Har du opplevd forsinket eller tapt bagasje? Del gjerne opplevelsene i denne tråden. Artikkel om temeat på forsiden her.
Hehe. Morsom artikkel. Sist bagasjen min forsvant så var den første tanken min -"Passet igrunnen greit, kan godt ha en ny jakke" Men man må være litt obs på forsikringsreglene vist man er dobbeltforsikret. F.eks så må man svare på om det er meldt inn krav til andre forsikringer når man fyller ut kompensasjonsskjema hos forsikringen Trumf Visa bruker....
Det stemmer. Det har jeg opplevd selv. Jeg krysset da av for at krav var også sendt til et annet selskap, med navn på selskap og polisenummer. Det gikk helt fint
Ja, hovedsaken her er vel å være dønn ærlig, da får selkapene selv vurdere hva man har krav på uten at man jukser.
Dette må være forumets mest undervurderte tråd!! Da jeg er hjemme på sjette dagen uten 5 kofferter tenkte jeg det var greit med barbering og litt research. Søkte på alle tråder med "bagasje" i tittel. Sorterte ut alle som hadde med ødelagt/forsinket/bortkommet bagasje å gjøre. De var spredd godt rundt (lounge/SAS/øvrige flyselskap). Mange av de har nyttig info så linkene ligger under her. Vet ikke om det har noen hensikt å merge de inn? Om mye da bare blir hulter til bulter. Uansett bør vi for fremtiden merge inn her, og beholde kollektiv visdom om best practices og løsninger her. Forøvrig funker ikke linken til artikkel i OP. https://insideflyer.no/forums/threads/reiseforsikring-forsinket-bagasje-på-hjemreise.3614/ https://insideflyer.no/forums/threads/reiseforsikring-ved-forsinket-bagasje-mellomlanding.4116/ https://insideflyer.no/forums/threads/erstatning-skadet-bagasje.6235/ https://insideflyer.no/forums/threads/elendig-forsinket-bagasje-håndtering.6413/ https://insideflyer.no/forums/threads/forsinket-bagasje-med-sk.6940/ https://insideflyer.no/forums/threads/air-france-spørsmål-vedrørende-forsinket-bagasje.8499/ https://insideflyer.no/forums/threads/manglende-bagasje-hvem-maser-man-på.9016/ https://insideflyer.no/forums/threads/forsinket-bagasje-singapore-airlines-business.10012/ https://insideflyer.no/forums/threa...o/forums/threads/forsinket-bagasje.10891/270/ https://insideflyer.no/forums/threa...mpensasjon-forsikring-eller-flyselskap.11442/ https://insideflyer.no/forums/threads/direktenummer-til-sas-forsinket-bagasje-på-gardermoen.12840/ https://insideflyer.no/forums/threads/innsjekket-bagasje-og-forsikring.12884/ https://insideflyer.no/forums/threads/forsinket-bagasje-m-m.12941/ https://insideflyer.no/forums/threads/forsinket-bagasje-og-priority.16835/ https://insideflyer.no/forums/threads/forsinket-bagasje-solbriller-dekkes-ikke.11416/
Ideelt sett burde vi nok hatt en wiki, eller en oppdatert første post. Og kanskje linker til forskjellige undertråder/spørsmål. Fordelt på ødelagt/forsinket/bortkommet bagasje. Fordelt på krav mot flyselskap og forsikring, og ikke minst utreise/hjemreise.
Man kan se den via Wayback machine og essensen i den artikkelen er hva man skal gjøre for å øke sjansene for å få forsinket bagasje slik at man kan handle klær for andres regning: Jo flere bager du sjekker inn, jo mer øker sannsynligheten for at en av dem blir forsinket Fly Economy Class for å unngå Priority-tag på bagen Har du gullkort, så unngå Priority-tag ved å ikke legge det inn i bestillingen. (Bonuspoeng kan uansett etterregistreres.) Bestill connecting flights med kort overgang. En connection på 45 minutter i Frankfurt burde gjøre susen. Be til høyere makter, bruk law of attraction eller lignende. https://web.archive.org/web/20150415161734/http://bonusfeber.no/tips-og-triks-ved-forsinket-bagasje/
Jeg har alltid vært glad i forsinket bagasje og ekstra shopping da jeg alltid har med meg en dagsrasjon av alt jeg trenger. Stemmer det som står her med at man kan handle max med forskjellige klær på forskjellig forsikring? I så fall er forsinket bagasje bare et drømmescenario - man bare kan håpe enda mer på en det jeg gjør i dag "Og her kommer gladnyheten som de færreste vet om: I tillegg til vanlig helårs reiseforsikring, har mange også reiseforsikring gjennom sine kredittkort, dersom du har betalt reisen med kortet. I tillegg har mange reiseforsikring gjennom jobben eller gjennom medlemskap i organisasjoner. Du kan altså være dobbelt- og trippelforsikret uten å tenke over det. Hvilken betydning har dette? Jo, det har en betydelig betydning. Det har en betydelig betydning som betyr at du kan shoppe enda mer! Dersom du har to reiseforsikringer, kan du handle klær for max beløp hos begge reiseforsikringene. Dette fordrer selvsagt at du kjøper forskjellige klær på forskjellig forsikring. Du kan altså ikke sende de samme kvitteringene inn til to forskjellige forsikringsselskaper. I tillegg må du informere de respektive forsikringsselskapene om at du benytter flere enn én forsikring. Det finnes som regel et eget felt for dette i skjemaene du må fylle ut. Eksempel: Du har helårs reiseforsikring hos Europeiske, og du har betalt flybilletten med et Eurocard Platinum. Bagasjen din er forsinket, og har ikke dukket opp etter fire timer. Du kan da handle klær for følgende beløp: Europeiske: 3.000 kr Eurocard Platinum: 10.000 kr Du kan altså handle klær for inntil 13.000 kr i dette scenarioet!"
Greit å ha i bakhodet at det er nødvendige utgifter til klær som dekkes, så om man skal i et bryllup så bør det være klart at ny dress er nødvendig, men om man skal på badeferie er kanskje ikke en fullstendig ny vintergarderobe nødvendig…
Er en artikkel her om tilsvarende: https://dinside.dagbladet.no/reise/fa-igjen-dobbelt/74119833 Basere seg på en artikkel som er så gammel at til og med internet har arkivert den ville jeg ikke gjort. (selv om vilkårene er de samme)
Det stemmer. Har selv gjort dette når vi har vært på reise og bagasjen har blitt forsinket. Eks Nord-Norge på vinterstid er det en del mer klesbehov enn på badeferie til Syden.. Ulltøy og slikt er ikke billig, spesielt når man har flere unger på slep, så da delte jeg opp kvitteringene mellom Amex og reiseforsikring, opplyste til begge selskap at jeg også hadde sendt annet krav til den andre parten og alt gikk smertefritt. Merk dog, ikke kjøp alt for mye om du er av typen som er litt lat til å sende krav og så glemmer det.. Har gått i den fella også, har mange krav rett før fra covid som plutselig var foreldet
Helt klart at det er nødvendige utgifter, og er ganske så aktiv med et aller annet som ofte er planlagt. Veldig greit å ha denne muligheten om tilfellet skulle dukke opp Derfor jeg spurte for å være sikker - takk for oppdatert artikkel Ikke sant, dette er jo helt topp! Skal nok klare å få sendt inn det i tilfellet - bare å gjøre det med engang
Det er lettere å si enn å gjøre, i alle fall for sånne som meg Du kan vel også sende hele kravet til Amex f.eks. og påpeke at du har dekning på reiseforsikring med selskap og polisenummer.
Har tapt mye penger på slikt før selv - så i "voksen" alder har jeg blitt mer nøye Usikker på om jeg skjønte den siste der, "Du kan vel også sende hele kravet til Amex f.eks. og påpeke at du har dekning på reiseforsikring med selskap og polisenummer". Betyr det at feks jeg kan sende alt til Amex med kvitteringer, dekning fra reiseforsikring med fes europeiske og polisenummer... deretter fikser Amex alt sammen? uten at jeg trenger å sende inn begge steder?
Jeg er personlig ikke spesielt begeistret for at noen utnytter forsikringer utover det de er ment for - i dette tilfellet nødvendige utgifter til klær og toalettartikler. Det betaler vi alle for til slutt. Jeg tror (og håper) man får et lite forklaringsproblem om «nødvendige» artikler langt overskrider innholdet i kofferten som er forsinket..
Enig i at det ikke er bra at folk utnytter forsikringene sine. Det er en uting å medfører høyere pris som du sier. Har kjenninger som driver på med slikt... Når det er sagt så er det jo vanskelig å vite hvor lenge kofferten blir borte. Jeg hadde noen år der kofferten min ble borte ved 90% av turene (føles det som) og jeg hadde ingen problemer med å kjøpe det jeg mente jeg trengte. Det innebar klær og tilbehør og toalettsaker. På den ene turen brukte jeg alle 3 forsikringene da kofferten var på en voldsom rundtur rundt halve Europa og USA. Jeg opplyste selvsagt alle 3 selskapene om de andre polisene og sendte ikke inn noen kvitteringer dobbelt, men kjøpte selvsagt ikke skiutstyr på Hawaii Man har jo forsikringer av en grunn og skjer det noe som oppfyller vilkårene for utbetaling så ser jeg ikke noe galt i å bruke dem.
Det er ikke alltid mulig å få tak i passelige klær! Da fruens koffert manglet i Cancún, Mexico gikk med friskt mot til kjøpesentrene i hotellsonen og skulle bruke opp alle forsikringspengene. Men neida, fruen som er en helt normal norsk kvinne på 172 fant nesten intet som passet. Så da ble det absolutt kun det nødvendigste ….
Jeg har gått gjennom de ca 2000 siste avgjørelsene (2019-2022) fra transportklagenemnda, og lest alle som er rubrisert under "bagasje". Anslagsvis 150 avgjørelser. Grovt sett vil jeg si 75% relaterer seg til ødelagt bagasje, for det meste kofferter og noen barnevogner. Barnevogner er dekket selvom de sendes kun i pose. Det viktigste tipset ift ødelagt bagasje, og det gjelder også selve bagasjen (ikke bare innpakning/koffert/bag) er at man sjekker innholdet på flyplassen så man kan rapportere skader på stedet. Dersom man forlater flyplassen uten rapport (ikke alltid mulig) har man en absolutt frist på 7 dager på å melde skaden. Melder du skade først etter du har forlatt flyplassen er hovedregelen omvendt bevisbyrde. Altså at du må bevise (sannsynliggjøre) at bagasjen ble skadet i flyselskapets varetekt. Ved skade meldt på flyplassen er det motsatt. Selskapet må sannsynliggjøre at skaden ikke har skjedd i deres varetekt for å slippe fri. Det trekkes 10% bruksfradrag per år som standard. Ca 10% av bagasjesakene omhandler forsinkelse. Det er et tak på ca 16000 kr per person (gjelder både forsinkelse, tap og skade). Dekningskjøp må dokumenteres og være rimelig og fornuftige. Et par som dro på skiferie til Japan fikk dekket leie av ski, samt innkjøp av nokså dyre skiklær. Disse lot seg ikke leie i japan, og iallfal ikke i europeisk størrelse. En forretningsmann fikk dekket dress, sko, skjorter etc. Ved innkjøp trekkes typisk 50% nyttefradrag. Men dersom bagasjen kommer til rette og man ikke har bruk for dobbelt sett, selv til halv pris, kan man levere inn klærne til flyselskapet og få full dekning. Ca 10% av sakene var krav om refusjon av bagasjegebyrer. I de tilfeller hvor det ikke ble gitt kvittering som viste faktisk overvekt ble dette ikke ansett dokumentert og gebyr måtte tilbakebetales. Resterende saker gjaldt ymse, primært tap av bagasje. En interessant sak var der bagasjen ble levert tilbake på dag 22. Etter 21 dager regnes nemlig bagasjen som tapt, både iht loven og Montrealkonvensjonen. Han fikk ikke erstatning for tapet, da bagasjen var lokalisert og på vei innen fristen. Spørsmålet er hva som skjer om selskapet trenerer saksbehandlingen og bagasjen senere dukker opp. Da skal de likevel erstatte så de ikke tjener på å trenere. Men hvem eier da bagasjen? Spesielt om verdien er høyere enn erstatningen.