Norge har solgt sin eierandel i SAS

SAS Airbus A330

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Som vi skrev i går kveld la staten offisielt ut sin 9,88% store aksjepost i SAS for salg. Det var likevel noe overraskende at salget ville være gjennomført allerede 12 timer senere.

På morgenen i dag ble den norske stat enig med enn så lenge ukjente kjøpere om salg av aksjeposten i SAS. Dette har skjedd gjennom en auksjonsprosess og kjøperne er både norske og utenlandske investorer. Mange hadde forventet at en eksisterende aksjonær eller annen stor aktør skulle kjøpe hele aksjeposten for å sikre størst mulig inflytelse, men dette er altså ikke tilfelle.

Salgsprisen endte på 17,25 svenske kroner per aksje og en samlet pris på 597 millioner kroner.

– Regjeringen har lenge vært tydelig på at staten ikke er langsiktig eier av SAS. Stortinget har i flere omganger gitt regjeringen fullmakt til å selge seg ut av selskapet. Den fullmakten har vi nå benyttet oss av, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Riktig tidspunkt å selge på

Tidspunktet for salg av aksjene er nok ikke tilfeldig. SAS har hatt en positiv utvikling over en lengre periode og levert overskudd de siste tre årene. Man kan også se for seg at aksjens verdi ville blitt påvirket av et salg av konkurrenten Norwegian til IAG, Lufthansa eller en annen aktør.

Dette betyr på en måte også slutten for et fellesnordisk flyselskap da det kun er den svenske og danske stat som står igjen på eiersiden. Svenskene har også signalisert at de vil selge seg ut av SAS, mens danskene holder på aksjeposten sin. En medvirkende faktor til dette er nok å sikre fortsatt utvikling av luftfarten i Danmark og videre vekst for København lufthavn.

Hvilke endringer kan vi forvente?

Det blir spennende og se om Oslo Lufthavn fortsatt får beholde SAS sine langruter eller om man vil se ytterligere flytting av ruter til København. Selv om flyselskapet har fokusert på at rutene skal være lønnsomme har vi sett flere eksempler på ruter som har blitt opprettholdt, selv om de ikke har vært optimale. Rutene mellom Stavanger og Houston, og Stockholm og Hongkong er noen av de seneste eksemplene på dette.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *