Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Denne delen av turen har jeg virkelig gledet meg til! Akkurat som med Lufthansas First Class Terminal eller Qatars Al-Safwa lounge, er det noe ekstra fascinerende og tiltrekkende med en lounge kun for First Class (eller for min del uoppnåelig elitestatus).
Tilgang til Concorde Room er forbeholdt passasjerer med billett samme dag i First Class eller de som er så privilegert at de har et Executive Club Concorde Room-kort. Sistnevnte krever intet mindre 5000 tier points pr. opptjeningsår! Tilgangen er med andre ord like eksklusiv som for Lufthansas First Class-lounger, som også er mitt referansepunkt for vurderingen av Concorde Room.
Komme seg dit
Concorde Room ligger på London Heathrows terminal 5 og har to innganger. For en offisiell og glamorøs entré tar du til venstre etter sikkerhetskontrollen, ned til butikkområdet, går mot Galleries Lounge South, opp en etasje og snur deg rundt. Men det er også en annen vei inn…
Butikkene på terminal 5 er så lukrative at British Airways i følge rykter måtte ut med en million pund for å gi First Class-passasjerene muligheten til å slippe shoppinginfernoet i form av den beryktede «hemmelig døren». For å komme seg dit tar du i stedet til høyre etter sikkerhetskontrollen, går mot vakten som står foran en anonym skyvedør og du er framme!
Vel innenfor dørene ble billetten min sjekket igjen og jeg ble fortalt hvilken gate flyet mitt skulle gå fra. Som du kanskje vet blir gatene ofte annonsert like før boarding åpner for å holde deg lengst mulig i butikkene.
Førsteinntrykk
Jeg opplever egentlig Concorde Room som nokså lite og stilen kan i alle fall ikke beskrives som skandinavisk minimalisme. Her er det full pakke med plysj, lysekroner, speil, store skinnstoler og dempet belysning.
Det er også et slags «uteområde» som jeg opplevde som ganske behagelig med noe nesten strandferie-aktig over seg.
Siden det var lørdag var det lett å finne sitteplasser i loungen og i baren. I Concorderestauranten var det derimot mer rift om plassene. Jeg tipper at Concorde Room kan være ganske fullt i de travleste periodene. Til sammenligning er det faktisk flere mennesker i Concorde Room på en lørdag morgen enn det er i Lufthansas First Class-lounger når det er rushtid.
Mat og drikke
Det er ingen buffet i Concorde Room, alt er a la carte. Du må finne et sted og sitte, å bestille det du vil ha. Det er også et dedikert restaurantområde (med større utvalg av mat) og en bar (større utvalg av drinker). Ingen forhåndsreservasjon var påkrevd i restauranten og jeg fant meg et ledig avlukke å sitte i.
Restauranten er designet for å gi mest mulig privatliv. Det skulle ta hele ti minutter før betjeningen i det hele tatt la merke til meg i det lille avlukket mitt. Lunsj serveres ikke før kl. 11:45, så jeg måtte ta til takke med frokostmenyen.
Når man er i Roma… Jeg gikk selvfølgelig for full english breakfast. Ingen overraskelser her, den var så smakfull som bare en engelsk frokost kan være.
Servicen tok seg opp etter en noe laber start og tomme Champagneglass ble etterfylt på et øyeblikk.
Konklusjon
British Airways Concorde Room er veldig bra og utklasser (nesten?) hvilken som helst business class lounge. Etter min mening kommer den likevel ikke nærheten av Lufthansas First Class-lounger. Spesielt ikke terminalen i Frankfurt og den fantastisk First Class loungen på terminal 2.
Sagt med andre ord, British Airways Gold (OneWorld Emerald)-status er kanskje godt nok siden det gir deg tilgang til de fleste av OneWorlds First Class-lounger. Det er i alle fall ikke noe poeng i å prøve og dra inn 3500 ekstra Tier Points bare for å få Concorde Room-kortet.
Foto: Bernd Moeske
Naviger i artikkelserien «Tier points run til USA» | |
---|---|
< Del 3: OSL-LHR British Airways Business Class | Del 5: LHR-PHL i BA First Class, Boeing 747 > |
Legg igjen en kommentar