Thessaloniki, Thermi (Perea) & Kilkis med SAS & Aeagan + 3 hotell, litt jobb, litt ferie

Tråd i 'Reisebrev' startet av Fjordheim, 27. juni 2024 kl 20:35.

  1. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    249
    Likes mottatt:
    1,070
    Bonuspoeng:
    93
    God kveld,

    Det er en liten evighet siden sist jeg postet et reisebrev her, men tenkte at det var på tide igjen nå.

    Det er ikke mange bilder i denne første posten men det kommer en del etterhvert i de neste postene. Jeg jobber med strategiske innkjøp og skulle i den forbindelse en tur til Kilkis (Kilkis Industrial Area som er en ganske stor industripark) i Macedonia distriktet. Kilkis ligger da ganske langt nord i Hellas, 50-60 kilometer nordenfor Thessaloniki. Og det er ikke langt til grensen hverken til FYR Macedonia eller Bulgaria.

    Egentlig skulle jeg dra dit tirsdag 18/06, ha et 10 timers møte onsdag 19/06 for deretter å dra hjem igjen torsdag 20/06. Men så slo det meg; det er lenge siden siste Hellas tur, og når du først er der, attpåtil i et område av landet du ikke har vært tidligere, så er det ganske dumt og ikke benytte sjangsen til noen ekstra feriedager der.

    Så etter en kort konsultasjon med min sjef så utsatte jeg hjemreisen til mandag 24/06. Ergo fikk jeg 4 fine feriedager i Thessaloniki.

    Så da ble det slik.

    REISERUTE:


    18.06 SK 305 HAU-OSL 06:50 – 07:40 Plus
    18.06 SK 816 OSL – DUS 09:15 – 11:05 Plus
    18.06 A3 541 DUS – SKG 12:25 – 16:00 Business
    24.06 SK 782 SKG – CPH 12:30 – 14:25 Plus
    24.06 SK 1460 CPH – OSL 15:25 – 16:35 Plus
    24.06 SK 320 OSL – HAU 20:20 – 21:15 Plus

    OVERNATTING:

    18.06 – 19.06 Evridiki Hotel i Kilkis
    19.06 – 20.06 Royal Hotel i Thermi (Perea)
    20.06 – 24.06 Elisabeth Boutique Hotel i Thessaloniki

    Hadde leiebil fra Budget de to første dagene, en Citroen hybrid SUV, helt grei.

    Tar for meg flyreisene først, deretter hotellene for til slutt å fortelle litt om destinasjonen.

    SK 305 HAU – OSL Plus

    Ble hentet av taxi kl. 05:30, fremme på HAU kl.05:45.

    Relativt sett mye folk her på morgenkvisten, men kjapt gjennom sikkerhetskontrollen, som vanlig. Rakk en kaffe før boarding tok til. Reiser nesten statusløs (er silver) i Plus så boarding gruppe 2 på meg. Brage Viking skulle ta oss det korte hoppet over fjellet i dag, og avgang ble litt før tid, kl.06:40. Hyggelig betjening ombord, og fikk både kaffe, frokost og påfyll av kaffe. Grovt rundstykke med ost og skinke, hylleblomstjuice og melon og pasjonsfrukt yoghurt med nøtter, helt greit.

    Reiser med kun håndbagasje selv om jeg skal være borte i 7 dager. Sloss en halvtime med kabin kofferten i går kveld for å få alt på plass og få den lukket.

    Alt i alt et fint hopp over fjellet.
    frokost sas.jpg
    Frokost HAU - OSL

    Rakk en kjapp tur i loungen på OSL, men det var ingen høydare i dag heller.

    OSL – DUS Plus

    Avgang 5 minutter sent, beregnet flytid ca. 90 minutter i følge flight deck. Skule Viking sto for turen. Satt på 1D, og der var det forsåvidt hyggelig, og med tomt midtsete.

    Dagens andre mat ble lettrøket kyllingbryst med potetsalat (ihvertfall et dårlig forsøk), med solbærkrem! Og noe de kalte carroll shavings?

    Det så rett og slett motbydelig ut, og det ble pakket inn igjen uten at jeg engang pirket i maten, her må det betydelig skjerpings til. Fikk en Cola og en kopp kaffe, og litt motvillig fikk jeg påfyll også.

    Besetningen hadde stått opp på feil fot denne dagen, svært lite imøtekommende, rett og slett småsure faktisk. Attpåtil er det dessverre slik at flyet i seg selv svært gjerne kunne vært bedre ryddet og rengjort før avgang. Jeg er absolutt ikke prippen av meg, men dette var ikke bra.

    Det var lett turbulens helt fra utflyvning fra OSL og nesten hele veien til DUS, noe den svenske kapteinen advarte om før avgang, men bare lett risting. Landet nøyaktig kl.11:06 har jeg notert.

    Dette var en stor nedtur, spesielt med tanke på hva firmaet jeg jobber for betalte for denne reisen.

    sjoko sas.jpg
    Fikk en sånn da, aller nådigst.

    DUS flyplass

    Hva kan man si om denne flyplassen da? Har aldri vært her før, men det var ihvertfall lavt under taket bokstavelig talt, delvis forfallent, ganske skittent, spesielt på toalettene (ihvertfall på det ene jeg benyttet) og generelt sett småkaotisk og overbefolket.

    Så at de hadde et stort røykerom i nærheten av vår gate der døra ikke gikk helt igjen og røyken sivte ut. Kan bare tenke meg til hvordan det var der inne med 20-30 personer stående tett sammen og panikkrøyke. Glad jeg ikke hadde noe der inne å gjøre.

    DUS – SKG Aegan business

    Mitt første møte med Aegan. Startet ikke så godt da hele boarding prosessen var litt kaotisk, men det kan jeg kanskje ikke klandre Aegan for da det blant annet skyldtes veldig mange som var avhengige av rullestol som skulle være med.

    Dog prioritert boarding ble strengt overholdt.

    Men resten er rett og slett en gladsak, hvilken positiv overraskelse dette var.

    Ble møtt av en smilende og høflig kvinnelig purser, og sannelig sto også kapteinen der og ønsket velkommen ombord.

    Ved boarding completed ble vi der fremme kjapt tilbudt en velkomstdrikke, valget var mellom appelsinjuice, vann eller musserende vin. Siden jeg skulle kjøre 80-90 kilometer på gresk motorveg ved ankomst så ble det vann på meg. Samtidig ble det utdelt meny.

    Ble møtt av en smilende og høflig kvinnelig purser, og sannelig sto også kapteinen der og ønsket velkommen ombord.
    velkommen aegan.jpg
    Nå var det ikke så mange valg på denne menyen, det var kun valg mellom to hovedretter; kyllingbryst eller havabborfilet. De resterende rettene hadde bare «et valg», men hyggelig nok.

    Det var fem viner å velge mellom, 2 hvite, 2 røde og en rose, samt et brukbart utvalg av andre drikkevarer.

    Tre rader var satt av til business på denne flighten og det var tilsammen 11 personer her. Jeg hadde mine tre seter for meg selv. Alle midtsetene var følgelig fysisk blokkert.
    blokkert.jpg
    Blokkert midtsete

    Myk og fin avgang fra DUS i denne A320’n, og straks setebelte skiltet var avslått begynte de å jobbe i kabinen. Det første de gjorde var å trekke for gardinene mellom rad 3 og rad 4, og den forble fortrukket til vi var på final mot SKG.

    Deretter ble vi tilbudt mer drikke samt at de spurte hvilken hovedrett vi ville ha. Noen minutter senere kom de med hvite duker og stålbestikk. Noen minutter deretter kom det varme kluter, og så kom maten på et brett, ganske fint dandert, i godt gammeldags porselen. Det fulgte med pepperbøsse, saltbøsse og selvsagt et par små flasker med gresk olivenolje.

    Ble da også tilbudt ny drikke til maten og gikk for en cola i glass med isbiter.

    Det jeg fikk servert var følgende:

    Forrett; salt tomatkake med Gruyere fra Paros, erter i røkt olje og glaserte cherry tomater
    Hovedrett; havabborfilet med sitron og oregano saus, varm broccolisalat og ovnsbakt tomat risotto og merian urter
    Ost; gruyere ost fra Mykonos og Naxos med gode crackers
    Dessert; baklava med revet pistasj
    mat aegan.jpg

    Ser kanskje ikke så fint ut på bildet, men dette er det absolutt beste måltidet jeg har fått ombord i et fly på mange år. Alt var godt, alt var fint lagt opp, masse gode smaker og ikke minst det var skikkelig varmt når vi fikk det servert, altså det som skulle være varmt.
    meny.jpg
    Meny

    Baklava har jeg spist før og det er ekstremt søtt og mektig, men det ble allikevel en verdig avslutning på måltidet. Havabboren var fantastisk god, og jeg som aldri har vært særlig begeistret for risotto likte også denne. Alt gikk ned og kunne faktisk tenkt meg enda mer.

    Servicen var også ypperlig, de var innom et par ganger mens jeg spiste og spurte om alt var i orden og om jeg ville ha mer drikke.

    Etter at matserveringen var over kom de ganske kjapt rundt igjen og spurte om hvilken type kaffe jeg ville ha (tror man kunne velge mellom svart kaffe, espresso, cappucino og latte, muligens en til). Jeg fikk meg da et stort hvitt porselenskrus med herlig sort kaffe. Så kom de rundt med herlig sjokolade, og man ble bedt om å ikke være beskjeden; ta så mange du vil.

    Etter kaffe og påfyll av kaffe samlet de inn krusene, men presiserte at det var fortsatt litt igjen av turen og dersom det var noe jeg hadde lysst på måtte jeg bare gi beskjed om det, om det så var mer drikke, mer sjokolade eller noe annet snacks.
    kaffe.jpg

    Forresten, det glemte jeg nesten; etter kaffe fikk vi også ny varm klut.

    Etter en fin innflyvning til SKG taxet vi til fjernparkering. Da vi hadde parkert stilte en av kabinbesetningen seg opp mellom rad 3 og 4 med hendene hevet og proklamerte at ingen bakenfor rad 3 fikk forlate flyet før vi der fremme hadde forlatt flyet. Synes nesten at det var litt flaut.
    El al SKG.jpg
    El Al på SKG
    final skg 1.jpg
    Nærmer oss SKG
    litt av byen.jpg
    Litt av byen sett fra oven
    flyplass.jpg
    SKG

    Vi fikk da med oss våre ting, gikk ut og ombord i bussen som sto der og jeg tenkte; «hva var poenget med dette. Skal vi nå stå her i 40 graders varme og vente på de andre passasjerene (det var faktisk 40 grader akkurat da i følge ankomstmeldingen ombord ved landing), men neida, plutselig lukket bussen dørene og kjørte oss 11 som satt der fremme bort til terminalen, god service det.

    Det er nesten litt trist og tenke på at jeg hadde en miserabel opplevelse ombord SAS fra OSL til DUS for deretter like etterpå få oppleve min beste opplevelse ombord på business intra Europa på sikkert 15 år eller så der hos Aegan.

    Kollegaen jeg reiste sammen med, som er mye mer bereist enn meg, overalt i verden egentlig, konkluderte med at dette var over all forventning og egentlig utrolig bra.

    SAS må begynne å skjerpe seg!

    Det er jo også et poeng at vi reagerte på mangelen på orden og renhold hos SAS, mens det hos Aegan var pertentlig ryddig og rent over hele linja, og dessuten hele tiden et vennlig smil fra kabinbesetningen.

    Men ok, fortsetter med flyturene hjem i neste avsnitt (ikke i dag tror jeg), og tenkte å kalle det «The Empire strikes back», altså SAS slår tilbake, da første flytur hjemover fra SKG til CPH faktisk ble en høydare, men så kom det deretter 2 nye nedturer, vel ihvertfall en, før jeg var hjemme igjen.

    Ha en fin kveld.

    Mvh Fjordheim
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,813
    Likes mottatt:
    32,877
    Bonuspoeng:
    293
    Nå fikk jeg veldig lyst til å prøve Aegan!
     
    Kalsnes and MadsVaHa like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,410
    Likes mottatt:
    870,791
    Bonuspoeng:
    293
    Så så .. først Lufthansa, så får vi prøve Aegan senere ..
     
    RoadKing liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,813
    Likes mottatt:
    32,877
    Bonuspoeng:
    293
    Du er så streng :(
     
    Eddie47 and Kristian like this.

Del denne siden