Jomfrutur til København: Beretninger fra en egotrip

Tråd i 'Reisebrev' startet av Kristian, 28. febr 2020.

  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    København kaller!

    20200228_082727.jpg
    Vadsø lufthavn tidlig en fredagsmorgen

    I januar slo det meg at jeg aldri har vært i København, i alle fall ikke sånn ordentlig.

    Det vil si: I desember 2009 hadde jeg to overnattinger der, men etter en noe skjødesløs tilnærming til inntak av grøntfôr i Damaskus like før ankomst, ble jeg nødt til å oppholde meg svært nært en porseleninstallasjon som mange nyter godt av når ferdigfortært masse skal ut av skrotten. På dag 2 stavret jeg meg bort til Strøget, men etter tre kvarter måtte jeg innse at porselenet kalte.

    Videre har jeg hatt en lang mellomlanding på Kastrup: På veg hjem fra New Zealand landet Singapore Airlines kl. 0600 på Kastrup og undertegnede ville prøve en bedre frokost i kongens by. Dette var i 2015 og 13 timer i økonomiklasse gjorde ikke akkurat underverker for opplagtheten. Dermed ble det så som så med utforskningen av selve byen, men god frokost ble det.

    Vel, dette reisebrevet skal først og fremst ta for seg destinasjonen. Det er vel begrenset hvor interessant SAS Pluss fra Øst-Finnmark til Danmark egentlig er. Om det skulle skje noe spesielt, så gjør vi (royalt flertall) et unntak.

    ***

    Dersom du, kjære leser, har tips til hva en historieinteressert (museumsglad), språknerdete og alenereisende kar bør finne på i København, kom gjerne med tips. Noen har jeg selvsagt plukket opp allerede, men jeg setter stor pris på flere tips. Jeg lover å samle dem alle og poste dem i København-tråden vår etter hjemkomst :)

    ***

    Og dersom du lurer på hvorfor jeg skriver på dansk, så er dette for å øve meg på å gjøre meg forstått i København :)

    ***

    Adjø, Øst-Finnmark!
    20200228_081600.jpg
    Kvenbyen ved Varangerfjorden

    ***

    -- Første post etter ankomst Kastrup finner du her.
     
    Last edited: 28. febr 2020
    CKe, SAJblue, Avixlo and 21 others like this.
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,726
    Bonuspoeng:
    293
    København er gøy!
    Håper du er heldig med været
     
    Sunnfjordingen and Kristian like this.
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Dette blir artig, mulig en teaser til litt påske krim 2020:) Krysser fingrene...

    PS det ble plutselig betydelig lettere å lese ditt reisebrev :p
     
    Kristian liker dette
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Et reisebrev helt uten spenning på kortbanenettet? Jeg tror det ikke før jeg får se det, men god tur!
     
    Sunnfjordingen and Kristian like this.
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Forstår ikke hva du skriver! Er det dette austlandsk du skal i gang med?

    Ser frem til å følge :)
     
    drsyk and Kristian like this.
  6. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,235
    Bonuspoeng:
    183
    En båttur gir deg grei oversikt, pluss at de forteller litt om hva du ser. Grei måte å komme i gang på. Muligens litt kjølig da.
    Museumtips: https://www.glyptoteket.com/
    Bar: warpigs.dk

    Anbefaler også å få tak i et Copenhagen Card, det gir gratis offentlig transport samt fri adgang (evt rabatt) til mange museer og andre ting. Kostnaden for kortet er fort tjent igjen .
     
    Sunnfjordingen and Kristian like this.
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Dash-en gjorde noen kraftige og svært lite grasiøse byks over Varangerfjorden. Damen i nabosetet mente hun fikk kjenne smaken av frokosten på ny, men ingen ekstrovert spredning av mageinnhold. Dermed forsvinnende lite dramatikk -- så langt.

    20200228_103049.jpg
    26 år gamle LN-WIA fløy WF970 i dag
     
    Last edited: 28. febr 2020
    Avixlo, Sekon, Earl and 12 others like this.
  8. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,243
    Likes mottatt:
    22,481
    Bonuspoeng:
    183
    Ein runde rundt Nyhavn er vel obligatorisk. Mykje godt fludium der, men kanskje litt tidleg på året? Jaja. Øl er godt.
     
  9. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Med mindre du er fullstendig fri for kulturell/historisk interesse, synes jeg du kan unne deg en tur på "Glyptoteket". Salig Carlsberg ( ja han med ølet) tjente så godt at han samlet en ettertrykkelig stor samling av statuer/skulpturer/"tilhugde stener" i et praktbygg som ligger sentralt (ved H.C. Andersen Boulevard, like ved siden av Tivoli ( som muligvis også står på manges "Bucket List")). Glyptoteket gir deg et c rashkurs i Europeisk historie, og mange av skulpturene er for øvrig vakre i seg selv,
    Både Glyptoteket (Ny Carlsberg Glyptotek) og Tivoli ligger like i nærheten av (øst for Hovedjernbanestasjonen)

    Like i nærheten (Ca kvartal lenger øst) ligger også "Tivolihallen" hvor du kan få tradisjonell dansk "Frokost" (altså lunch) fra ca 12. Men det finnes også andre gode tradisjonelle frokoststeder: Vi var en liten flokk IF'ene anført av Stuttfeiten I Køben for et drøyt(?) år siden: Da spiste vi frokost bl.a. på "Det lille Apotek" borte ved Universitetet og Rundetårn. Helt fortrinnlig, det også.

    upload_2020-2-28_10-18-19.png
     
    Avixlo, Eddie47, Sonictravel and 2 others like this.
  10. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Sjølv er eg meir glad i sjokomjølk, sider og whiskey (omtrent i den rekkjefølgja). Forhåpektlegvis tørstar eg ikkje i hel trass i sære drikkepreferansar :)
     
    Earl, Eddie47, Sunnfjordingen and 2 others like this.
  11. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Jøss!, du må nedstamme fra noen av studentene ved UiB som opparbeidet seg et nokså sært ry -way back when. I følge apokryfe historier var det en flokk som (etter å ha drukket seg sveiseblinde) dro ut til Flesland dagen derpå, og satt i kafeteriaen, så på flyene og "nøt" rekesmørbrød og kakao....... De fleste av oss andre studenter (som også tidvis var sveiseblinde) klarte aldri helt å få begrepet *nøt* til å passe inn der. :eek:
     
    Eddie47, drsyk and Kristian like this.
  12. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Foreløping ingen 'gysare', men pulsen økte kraftig da SAS kunngjorde at SK4473 var overbooket og at de derfor søkte frivillige til å vente 9 timer til kveldsflyet, SK4479, mot 150 €. Jeg fryktet selvsagt at jeg skulle bli kastet av, men det virker som om klappsetet i cockpit ble tatt i bruk slik at ingen måtte stå igjen. Heldigvis :)
     
    Earl, paron, RoadKing and 3 others like this.
  13. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Der er mange rare dyr i Arken! Det er vel ikke umulig at jeg kunne ha latt meg rive med til å delta på kakaokjøret på en flyplass dagen derpå. Synd det er sånn stress med sikkerhetskontroll og sånn nå i våre dager...
     
    Earl, paron, Eddie47 and 2 others like this.
  14. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Er glad i grønn te, Pepsi max med lime og bobler, i omvendt rekkefølge.:)
     
    ArthurDent and Kristian like this.
  15. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke lett dette med språk, spesielt ikke når det er utenlandsk (dansk), dog håper jeg at herren greier å stave seg gjennom teksten uten altfor mye bryderi ;)

    Ironisk nok var det selveste Ivar Aasen som prydet Norwegian-flyet som kom hakk i hel på SAS-flyet til KKN nå i formiddag. Det var nesten som om han i egen høye person ønsket å se undertegnede i hvitøyet på en dag som vedkommende har forådt det aasenske skriftsspråk... :eek:
     
    Earl, paron, Eddie47 and 5 others like this.
  16. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Bobler er fint. Og gin med en dose tonicvann, av mange kjent som GT. Antageligvis kan København by på dette og hint :)

    ***

    I fokus denne gang er det nok turistattraksjonene som vil stå. Takk for fine råd så langt. Glypoteket er føyd til lista, spesielt siden de har en spesialutstilling om Palmyra, en fascinerende oldtidsruin som jeg hadde gleden av å besøke i 2009.
     
    Last edited: 28. febr 2020
    Avixlo, Earl, paron and 2 others like this.
  17. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Curfew har jeg vært på et par ganger, men 3 år siden sist. De hadde iallfall både G og T. Har hørt mye bra om the bird and the churchkey, men der har jeg ikke vært. De har visst slalombrus de også.
    Noen må gå!
     
    drsyk, Eddie47 and Kristian like this.
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,565
    Bonuspoeng:
    293
    God tur!
    En tur opp i Rundetårn kan anbefales. Fin utsikt, og masse historie.
    Er vel det eneste tårnet jeg har vært i hvor man kan kjøre hest og vogn nesten til toppen..

    Smørrebrød på Kanalcafeen.
     
    Eddie47, chipcampden and Kristian like this.
  19. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Takk! Ser ut til å være et ypperlig sted for en lørdag :)

    Denne står på lista, men håper at helga bringer vær som kan gi utsikt. Historiebiten er nå forlokkende uansett.

    Har lest begge deler om Nyhavn, men det koker ned til at det blir en tur innom. Det er rett borti høgget her, bokstavlig talt (nesten) et solid steinkast.

    ***

    Takk for alle forslag så langt! Herlige folk :)
     
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Undertegnede tok seg fram til flyplassen i Gokk til fots. Teller det?

    ***

    Apropos fluidium. Vi får satse på at aftenen ikke ender slik:
    20200228_142413.jpg
     
    Last edited: 28. febr 2020

Del denne siden