Qantas tester ultralang flyrute mellom Sydney og New York

Qantas QF7879 New York - Sydney Project Sunrise Boeing 787 ultralang flyrute

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Qantas første «Project Sunrise» testflygning landet i går i Sydney etter en 19 timer og 16 minutter lang flytur fra New York. Dette er verdens lengste kommersielle flyreise og ble utført for å undersøke om så lange flyreiser i det hele tatt er mulig å gjennomføre.

En Boeing 787-9 fra Qantas med 49 passasjerer og besetningsmedlemmer om bord gjennomførte i helgen en direkteflygning fra New York til Sydney. Flyet ble posisjonert til New York etter levering fra Boeings fabrikk i Seattle. Flyturen ble brukt til å undersøke både komfort- og helsemessige utfordringer knyttet til fremtidige ultralange flyruter.

Besetningen før avgang i New York

– Dette er en viktig milepæl for luftfartsindustrien. Forhåpentligvis er det en smakebit på en frentudug rute som kan korte ned reisetiden fra den ene til den andres siden av verden, Alan Joyce, CEO i Qantas Group. – Vi vet at ultralange flygninger gir noen ekstra utfordringer, men dette har vært tilfelle hver gang ny teknologi har gjort lengre flyreiser mulig. Denne testen vil gi oss viktig informasjon om hvordan vi kan ivareta passasjerenes komfort på veien.

Project Sunrise

Direkteflygninger fra Australia til Europa og USA

I det Qantas kaller Project Sunrise, har flyselskapet utfordret flyprodusentene Boeing og Airbus til å øke rekkevidden på sine langdistanse, for å gjøre langdistanseflygninger fra Australia til Europa og Nord-Amerika mulig. Både Airbus A350 og Boeing 777X er flytyper som vurderes for å gjøre denne typen flygninger mulig. Boeing 787-maskinen som ble brukt i testflygningen er egentlig ment for å gjøre så lange ruter, men det er likevel

Cockpit

Singapore Airlines innehar per i dag verdens lengste flyrute mellom Singapore og New York, med en flytid på opptil 18,5 timer. Denne ruten flys med Airbus A350-900ULR. Reisende kan ofte spare fire timer eller mer, sammenlignet med å gjøre tilsvarende reise med ett flybytte på veien. Qantas har allerede en direkterute mellom Perth og London, som per i dag er verdens tredje lengste.

Under denne testflygningen ble kabinbelysning og servering optimalisert for å redusere jetlag.

– Nattflygninger starter som regel med middagsservering før lysene skrus av. På denne flygningen startet vi imidlertid med lunsjservering og beholdt lysene på i seks timer for å matche tidssonen ved ankomst, sier Alan Joyce.

Ytterligere to testflygninger i Project Sunrise er planlagt gjennomført i år, fra London og New York til Sydney. Dersom flyprodusentene er med på utfordringene og undersøkelsene fra testflygningene er positive, kan de nye rutene være en realitet allerede i 2022.

Høres en 20-timers flytur ut som fantastisk drøm eller et mareritt? Følg diskusjonen i forumet vårt.

Foto: Qantas

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *