Leiebil: Avis Audi A3 Sportback

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Ny tur til Fosenhalvøya passet godt i kombinasjon av Avis’ Eurobonus Mastercard-kampanje. Leiebil booket i klasse G («Ford Focus stv. eller tilsvarende») til ca. 1700 kroner fra torsdag til søndag og tilsammen 5000 Eurobonus-poeng lot seg absolutt høre. 

Da vi ankom Avis sin skranke i «leiebilbrakka» på Værnes ble jeg møtt av en trivelig dame som etter en autorisering av kredittkort og en signatur ga meg en konvolutt med nøkkelen i. Klok av skade så sjekket jeg hva som stod på nøkkelen før jeg forlot stedet, og så at den tilhørte en Skoda Octavia. Etter litt lett hyperventilering og påfølgende spørsmål om det fantes noe annet, så fikk jeg først beskjed om at alle stasjonsvogner unntatt denne var leid ut. Da jeg repliserte at jeg egentlig ikke trenger stasjonsvogn stilte saken seg annerledes, og damen var egentlig glad for å få beholde iallefall en slik bil til eventuelle drop-in kunder. Jeg fikk nøkkelen tilhørende en Audi A3 i stedet.

Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø
Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø

Audi lanserte første generasjon A3 i 1996, og definerte samtidig en ny kundegruppe som ble kjent som DINKS (Double income, no kids). Med andre ord, kunder med forholdsvis god råd som ønsket seg en kompakt og hendig premiumbil. A3 ble en stor suksess, og de ble bygd 910.000 av første generasjon (1996-2003), og i dag nærmer produksjonstallet seg 3,5 millioner biler. Klassen har i etterkant vokst seg ganske stor, og omfatter i dag også biler som BMW 1-serie, Mercedes A-klasse, Alfa Romeo Giulietta og Volvo V40.

Min leiebil var en ganske ny 1,2 TFSI Sportback, noe som involverer 5 dører og ca. 350 liter bagasjevolum, og en bensinturbo på 105 hk. Avis har valgt et fornuftig utstyrsnivå for bilen, og den føles ikke kjip på noen måte. Plassen i baksetet er rimelig bra for biltypen, men bagasjerommet er ikke klasseledende i praksis. 350 liter er ikke ulikt konkurrentene, men Audi oppgir også rommet under gulvet som en del av volumet – og slike rom får man som kjent sjelden verken kofferter eller paraplytrille til barn nedi. Dette er også noe man opplever på eksempelvis nevnte A-klasse, og gjør at antall liter må tas med en klype salt. Bagasjerommet i A3 er forøvrig relativt enkelt å utnytte.

Med de moderne bensinturboene som har kommet på markedet, så tar jeg meg selv ganske ofte i å tenke at disse gjør til en viss grad dieselmotorer overflødige. Så også i A3, og selv med bare 1200 kubikk og 105 hester så føles på grunn av greit dreiemoment (175 NM) på lavt turtall ikke bilen undermotorisert. Ikke sprek, men sterk nok til å kunne kjøres normalt uten mas, selv om forbikjøringer med last krever en god del plass. Den går stille og vibrasjoner er veldig godt dempet.

Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø
Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø

I nyeste versjon av A3 så har Audi ikke overraskende gjort endel forbedringer på bilen. Komforten har blitt betydelig bedre, men også grepet og kjøredynamikken har fått seg et løft. Audi har jo i endel år hatt understyring som en veldig tydelig egenskap, noe som kommer av at man monterte motorene langt foran i motorrommet. Fint for plassforholdene, ikke fullt så fint for veiegenskapene. I de siste års modeller har man tatt grep, og flyttet motorene litt lengre bak forakselen (uten at det blir noen midtmotor for det), og det hjelper mye på svingete vei. A3 klorer seg godt fast også i svinger med ujevn veibane og styrer direkte og presist inn i sving, og lar seg sjelden vippe av pinnen når svingen kniper på slutten. Blant annet litt mangel på tilbakemelding igjennom rattet og noe svakere styrerespons gjør imidlertid at det blir aldri like morsomt og inspirerende som A-klasse, 1-serie og Giulietta, men friskere enn V40.

Understellet sluker både små og store ujevnheter med pondus og overbevisning, så fjæringskomfort er vel ivaretatt. Støynivået både fra motor og hjul er godt dempet, og gjør at A3 fremstår som harmonisk langs landeveien. Interiøret har fått seg et løft, og ergonomien er det heller ingenting å utsette på.

Leien ga som nevnt 5000 Eurobonus-poeng, men vil normalt gi 1000 poeng utenom kampanjer. Avis har også et godt incentivsystem for sine Preferred-kunder, der man etter få leier kan få vouchers for f.eks. oppgraderinger og weekendleie. Prisen på 1700 kroner med fri km er heller ikke noe å utsette på for disse dagene.

Foto: Avis
Foto: Avis

Oversikt

Fordeler

Høy kjørekomfort.
Bra kjøreegenskaper.
Fikk byttet opprinnelig tildelt bil i noe annet og mer spennende.
Mange poeng.
Nesten helt ny bil.

Ulemper

Ikke morsomst i klassen.
Treg i forbikjøring.
Middels plassforhold i bagasjerom

Komfort

Kjøreegenskaper

Service

Verdi for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Audi A3 har blitt et trivelig bekjentskap som helt klart egner seg for en weekendtur. Veldig godt totaltilbud, særlig med kombinasjonen av pris og poeng.

4.1

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *