Så jeg hadde bestilt SAS Plus Pro før jul da jeg hadde konfirmasjon jeg var usikker på dato når det passet best at jeg skulle reise ut. Praktisk med Pro så man kan endre uten gebyr tenkte jeg. Men idag når jeg skulle endre, så var det lagt til 650 Kr rebook fee. Merkelig.. Så ringe jeg support, og det viser seg at SAS Plus Pro var var egentlig ikke Pro i det hele tatt, siden jeg visstnok hadde bestilt under en kampanje.. Er ikke dette villedende? Jeg betalte ekstra for Pro ift. Smart nettopp FOR å få rebook gratis. Jeg kunne jo bestilte Plus smart, som var billigere..
Hvis du er 100% sikker på at du har kjøpt SAS Plus Pro så høres det ut som du bør ringe kundeservice en gang til. Det er ikke uvanlig at agentene kommer med feilinformasjon eller på annen måte ikke vet hva de driver med. I tillegg så er det at en bestilt Plus Pro-billett "magisk" har blitt en Plus Smart-billett noe vi har sett på forumet før. Det kan sikkert være smart å finne fram opprinnelig bekreftelse som dokumentasjon før du ringer på nytt.
Plus Pro og Plus Full flex er to forskjellige billettkategorier. Bare den siste kan alltid endres uten gebyr. Plus Pro har en rekke underkategorier med forskjellig pris basert på tilbud og etterspørsel, slik at Pro-billetter er dyrere i rushtid enn midt på dagen, og øker i pris når man nærmer seg avreise. Ved endring må man da betale mellomlegget mellom den opprinnelige prisen, og den nye prisen man finner på nett for akkurat denne avgangen. Fordelen er at man kan kansellere og få alt tilbake, men endring koster nesten alltid ekstra. Revenue Management og reklameavdelingen er en sammensvergelse for å lure folk.
Du er sikker på at du ikke har bestilt Plus Smart under F&F? Denne kommer opp som Plus Pro under Mine Bestillinger - men det er forsatt en Smart-billett.
Ja, jeg vet at jeg valgte Pro i book vindu. Husker nemlig jeg vurderte kost diff mellom smart og pro. På nettside og app står det Pro. Men jeg ser nå i bekreftelse på epost at det står smart.. Så merkelig hvordan den plutselig ble en smart.. Men det ble kjøpt under F&F. Så kanskje det ikke skulle vært mulig å velge Pro under F&F? Så muligens en bug.. Men men. Da blir det et lite gebyr da. Takk!
Jeg mener de som hadde dette problemet tidligere fikk overtalt kundeservice om at de ikke skulle betale gebyr. Evt mellomlegg til ny pris må du betale. EDIT: Men de hadde vel kanskje pro på epostbekreftelsen. Uten det blir det potensielt verre..
Jeg har opplevd noen ganger at når jeg kommer til betaling, så har en eller begge flighter endret seg fra pro til smart, eller plus til go. To ganger har jeg oppdaget det etter betaling, og heldigvis kunnet kansellere og booke på nytt. Tror alle disse tilfellene har vært ved booking i app..
Som et oppfølgingsspørsmål: Er det mulig å bevise at man har bestillt Plus Pro i etterkant? Jeg sjekket nettopp en bestilling som er gjort i Plus Pro, men i eposten man får fra SAS står det bare at reisen er i Plus. Og i billetten står det: Hvis det er slik at billettene på magisk vis plutselig blir til Plus Smart, så må jeg vel nesten ta skjermbilde av det jeg bestiller fremover .
Ja jeg skal begynne å ta bilde av booking når jeg betaler for SAS Plus neste gang.. Nå har jeg jo ikke annet enn min hukommelse som "bevis"..
Jeg fant nå ut at det faktisk står et sted i eposten likevel! Først sjekket jeg bare den eposten som man får noen dager etterpå "Takk for at du velger å fly med SAS til...". Men i eposten som kommer umiddelbart ved booking " Din flygning [...], Bestilling :[...]", da står reiseklassen korrekt oppført: Jeg har samtidig også en booking som ble bestillt noen dager siden under Family&Friends i Sas Plus Smart (som nå føres som Plus Pro i "Mine bestillinger") og den står korrekt som Plus Smart i eposten: Så da kan du bare søke frem eposten du fikk og se hva som står der.
Du kan finne fare basis med oppskriften her: https://insideflyer.no/forums/threa...-betalt-med-eurobonuspoeng.16814/#post-460706 Fare basis i bookingklasse A for F&F Plus Smart og Plus Pro er AFFWEB og AFFWEBS hhv.
Jeg havnet i samme trøbbel i fjor, men ja, hadde pro på epostbekreftelsen. Var visstnok en IT-glitch de var klar over og skulle se på…. https://insideflyer.no/forums/threa...-i-sas-pluss-betalt-med-eurobonuspoeng.16814/
SAS IT er wonky som alltid. Man må dobbeltsjekke før man trykker OK, evt avbestille innen 24 timer som du skriver hvis de har gjort noe feil og dette først vises i mailen som bekrefter bookingen.