Breaking news: Ryanair kansellerer 2000 avganger de neste seks ukene

Breaking news: Ryanair kansellerer 2000 avganger de neste seks ukene

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Ryanair annonserte i går kveld at de kansellerer 2% av sine flyreiser de neste 2 månedene. Dette er gjort for å forbedre punktligheten, som har falt markant gjennom sommeren.

2000 Ryanair-fly tilsvarersvarer mellom 40-50 daglige flyvninger til slutten av oktober. Årsaken er at punktligheten har falt under 80%. Dette kommer frem etter at Ryanair nylig annonserte at de vil endre sine bagasjeregler og priser for dette (dansk InsideFlyer), for å sikre avganger til rett tid

Punktlighet har falt på grunn av ting som:

  • begrensninger i luftrommet
  • streik
  • vær
  • Ekstra travle dager i sommerperioden for mannskap og piloter

Ryanair transporterer over 12 millioner passasjerer hver måned, men på grunn av de ovennevnte ting har flyselskapet kommet bakpå etter medarbeiderens ferie.

Ryanair on-time performance

2017 Ryanair On Time %
Januar 86%
Februar 90%
Mars 90%
April 91%
Mai 90%
Juni 87%
Juli 83%

Ryanairs punktlighet har falt fra 90% til mindre enn 80% de siste 2 ukene. Dette har fått flyselskapets ledelse til å reagere. Kunder som er berørt av kansellerte fly blir kontaktet og tilbys full refusjon eller ombooking til andre avganger.

Les også: Ryanair inngår interkontinentalt samarbeid med Air Europa

Vi vet fortsatt ikke hvilke avganger som det er snakk om, så om du planlegger å fly med Ryanair de neste 2 månedene anbefaler vi å passe ekstra godt på. Ta gjerne kontakt med flyselskapet for å få bekreftet om flyvningen går eller ei.

Ryanairs Robin Kiely uttaler følgende:

We have operated a record schedule (and traffic numbers) during the peak summer months of July and August but must now allocate annual leave to pilots and cabin crew in September and October (while still running the bulk of our summer schedule).  This increased leave at a time of ATC capacity delays and strikes, has severely reduced our on-time performance over the past two weeks to under 80%.  By cancelling less than 2% of our flying programme over the next six weeks, (until our winter schedule starts in early November) we can improve the operational resilience of our schedules and restore punctuality to our annualised target of 90%.

We apologise sincerely to the small number of customers affected by these cancellations, and will be doing our utmost to arrange alternative flights and/or full refunds for them.

Du kan lese hele pressemeldingen her.

Denne artikkelen er skrevet av Henrik Olsen og opprinnelig publisert på vår søsterside InsideFlyer.dk.

Kommentar

  1. Jan Ove Urheim sier

    Sannheten er vel at de har mistet mange piloter til andre selskaper med bedre lønns- og arbeidstidsbestemmelser, samtidig som det er færre ledige piloter tilgjengelig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *