Test: Qatar Airways Business Class, Boeing 777-300ER

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Qatar Airways er blitt et merkenavn som de fleste reisende i Norge etter hvert har hørt om. Qatar kjører stadig offensive og meget konkuransedyktige tilbuds kampanjer hvor Business Class har vert solgt for halv pris på deres 2 for 1 tilbud. Selskapet er etter sitt inntog ved Oslo lufthavn, blitt et meget godt og mye benyttet alternativ for reisende fra Norden til Asia. For vår del gikk ferden videre fra Doha mot Kuala Lumpur og jeg vil her forsøke å synliggjøre hva reisende med Qatar i Business Class kan forvente seg, og det er ikke lite.

Det var tidlig kveld ved Hamad International Airport i Doha og etter et besøk i den storslagne Al Mourjan Business Class Lounge som i seg selv er en stor opplevelse, var vi som seg hør og bør møtt opp ved gate i god tid før ombordstigning. Naturligvis ble de passasjerer som trengte bistand først skysset om bord, deretter familier med små barn, noe som her viste seg å favne svært vidt. Deretter stormet alle om bord uten noen som helst prioritet og det hersket til tider trengsel fremfor skranken.
Vell om bord og godt plassert i sete 7A kom en flyvertinne umiddelbart bort og presenterte seg samt hilste oss velkommen ombord. Hun tok også i mot bestilling på pre-departure drinker som for min del ble Champagne av sorten Billecart-Salmon Brut og en appelsin juice. Som et litt utradisjonelt eksperiment ble disse to blandet til én drink, noe som smakte aldeles nydelig. Reisefølget gikk for en Tattinger Prestige Rosé og en lime juice, som ikke ble blandet.

Deilige forfriskninger
Deilige forfriskninger

 

Atmosfæren i kabinen var rolig avslappende noe den flotte stemningsbelysningen medvirker til. I Business Class har Qatar har utstyrt denne flymaskinen med en setekonfigurasjon på 2+2+2. (Emirates kjører 2+3+2 på samme type flymaskin). Stolene er veldig gode å sitte i og de gir deg trinnløse valgmuligheter fra oppreist posisjon og til skikkelig stress-less posisjon. Styringen av stolene fungerer enkelt men presist og stolen kan gjøres helt flat når du ønsker å sove. Her er rikelig med oppbevaringsplass både i egen stol og i stolryggen fram forbi deg. Spisebordet slås opp fra siden av midtkonsollen som fungerer som en grense mellom deg og sidemannen.
Beinplassen oppleves som uvanlig god og midtkonsollen gir et solid skille mot naboen, slik unngås ufrivillig beinflørt. Qatar er også det første selskapet hvor jeg har opplevd å få utdelt pyjamas i Business Class, veldig imponerende.

Stoler med uvanlig god beinplass
Stoler med uvanlig god beinplass

 

Pyjamas
Pyjamas

 

På grunn av sykdom om bord ble vi en time forsinket ut fra Doha. Det ble derfor tid til flere runder med Predeparture drinker mens vi ventet på avgang. Besetningen hentet også inn bestilling på drinker og mat som skulle serveres etter at vi var kommet oss av sted.

Bestilling av drikke og mat
Bestilling av drikke og mat

 

Vi kom oss omsider av sted og under oppstigning kunne vi nyte denne flotte utsikten mot et opplyst Doha.

Doha by night
Doha by night

 

På matfronten har Qatar A la Carte servering på sine flyvninger. En velger da selv hva en vil ha og spise eller drikke fra en ganske generøs meny. Spesielt drikkemenyen er imponerende. Du bestemmer også selv tidspunkt for måltidet og vi ba om å få starte på måltidet en halvtimes tid etter at Champagnen var servert.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

 

Som nevnt hadde besetningen allerede på bakken hentet inn bestilling på after-departure drinker, samt forhørt seg om eventuelle mat valg og tidspunkt for disse. Straks vi flatet ut på marsjhøyde kom besetningen med to glass og Champagne som elegant ble skjenket ved våre stoler.
På dette tidspunktet gikk flere av passasjerene direkte i gang med måltidene, men siden vi hadde sagt at vi ønsket å starte på maten en halvtimes tid etter at Champagnen var servert kunne vi nyte stunden. Som første rett hadde vi bestilt Palate pleaser som er en mini rett som serveres før selve forretten. Retten besto av kamskjell med sitrongress, safran og mintsaus. Til dette var det bestilt rød vin av sorten Chateau Monbousquet 2007, Saint-Emilion Grand CRU. Ganske presist, en halvtime etter at Champagnen var servert kom et av besetningsmedlemmene bort å spurte om vi var klare for mat og sjekket om det virkelig var rødvin vi ønsket til den første retten. Til sjømat er jo rødvin litt utradisjonelt, men vi er begge meget glad i nettopp røde viner. Like etter kom første runde med mat, kamskjell med sitrongress, safran og mintsaus flott dandert på en liten asjett, vinen ble skjenket ved bordet og begge deler smakte ytterst bra.

Palate pleaser
Palate pleaser

 

Det neste på programmet var forrett, her kunne vi velge suppe, en arabisk rett eller røkt tunfisk i salat. Eller alt sammen om du ville. Da jeg etter hvert også har fått sansen for arabisk mat valgte jeg Classic Arabic mezze. Dette består av en deilig salat med dipp samt herlig arabisk brød.
På drikkefronten ba jeg om å få smake på neste røde vin i sortimentet, den Argentinske rødvinen av typen Luigi Bosca 2010.

Classic Arabic mezze
Classic Arabic mezze

 

Da forretten var fortært og en hadde fått slappet av en liten stund, var det tid for hovedrett. Her hadde jeg bestilt stekt biff i sitrongress-saus. Mens jeg spiste dette storslåtte måltidet, slo det meg hvor mye den syrlige piffen som sitrongress gir mat, betyr. Hovedretten smakte fantastisk, vinen likeså.

Braised beef in lemon grass sauce
Braised beef in lemon grass sauce

 

Etter middagen var en klar for ost, kaffe og en boks med Godiva sjokolade som etter hvert ble til to og tilslutt tre. En herlig kombinasjon, det var det. På dette tidspunktet var det tid for å smake ut den siste røde vinen fra menyen, den Australske St Hallett Barossa Faith, Shiraz. Denne vinen var den som for meg, falt aller best i smak.

Ostebord og Godiva sjokolade
Ostebord og Godiva sjokolade

 

Etter dette var jeg egentlig sprekkeferdig, men reisefølgets dessert fristet meg så innmari at jeg også bare måtte ha.
Isen hadde kaffesmak og den var flott dandert med blåbær, ripsbær og sjokolade, denne sammensetningen smakte veldig bra.

Dessert
Dessert

 

Da måltidet var over nærmet vi oss kysten av India. Det var mørkt ute, men helt skyfritt og det var fascinerende å sitte og se utover belysningen som røpet de tusenvis småbyene i India.
In flight systemet ombord var veldig bra, med godt utvalg av underholdning og jeg ble sittende å kikke litt en dokumentar og litt ut vinduet mens passerte det sydlige India. Vi fløy så utover Bengalbukta like nord for byen Chennai i 35000 ft høyde. Først da senket jeg setet ned for å få litt søvn. Da vi nærmet oss Nicobar øyene ved kysten av Thailand, våknet jeg. Det lynte kraftig ute i horisonten mot øst og en kunne skimte et stort uværssystem som vi fløy langsetter. Flyet la om kursen ved å svinge kraftig mot vest og vi og fløy mot sørvest før vi etter en stund endret tilbake med retning mot Kuala Lumpur. Vi tok således en tryggere omvei rundt uværsområdet som strekte seg langt over vår flyhøyde. Antagelig opp mot 50 000ft.

Vi flyr rundt et uværsområde
Vi flyr rundt et uværsområde

 

En halvtimes tid etter dette, var vi begge våken. Ute i horisonten mot øst, mellom oppstigende skyer, kunne vi se det vakre rosa skjæret fra solen. Når du er ute å flyr i Asia, er slike glimt ganske vanlige om morgningene.

Det lysner i øst
Det lysner i øst

 

Da besetningen så at vi var våkne, kom en av dem straks bort til oss for å forhøre seg om vi ønsket frokost, noe vi ønsket. Vi startet med en deilig kopp kaffe. Etter det kraftige middagsmåltidet bare noen timer i forveien, var jeg egentlig ikke sulten, så jeg hoppet rett inn i tredje runde (hovedrett) – Creamy scrambled egg som ble servert sammen med potato rosti, roasted tomato, grillet beef og portabello mushroom. Det smakte veldig bra og smaken på soppen utmerket seg spesielt.

Frokost
Frokost

 

 

Etter frokosten ble jeg sittende å små nippe til kaffe og kikke ut vinduet, på skyer, stor flymotor og fin vingeflex. Og en spør seg, kan en reise bli bedre enn dette?

Klart luft
Klart luft

 

Vi landet så i Kuala Lumpur tidlig om morgenen i et fantastisk finvær til utsikt over de skarpe grønne og flotte fargene fra vegetasjonen.
Qatar leverer et solid produkt i Business Class og det er ikke mange selskaper som overgår hverken utvalg av mat, drikke eller servicenivået.

Like før landing
Like før landing

 

 

 

 

 

Oversikt

Fordeler

- Vennlig og serviceinnstilt besetning.
- Kjempegod mat og drikke.
- Behagelig atmosfære i kabinen.
- Meget god plass.

Ulemper

- Rotete ombordstigning.
- Dårlig øl utvalg.

SETE

MAT/DRIKKE

SERVICE

VALUTA FOR PENGENE

Overall Rating

Konklusjon

Qatar byr på eksepsjonell god service fra en veldig oppvakt og meget vennlig besetning. Mat og drikke er av svært god kvalitet bortsett fra litt kjedelig utvalg av øl. Kabinen i denne 777-300 oppleves som gedigen, den er tiltalende og flott, stoler er gode å sitte i og beinplassen er meget god.

4.5

Kommentar

  1. Erik sier

    Heisann
    Flyr ofte med Qatar Airways, sågar blitt oppgradert til Businessclass fra Doha til Bangkok med den nye Airbus A-380. Må bare oppleves. Ta denne testen neste gang. Går LANGT utenpå 777.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *