Uber: Din egen privatsjåfør til samme pris som taxi

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Henning, 10. febr 2014.

  1. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    http://e24.no/naeringsliv/uber/uber-trekker-seg-ut-av-norge/24158917

    Ta fra 280 000 personer et tilbud de er vant med å ha tilgjengelig, samtidig som det er et stort press på politikerne fra ESA om å endre loven. Krydret med et velsmurt pr-maskineri er det antageligvis ingen dum strategi.

    Veldig fint at de beholder Uber Black.
     
    Edvard liker dette
  2. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Bra dem hvert fall beholder Uber Black for dem benytter jeg en del hvis jeg trenger bil kjapt i sentrum.
    Skal jeg forhåndsbestille turer benytter jeg andre så jeg er sikker på at jeg får en ordentlig bil :cool:
    Syns kvaliteten på Uber Black hvert fall i Oslo kan være litt så som så faktisk, fått en del skrall biler fra tid til annen.
     
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Uber legger ned i Singapore, Thailand, Malaysia, Vietnam, Indonesia, Filippinene, Kambodsja og Burma. Effektivt 8. April 2018. De ble kjøpt opp Grab.

    https://www.grab.com/

    theguardian.com/technology/2018/mar/26/uber
    grab.com/sg/press/business/grab-merges-with-uber-in-southeast-asia

    Appen beholder historikken din og fungerer som vanlig i andre land.
    Grab er en helt lik tjeneste med noen små forskjeller i design og funksjonalitet.

    Grab vil ha tilgang på de samme bilene/sjåførene som Uber hadde.
     
    Last edited: 01. april 2018
    Henrik, AV83 and WannaBeFrequentFlyer like this.
  4. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Angående London: Jeg kjører kun med Black eller Exec og tok en lang tur i mars i år hvor sjåføren ikke nevnte med et ord at det var noen endringer på gang for ham i alle fall.

    Imidlertid kom det en laaang historie om hvordan han hadde vært i Norge for noen år siden: Det viste seg nemlig at han hadde sett mye vei i Norge: Han hadde flydd til Kirkenes, leid en bil og så kjørt til Storskog for å hente broren på et mottak for tvangsretur, dagen før broren ble sendt tilbake til Russland hvor han hadde lovlig opphold. Så hadde han smuglet broren helt ned til Calais. Detaljene på hvordan han gjorde det var han litt mer «fuzzy» på, men det var liten tvil om at han ikke hadde stoppet i tollen.
     
    Travellingalf liker dette
  5. AV83

    AV83 Medlem

    Innlegg:
    200
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    28
    Har kun brukt Uber tidligere i østen og godt fornøyd med det.
    Er det slik med Grab at man kan betale via appen med kredittkort eller må betaling skje direkte til sjåfør? Og støttes ev. AMEX?
    Synes det er bekvemt med Uber at alt ordnes via Appen, men har gjerne gitt litt tips til sjåføren i cash (uten å ha gjort noe grundig research på om dette er forventet eller ikke)
     
    Edvard liker dette
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Helt likt system som på Uber. Du kan betale med valgfritt kort inkl. Amex.

    https://www.grab.com/sg/car/

    Eneste jeg savner hos Grab er muligheten for å ha flere profiler. Det er praktisk hos Uber med egen profil for bedrift/prosjekt/familie koblet mot ulike kort.

    Epost-kvitteringene fra Uber tagges med profilen brukt i subject, så det er enkelt å sortere regninger. Jeg gir aldri tips hos Uber/Grab med unntak av den settingen som ligger inne på riders.uber.com/payment

    Your preferred gratuity will be applied to any future TAXI trips that you request through Uber. This will apply to TAXI fares only (not Black, SUV, or uberX) and be paid to your driver. Gratuity only applies in certain countries. 0%-30% Taxi Gratuity Updated
     
  7. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Vet du om det er mulig å logge på sin Grab-konto utenom Grab-appen? Skulle gjerne ha lagt inn betalingsinfo og sånn på forhånd, men appen er tilsynelatende region-locked så klarer ikke logge på.
     
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Tror du kan registrere deg på Grab appen overalt, så lenge du har et mobilnummer.

    Med registrert profil kan du logge på https://hub.grab.com/ og velge GrabPay for å endre/legge til kredittkort.

    GrabRewards status har faktisk noe for seg ved bestilling. Da jeg fikk Platinum merket jeg raskere, prioritert bestilling og bra biler.

    Kommentar på sammenlikning med Uber i Singapore-tråden.
     
    Last edited: 26. juni 2018
    sutenai liker dette
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    I Cape Town fungerer Uber helt supert. Mange biler, rask respons, hyggelige sjåfører (både lokale, fra DRC og Zimbabwe) og fin musikk på radioen. Normalt OK biler og service ved over 4.7 rating, jeg kansellerer om under 4.6.

    Uber aktivitetsnivå i byen er helt rått, mange av sjåførene har jobbet under 2 år og har +8000 turer, en hadde 12500. Husk du kan se profilen til sjåføren etter bestilling akseptert.

    Tips promoteres på Uber-appen etter avsluttet tur (alle biltyper) som i USA.

    uberX fra flyplassen til Gardens/sentrum ca. 190 ZAR, småturer ca. 50 ZAR.

    Liknende positiv erfaring i Santiago de Chile og omegn.

    https://www.uber.com/en-CH/cities/
     
    Last edited: 26. juni 2018
  10. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har registrert meg, jeg får bare ikke lov til å logge på ("could not connect to server"). Men den klarte å motta kode for pålogging på desktop, så takk for tipset. Dog får jeg feilmelding der når jeg skal legge til kredittkort men et steg nærmere i alle fall :p
     
    Edvard liker dette
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Husk å endre telefonnummer i profilen på Uber appen når du bytter SIM eller mobil.

    Jeg glemmer dette støtt og stadig og får eksotiske mobilsvar-meldinger fra sjåfører. Chat funksjon finnes internt i appen, men noen sjåfører ringer før henting. Med tanke på at teksting og kjøring er dårlig kombo, så er det greit for meg.

    Om noen lurer på hva forskjellen på Uber og Grab er, så har jeg beskrevet det her.
     
    Last edited: 26. juni 2018
    Stuttfeiten liker dette
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Så bra at uberX har kommet til Málaga (og Marbella, Fuengirola, Mijas, Torremolinos).

    https://twitter.com/Uber_ES

    It´s not quite like the UBER in the UK where anyone can become an UBER driver.

    The Uber here is for licensed drivers, so those who already have an SP License. 200 licenses have been given out and you can now order an UBER from anywhere along the Coast from Malaga to Marbella, covering 60km.

    Will it be cheaper than a normal taxi? Not necessarily, but it is far easier to open an app which already has your location in, rather than trying to explain where you are. It´s also good to know the price before you start, rather than have a nasty surprise at the end of your journey.

    There´s also plans for UBERSOL. This should be introduced at the end of August 2018 and will be a service for your journey to and from Maria Zambrano, Malaga & Atocha, Madrid where you will receive a 20% discount.

    Ever since we have lived here, there have always been problems between taxis and any competition that they see as a threat. The taxis here are generally pretty good, but the service definitely needs some improvement. In the winter months there are hundreds of taxis sitting on the taxi ranks, whilst in the summer months we have often found ourselves walking home for 45 minutes rather than wait for a taxi.

    The main issue is phoning for a taxi, especially in peak periods. Normally, when you call, you give the address where you are and they generally say 5 minutes. But at peak periods we have often been unable to get through. It´s also pretty tricky if you´re out and don´t know the name of the street you´re on. We have often had to help many people stranded with kids who can´t call for a taxi because they don’t speak Spanish or understand how the system works.

    It´s very early days but sadly have already heard of some incidents that have taken place between Uber drivers and Taxi drivers. Let´s see what happens, and if any of you use UBER Costa Del Sol let us know how the service was.

    https://www.facebook.com/MalagaAirport.eu/



    Uber Eats:
    http://www.eleconomista.es/tecnolog...uistar-Andalucia-y-desembarca-en-Sevilla.html

    Pleier å sjekke profilen til alle Uber-sjåfører ved bestilling og jeg traff nylig den med flest turer. I Seattle var det en artig dude med 7-seter, skjermer i alle hodestøttene, 80-talls musikk, kjørt i 3.5 år og hadde 15 800 turer med en 4.92 rating (!) det er imponerende.
     
    Last edited: 17. juni 2018
    RoadKing and jgroneng like this.
  13. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noe som har erfaring med Uber i Tallinn ?
     
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    jgroneng liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,582
    Bonuspoeng:
    293
    Så Über er operativ i London?
    Utmerket, skal dit om et par uker, forutsatt at det ikke streikes. Jeg trodde de hadde blitt forbudt.
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Fungerer helt utmerket
     
  17. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Til de som skal til Buchuresti. Betalte aldri mer en 20 kr med Uber så lenge man kjører i Sentrum.
     
  18. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    ...eller om ein bestiller fleire bilar samtidig o_O (det er forresten ikkje bra for ratingen).
     
  19. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
  20. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Eg slumpa til å bestille to Uber samtidig, begge sjåførane vart like sure og så kom der eit €10 gebyr på toppen av ein liten dropp i rankingen min :)
     

Del denne siden