna !
    Lycka till !
     
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror nok jeg ville justert ned ambisjonene deres...

    Kan si med veldig høy sikkerhet at 4 personer i samme fly i First får dere ikke til, i beste fall kan det kanskje la seg gjøre med å dele seg to og to, men høyst sannsynlig må dere reise både forskjellige dager og forskjellige ruter.

    Det er dessverre også høyst usikkert hva status på First-class i Star Alliance er etter at pandemien er over... :(

    Anbefaler heller at dere sikter dere inn på å få fire personer i Business til en eller annen destinasjon interkontinentalt! :) Det bør la seg gjennomføre ganske greit!
     
    Sonictravel, dahlmath and jgroneng like this.
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Noe slikt kan være mulig å få til (2 på hvert fly):
    2020-08-24 09_45_07-FRA to HND - Wed, Aug 4, 2021 · AwardFares.png
     
    Wiolenze and flying_all like this.
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er enig i at 4 stk på business er enklest og like greit når man ønsker å fly sammen.

    4 stk på Lufthansa First skal gå i mange tilfeller også. men da må du være veldig fleksibel helt opp mot avreise... vi reiste 3 stk i LH F tidligere i år og de hadde 2 seter til ledig (MEX FRA). Gjaldt flere datoer også..
     
  7. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har klart å booke 4 stk. i LH First Class én gang. To separate bestillinger, der den siste bookingen (2 pax) ble bekreftet i First Class 48 timer før avreise. Ville definitivt ikke sittet på gjerdet og gamblet på at det ordnet seg med First Class for alle.
    Book ideell reiserute i Business, ta deretter alt annet som en bonus.
     
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Det er avgang ca samtidig på kveldstid med ANA fra LHR, MUC og FRA. Man har dermed noen muligheter for å komme frem omtrent på samme tid.
     
  9. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Ift opptjening - husk f.eks. strømabonnement (trumf.no og noen ganger viatrumf.no) og mobilabonnement (viatrumf) som kan gi mange trumf/EB og hvor det er mulig å shoppe rundt etter utløp bindingstid, særlig når det er kampanjer. Har du hytte så får du trumfen pr. abo. og på samme måte pr. mobilabo. Husk også å koble f.eks. til SAS MC til SAS Everyday slik at du opptjener EB på restaurantbesøk etc. Masse info på forumet her, men mange og lange tråder så det tar tid å lese seg opp... Lykke til.
     
  10. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke for å være pessimist, men...

    Jeg har også vært med på 4 x LH F på award, men den tiden tror jeg er forbi. Det ser ikke ut til at SAS EuroBonus lenger blir tilgodesett med samme tilgjengelighet som før. Nå er det riktignok en stund siden jeg sjekket sist, men både egen erfaring og erfaringer fra forumet tyder på at tilgjengelighet er dårligere enn tidligere.

    LX F er ikke tilgjengelig for SAS EuroBonus. TG F er nok borte etter pandemien, og tilgjengelighet på SQ F blir vanskelig for en familie på 4.

    CA F kan være en mulighet.
     
    Insomnia4u and haakonks like this.
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Og da ville jeg vurdert andre selskapers C først ..
     
    magnusant, Insomnia4u and Jeanette like this.
  12. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har ikke prøvd å bestille 4xLH F etter tilgjengeligheten ble redusert, men jeg har hatt 2 seter FRA-PEK og møtt 2 andre som reiser med eurobonus ombord så det burde fortsatt være teknisk mulig på enkelte ruter.
     
  13. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Har du dårlig erfaring med CA F?

    Jeg synes faktisk det var ganske ålreit, selv om det ikke når helt opp til LH. Setene er fantastiske. Av C-produkter jeg har testet er det egentlig bare QSuite som kanskje kommer i nærheten. Jeg vet at ikke alle deler min erfaring med CA F, men "anerkjente" bloggere som TPG og OMaaT var også ganske fornøyde.

    Min test kan leses her:
    Air China First Class Boeing 747-8
     
    milehigh, haifinn and Gullars like this.
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har kun testet CA F en gang. Og på samme reise hadde jeg LF H, TG F og ANA F. Så det er klart at kanskje dette er litt "urettferdig" for CA..

    Men, bortsett fra setet mener jeg at f.eks. SQ C er bedre på alt:
    Maten er bedre
    Crew på min flight snakkes nesten 0 engelsk. Service hos SQ er fantastisk.
    Selv om jeg var alene i kabinen var de nesten aldri borte hos meg for å sjekke om alt var OK. Hos SQ synes jeg de kommer bortom hele tiden.

    Min mening og erfaring.
     
    Insomnia4u and Schlandy like this.
  15. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har også relativt god erfaring med CA F.
    Jeg har også helt ræva erfaring med SQ C, der er det gigantiske forskjeller på både crew og hardware fra C til C (for jeg har også fantastisk erfaring med SQ C).
     
  16. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville vært fornøyd om jeg fikk til tur i C når det er snakk om en familie på 4- f.eks SQ C. Er ikke automatisk slik at F hos et selskap er bedre enn et annet selskaps C.
     
  17. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    257
    Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg ville satset på SAS Business (fly premium). Da trenger du bare 180.000 poeng for 2 barn + 2 voksne. Så slipper du å styre med amex/ct.
     
    CowboyDan, Smurfboy and jgroneng like this.
  18. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke uvanlig at man har begge både amex og sas mc.
     
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    mulig det blir enda litt vanskeligere å finne 4 F billetter med bare SASMC :)
     
  20. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Du vill aldri få 4 frist billetter med MC rabatten.
    Det gir kun rabatt på SAS metall, og de har høyeste klasse som business.
     

Del denne siden